تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...
گزارش "دیدارنیوز" در خصوص عدم وجود دستگاه کارت‌خوان در مطب پزشکان؛

فقط پول نقد، کارت‌خوان نداریم!

News Image Lead

برخی از پزشکان به خاطر اینکه مالیات ندهند یا کمتر مالیات بپردازند در مطب‌هایشان دستگاه کارتخوان نصب نمی‌کنند یا اینکه دستگاه‌های کارتخوان را به اسم افراد دیگری ثبت می‌کنند تا میزان درآمدشان مشخص نشود.

کد خبر: ۲۱۶۷۶
۱۴:۰۱ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۷

دیدارنیوز ـ پرستو بهرامی‌راد: چندین سال درس می‌خوانند و بسیار کار پر استرس و سختی دارند، اما همه این مسائل دلیلی نمی‌شود که از مالیات فرار کنند. مدت‌ها است که بحث عدم وجود دستگاه کارتخوان در مطب دکترها مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است.

 

اقتصاد حوزه سلامت از مباحثی است که در چند سال اخیر با مشکلات بزرگی روبرو بوده و همین موضوع باعث شده است که پزشکان و جامعه بیماران، دچار سرگردانی باشند. برهمین اساس، برخی از پزشکان، این فرصت را امکان مناسبی برای کسب سود بیشتر یافتند.

 

چندی پیش هشتگی در فضای مجازی به راه افتاد که مردم خواستار قرار گرفتن کارتخوان در مطب‌ها بودند. این موضوع به رسانه‌ها رسید و فشار افکار عمومی باعث شد که مجلس وارد شود. از این رو در جریان بررسی بندهای درآمدی لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور، وکلای ملت با الحاق بندی به لایحه بودجه، کلیه صاحبان مشاغل پزشکی را مکلف کردند از ابتدای سال ۹۸ از صندوق مکانیزه فروش استفاده کنند. بر این اساس؛ ملزم شدن پزشکان به استفاده از پایانه‌های فروشگاهی یا همان دستگاه پوز (کارت‌خوان) در مطب از یک‌سو باعث سهولت پرداخت هزینه‌های درمانی و از سوی دیگر موجب ایجاد شفافیت در درآمد پزشکان و اخذ مالیات متناسب با درآمد و عدالت مالیاتی می‌شود. البته اینکه چه میزان این موضوع اجرا می‌شود باید مورد نظارت دقیق قرار گیرد.

 

خبرنگار دیدارنیوز به چندین مطب در نقاط مختلف شهر سرزده است و وجود کارتخوان در این مراکز را بررسی کرده است.

 

مطب شلوغ

کیپ تا کیپ، مراجعه کننده نشسته یا ایستاده است و مطب در طبقه چهارم یک ساختمان قدیمی قرار دارد. زن کمی صدایش را بالا می‌برد و می‌گوید: «یعنی چی که کارتخوان ندارید؟ من چگونه چهار طبقه را با این پا بروم و بیایم؟» منشی سرش پایین می‌اندازد و می‎‌گوید: «تقصیر من نیست، داخل که رفتید به خود دکتر بگویید». مرد که کنار در ایستاده است، می‌گوید: «کسی که به این دکتر مراجعه می‌کند مشکل کمر، زانو و ... دارد، نمی‌تواند برای گرفتن پول این همه پله را برود و بیاید». هرج و مرجی شکل می‌گیرد که با داد منشی که اسم مراجعه کننده بعدی را اعلام می‌کند، اتمام می‌یابد...

 

مطب شیک

«بیشتر مطب‌ دکترهای زنان و زایمان کارتخوان ندارند و مجبور هستی برای پرداخت ویزیت ۷۰ هزار تومانی، مسیر زیادی بروی تا به عابربانک برسی». سولماز  حامله است و می‌گوید: «برای یک زن حامله سخت است که برای گرفتن پول ویزیت مسافت زیادی را طی کند. ممکن است در این مسیر به مادر و کودک آسیب وارد شود. پزشکان برای اینکه از مالیات فرار کنند دست به این کار می‌زنند». البته او معتقد است که با اجباری شدن استفاده پزشکان از دستگاه کارتخوان این مشکل رفع می‌شود.

 

مطب ساکت

سالن انتظار کاملا به رنگ سفید است و قبل ورود، فکر می‌کنید کسی داخل این مطب نیست، اما ۸ نفر دور تا دور مطب منتظر نشسته‌اند. منشی دکتر که موهای زرد رنگ و لبان پرتز شده‌اش به شدت در چشم می‌زند، می‌گوید: «تا آخر سال، کارتخوان نداریم ولی از اول سال دیگر، مطب دارای کارتخوان می‌شود». زن با نگاه تحقیرآمیزی نگاه می‌کند و می‌گوید: «کل مملکت دزد شده‌اند به جای رسیدگی به موضوعات مهم‌تر، به ویزیت این دکترهای بدبخت گیر داده‌اند. این بندگان خدا کلی درس خوانده‌اند تا به اینجا برسند. حق آنها درآوردن این پول‌ها است». بقیه در مطب حرف زن را تایید می‌کنند.

 

مطب با کارتخوان

«دکتر از اول سال ۹۷ کارتخوان گرفت تا حرف و حدیثی برایش پیش نیاید». منشی دکتر برای مردی که کنار میزش نشسته است، می‌گوید: «مالیات گرفتن، بسیار به جامعه کمک خواهد کرد اما این زمانی است که مسئولین، خود اولین نفر باشند و مالیات درآمدهای پیدا و پنهان خود را بپردازند». مرد با سر تایید می‌کند و می‌گوید: «البته دکترها نیز بسیار بی‌انصاف شده‌اند. ویزیت‌های ماورایی می‌گیرند، از طرف دیگر مالیات هم نمی‌دهند. به نظر من همه باید مجبور به مالیات دادن بشوند».

 

 مطب نقدی

روی کاغذی که کنار میزش چسبانده، نوشته است: «ویزیت فقط نقدی دریافت می‌شود». مرد با عصبانیت می‌گوید: «مجلس هم تصویب کرد باید کارتخوان استفاده کنید، شما هنوز ندارید». منشی می‌گوید: « آقا ما کارتخوان داریم ولی خراب است. بعد از عید کارتخوان جدیدی تهیه می‌کنیم. تا آن زمان باید نقدی پرداخت شود». مرد می‌گوید: «این هم فیلم جدیدتان است که تا آخر سال، خوب مردم را تیغ بزنید و بعد از عید که اجبار شده است، یهو کارتخوانتان درست شود». مرد دست زنش را می‌گیرد و از مطب خارج می‌شود. گوشه سالن مرد میانسالی از دعوا فیلم‌برداری می‌کند و  در فضای مجازی شخصیش منتشر می‌کند...

 

صحنه آخر

برخی از پزشکان به خاطر اینکه مالیات ندهند یا کمتر مالیات بپردازند در مطب‌هایشان دستگاه کارتخوان نصب نمی‌کنند یا اینکه دستگاه‌های کارتخوان را به اسم افراد دیگری ثبت می‌کنند تا میزان درآمدشان مشخص نشود. در صورتی که باید درآمد تمام اقشار جامعه مشخص باشد و نسبت به آن مالیات پرداخت کنند.

 

امید است که با اجباری شدن استفاده پزشکان از دستگاه کارتخوان، این روند روبه بهبود رود و با اعمال این قانون، مالیات قانونی از پزشکان دریافت شود و پرداخت ویزیت نیز برای بیماران آسان تر بشود.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی