تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...
جلال محمودزاده، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفتگو با "دیدارنیوز":

عامل اصلی گرانی قیمت گوشت، عملکرد ضعیف وزارت جهاد کشاورزی است

اقدامات وزارت جهاد کشاورزی از جمله عدم اقدام به موقع برای واکسینه کردن دام‌ها بابت بیماری تب برفکی و مجوز خروج دام همراه با قاچاق در این زمینه، گرانی گوشت قرمز در داخل کشور را رقم زده است.

کد خبر: ۲۱۶۶۲
۱۰:۴۵ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۷

دیدارنیوز- شدت افزایش قیمت گوشت درماه‌های گذشته به قدری مشهود بود که حتی از ۱۰۰ هزارتومان درهر کیلو عبور کرد. در این شرایط، اثر تورمی آن نیز قابل ملاحظه بوده و مرکز آمار به صراحت اعلام کرده است در گروه گوشت (گوشت گوسفند، گاو، ماهی و گوشت مرغ) بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل در مقایسه با سایر خوراکی‌ها اتفاق افتاده است، البته در کنار گوشت، قیمت گروه سبزیجات نیز افزایش زیادی داشته است.

 

آمار‌های رسمی از این حکایت دارد که تورم نقطه به نقطه (تغییر شاخص در بهمن‌ماه سال جاری نسبت به همین ماه در سال گذشته) در گروه گوشت قرمز و سفید به ۹۲.۴ درصد رسیده و تورم ۱۲ ماهه در این بخش حدود ۴۰ درصد بوده است. همچنین تورم نقطه به نقطه در گوشت قرمز و گوشت ماهیان ۹۲.۷ و تورم سالانه تا مرز ۴۰ درصد بود. از سوی دیگر در گروه ماهی‌ها و صدف‌داران نیز تورم ۴۰ درصدی نقطه به نقطه و بیش از ۴۰ درصدی سالانه قابل توجه است.

 

بر این اساس خانوار‌های ایرانی در بهمن‌ماه سال جاری حدود ۹۰ درصد بیشتر از همین ماه در سال گذشته برای خرید گروه گوشت‌ها هزینه کرده‌اند. در این میان تشدید قاچاق از مهمترین دلایلی است که از سوی فعالان این حوزه برای گرانی گوشت مطرح می‌شود.

 

حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مجلس شورای اسلامی دراین‌باره در صحن علنی مجلس بیان کرد: «این تذکر در خصوص جلوگیری از سلطه خارج بر اقتصاد کشور است. اکنون عده‌ای در حال غارت کردن دام سبک و سنگین کشور هستند. هم اکنون صد‌ها قایق و لنج، شبانه دام را از بنادر جنوبی از کشور خارج می‌کنند. همچنین دام‌های سنگین از طریق مرز‌های دیگر غربی از کشور خارج می‌شود.»

 

البته عباس رجایی در این خصوص نظر دیگری دارد و او یکی از علت‌های تفاوت محسوس قیمت گوشت در ایران با کشور‌های همسایه را واقعی نبودن نرخ ارز در ایران می‌داند و سردارعلی مویدی، رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور نیز معتقد است که «قاچاق دام تاثیر چندانی در گرانی گوشت ندارد بنابراین دلیل گرانی گوشت، باید از مسئولان و متولیان امر پرسیده شود.»

 

جلال محمودزاده، عضو کمیسیون کشاورزی در گفت‌وگو با دیدارنیوز به بحث گرانی قیمت گوشت پرداخت و گفت: ۲۱ استان کشور در سال‌های ۹۵، ۹۶ و ۹۷ درگیر تب برفکی بود که متاسفانه یک استان به دلیل عدم به موقع واکسیناسیون، تعداد زیادی از منابع دامی‌اش تلف شد، به دنبال این مسئله، تسهیلات ارزان قیمت بابت جایگزینی در اختیار دامداران قرار نگرفت و دامداری‌ها ازدام بی‌بهره ماندند.

 

وی در ادامه اضافه کرد: موضوع دیگری که باید مورد اشاره قرار گیرد این است که شهریورماه، وزارت جهاد کشاورزی اجازه داد به ازای هرکیلو لاشه گوشت وارداتی، یک کیلو گوشت صادر شود. بدین‌معنا که این وزارتخانه مجوز صادرات دام زنده را داد و این هم باعث شد تعدادی از منابع دامی با مجوز رسمی دولت از کشور خارج شوند، در نتیجه با وجود نیاز به گوشت، وارد کننده به همان اندازه دام زنده از کشور خارج کرد.

 

عملکرد ضعیف وزارت جهاد کشاورزی، عامل اصلی گرانی قیمت گوشت

 

این عضو کمیسیون کشاورزی در مجلس شورای اسلامی در این خصوص یادآور شد: قاچاق بحث بعدی افزایش قیمت گوشت قرمز در کشور است. با توجه به اینکه قیمت تمام شده هرکیلو گوشت خارجی نسبت به داخلی بسیار بالاتر است و با محاسبه ارز آزاد، قیمت گوشت بالای ۱۵۰ و به طور تقریبی ۱۷۰ هزار تومان تمام می‌شود، بنابراین همین اختلاف قیمت با گوشت داخلی دلیلی است تا قاچاق دام صورت گیرد. مشکل اصلی در این رابطه، خروج دام شیری یا تولیدی است که به وسیله آن‌ها می‌توان بر تعداد دام‌های داخلی افزود، اما تحت عنوان دام گوشتی صادر می‌شوند.

 

محمودزاده دراین‌ رابطه تصریح کرد: همین مسئله سبب شده است تا دامداری‌ها به طور متوسط بین ۲۵ تا ۳۰ درصد فعالیت داشته باشند و به طور تقریبی ۷۰ درصد آن‌ها از دام خالی هستند، با این حساب، به طور طبیعی تولید داخلی دچار مشکل شده است و از طرف دیگر، توزیع گوشت‌های وارداتی هم مشکل دارد و در ضعف دولت در اداره این مسئله، شکی وجود ندارد.

 

وی در این‌باره افزود: تنها قاچاق دام نیست که افزایش قیمت گوشت را سبب شده است، همانطور که توضیح داده شد، اقدامات وزارت جهاد کشاورزی از جمله عدم اقدام به موقع برای واکسینه کردن دام‌ها بابت بیماری تب برفکی و مجوز خروج دام همراه با قاچاق در این زمینه، گرانی گوشت قرمز در داخل کشور را رقم زده است.

 

این عضو کمیسیون کشاورزی درباره تاثیر «واقعی نبودن نرخ ارز» بر بالا بودن قیمت گوشت قرمز در کشور بیان کرد: نرخ ارز در قیمت محصولات تاثیرگذار است، ولی بحث این است که مهمترین عوامل تاثیرگذار بر افزایش قیمت گوشت، سه موردی است که درباره آن‌ها توضیح داده شد.

 

محمودزاده درباره کیفیت گوشت یخ زده توزیعی در بین مردم اظهار داشت: گوشت یخی از گوشت تازه به لحاظ کیفیت در رده پایین‌تری قرار دارد، علیرغم این مسئله باز هم مردم به آن رضایت دارند، اما در دسترس‌شان نیست. وزارت جهادکشاورزی در بحث واردات با توجه به بازار، درست عمل نمی‌کند و حتی همین گوشت یخ زده با کیفیت پایین هم به درستی در اختیار مردم قرار نمی‌گیرد.

 

وی درباره کشور‌های تولید کننده گوشت‌ها ابراز کرد: کشور‌های آسیایی مانند قزاقستان منبع واردات گوشت هستند، البته از اروپا هم این کار انجام می‌شود، ولی کیفیت آن‌ها به مانند گوشت تازه نیست.

 

این عضو کمیسیون کشاورزی درباره راه حل مشکل فوق اظهار داشت: کمیسیون بنا دارد تا بحث تحقیق و تفحص درخصوص شیوه واردات، شیوه تنظیم بازار و توزیع آن را مورد توجه قرار دهد تا گره‌ها، مشکلات یا تخلفات قانونی که وجود دارد، رفع شود.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی