تیتر امروز

انتخابات ۸ تیر؛ انتقاد یک حقوقدان از سعید جلیلی/ اظهارات عجیب مشاور قالیباف +ویدیو
انتخابات ریاست جمهوری و تبلیغات نامزد‌ها (بروز رسانی می‌شود)

انتخابات ۸ تیر؛ انتقاد یک حقوقدان از سعید جلیلی/ اظهارات عجیب مشاور قالیباف +ویدیو

انتخابات ریاست جمهوری هشتم تیرماه در ایران در حالی برگزار می‌شود که شورای نگهبان تنها صلاحیت شش نامزد از مجموع ۸۰ نفر را تایید کرده است. مصطفی پورمحمدی، مسعود پزشکیان، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی،...
نیابت فقها فقط در حوزه بیان حکم است نه امر حکمرانی/ ضمانت باور‌های دینی فقط تبشیر و انذار است نه استفاده از قدرت حکومت!
در چهارمین برنامه دیدار اندیشه با محمد هرندی، استاد دانشگاه، محقق و دین‌پژوه مطرح شد:

نیابت فقها فقط در حوزه بیان حکم است نه امر حکمرانی/ ضمانت باور‌های دینی فقط تبشیر و انذار است نه استفاده از قدرت حکومت!

چهارمین برنامه دیدار اندیشه به ادامه گفت‌وگو با محمد هرندی استاد دانشگاه، محقق و دین پژوه در خصوص ارتباط امر حکمرانی با دین و دینمداران اختصاص داشت. این گفت و گوی جذاب را بخوانید و ببینید.

به بهانه استعفای محمد جواد ظریف

News Image Lead

به عقیده اینجانب تا از سوی مسئولان عالیرتبه نظام، این ناهماهنگی‌ها برطرف نشده و امر خطیر روابط با دولت‌ها و ملت‌های جهان بر اساس عقل، منطق،  قانون و مصلحت، کاملاً مدیریت نشود و کار‌ها به کاردان‌ها و عقلای ملت سپرده نشود؛ درب به همین پاشنه خواهد چرخید و هر روز شاهد حوادث تلخ و پیش بینی نشده‌ای خواهیم بود.  

کد خبر: ۲۱۶۲۷
۱۱:۳۷ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۷
دیدارنیوزـ رسول منتجب نیا: کناره گیری و استعفای هر مسئول از حوزه مسئولیت خود مانند سایر پدیده‌های طبیعی و اجتماعی، معلول علت و یا عللی است که گاهی از ضعف و ناتوانی خود مسئول نشات می‌گیرد و گاهی در اثر فشارها؛ کارشکنی‌ها و مخالفت‌ها از بیرون آن حوزه و یا فرمانی به حکم قانون و یا با رای مقام قضایی و یا درخواست مقام مافوق صورت می‌پذیرد.

استعفای وزراء و سایر اعضای دولت و نهاد ریاست‌جمهوری در دولت‌های مختلف؛ متفاوت می‌باشد مثلاً در دولت‌های نهم و دهم نوعٱ به دلیل ناهماهنگی با رئیس جمهور و اطرافیان او و یا به دستور شخص رئیس جمهور بود.

اما استعفای سه وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؛ راه، مسکن و شهرسازی و امور خارجه در دولت دوازدهم، هم قابل تامل و واجد بررسی دقیق است و هم از نظر ماهیت و انگیزش با دیگر کناره گیری‌ها متفاوت است. آنچه از نامه و اظهارات دو وزیر مسکن و شهرسازی و بهداشت و درمان، استنباط می‌شود این است که هر دو نسبت به عدم همکاری دولت و ستاد ریاست جمهوری و عدم تخصیص منابع مورد نیازف به شدت گلایه داشتند که البته وزیر راه آن را با لحنی تند و انتقادآمیز درآمیخت.

در مورد دکتر ظریف از آنجا که حوزه مسئولیت وی کمتر بعد مالی و اعتباری داشته و شنیده نشده که ایشان از کمی بودجه و امکانات شکایتی داشته باشد، ریشه و انگیزه استعفای او را باید در چند عامل و احتمال سراغ گرفت:

۱- ضعف و ناتوانی شخص وزیر در انجام و ادامه ماموریت و امور حساس محوله
۲- ناهماهنگی رئیس جمهور، معاونان، دفتر و نهاد ریاست‌جمهوری و سایر وزراء با وزیر امور خارجه
۳- فشار‌های خارجی و بین المللی، تحریم ها، نقض عهد و بداخلاقی‌های سیاسی دولت‌های آمریکا و اروپایی
۴- فشار‌های سیاسی و روانی داخلی دلواپسان، مخالفان و افراطیون
۵- وجود نهاد‌های موازی در کشور و عدم تمرکز دیپلماسی خارجی در وزارت امور خارجه
۶- دخالت‌های نابجا و غیر قانونی و خنثی سازی فعالیت‌های علمی و کارشناسی دیپلمات‌ها توسط افراد و نهاد‌های غیر مسئول.

با بررسی عملکرد دکتر ظریف و با توجه به روحیه، ظرفیت، تخصص و سوابق او چنین نتیجه گیری می‌توان کرد که احتمال اول کاملا منتفی است چرا که وی دیپلماتی کارآزموده و پرانرژی و تلاشگر است. احتمال سوم هم نمی‌تواند دلیلی بر استعفا باشد، زیرا لازمه هر کار بزرگی، داشتن آمادگی کامل برای مواجهه با انواع مخالفت‌ها و کارشکنی‌های دشمنان است.

احتمال دوم در مورد شخص رئیس‌جمهور تقریبا منتفی است؛ تنها پرسشی در مورد عدم حضور دکتر ظریف در دیدار‌های بشار اسد بدون پاسخ مانده است و اما نسبت به معاونان و ستاد ریاست جمهوری شنیده‌ها حکایت از وجود ناهماهنگی بلکه مانع تراشی دارد....

اما احتمالات چهارم، پنجم و ششم، با عنایت به ساختار‌های قانونی نظام از یک سو و وجود نهاد‌های هر وزارتخانه و اظهار نظر‌های رسمی و غیر رسمی، دخالت‌های نابجا و غیرقانونی برخی مسئولان غیر دیپلمات در همه امور کشور، از جمله امر بسیار حساس و اثرگذار روابط بین‌الملل، و از سوی دیگر فضاسازی سیاسی و روانی در رسانه‌های مکتوب و مجازی و حتی مخالف خوانی‌ها در صدا و سیما می‌تواند کار را بر دستگاه دیپلماسی رسمی و قانونی کشور دشوار کرده و تمامی بافته‌های دیپلمات‌های دانشمند و دلسوز و وزیری حرفه‌ای را با یک مصاحبه، سخنرانی و یا یک اقدام عملی پنبه سازد و تاوان و خسارات آن را مردم و نظام می‌بایست پرداخت نمایند.

به عقیده اینجانب تا از سوی مسئولان عالیرتبه نظام، این ناهماهنگی‌ها برطرف نشده و امر خطیر روابط با دولت‌ها و ملت‌های جهان بر اساس عقل، منطق، قانون و مصلحت، کاملاً مدیریت نشود و کار‌ها به کاردان‌ها و عقلای ملت سپرده نشود؛ درب به همین پاشنه خواهد چرخید و هر روز شاهد حوادث تلخ و پیش بینی نشده‌ای خواهیم بود.

 
 *فعال سیاسی اصلاح طلب
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی