تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به اسرائیل/ گزارشگر الجزیره: سکوت تل‌آویو چیز جدیدی نیست
انتقام ایران از اسرائیل پس از حمله تروریستی (این گزارش بروزرسانی می‌شود)

هشدار فرمانده ارتش به اسرائیل/ گزارشگر الجزیره: سکوت تل‌آویو چیز جدیدی نیست

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.
رئیس محیط زیست با تکیه بر نظر وزارت اطلاعات مطرح کرد

کلانتری: فعالان محیط زیستی بازداشت شده بی‌گناهند!

News Image Lead

هنوز زمان زیادی از مرگ مشکوک کاووس سید امامی استاد دانشگاه و فعال محیط زیست نمی‌گذرد ولی همچنان اخباری از دستگیری فعالین محیط زیست آن هم به اتهام جاسوسی دست به دست می‌چرخد. در همین حال رئیس سازمان محیط زیست اعلام کرد که فعالان محیط زیستی بازداشت شده جاسوس نیستند.

کد خبر: ۲۰۶۲
۱۷:۵۹ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۷
بهمن ماه سال گذشته سایت دادسرای عمومی و انقلاب تهران نوشت: دادستان تهران از شناسایی و دستگیری چند متهم مرتبط با یک پرونده جاسوسی خبر داد. جعفری دولت‌‌آبادی در خصوص اقدامات متهمان پرونده گفت: «این افراد در قالب اجرای پروژه‌های علمی و محیط‌زیستی نسبت به جمع‌آوری اطلاعات طبقه‌بندی کشور در حوزه‌های استراتژیک اقدام می‌کردند که با هوشیاری و رصد اطلاعاتی یکی از نهادهای امنیتی کشور، دستگیر و توسط دادستانی تهران بازداشت شده‌اند».

عیسی کلانتری در نشست خبری پایان سال 96 خاطر نشان کرد: «درباره افراد بازداشت‌شده، ما هم اطلاعات دقیقی نداریم. آقای رییس‌جمهور گروه چهارنفره‌ای را برای پیگیری گذاشته‌اند که در حال مذاکره هستند». عیسی کلانتری در ادامه گفت: «ما هم به اندازه شما اطلاعات داریم و باید ببینیم چه می‌شود و امیدواریم هر چه‌ سریع‌تر تعیین‌ تکلیف شوند. اگر واقعا مقصری بین‌شان هست، هر چه‌ سریع‌تر مشخص شود و بقیه آزاد شوند».

محمدرضا تابش رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس اعلام کرد که این فراکسیون پیگیر وضعیت این بازداشتی‌ها بوده و جلساتی در مجلس با اعضای کمیسیون امنیت ملی در این رابطه برگزار شده است.

از بهمن 96 تا امروز خبرهای ضد و نقیض زیادی پیرامون این موضوع مطرح شد و در نهایت عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست امروز به صراحت موضع خود را اعلام کرد: «تا کنون مشخص شده این افراد بدون اینکه کاری بکنند، بازداشت شده‌اند. وزارت اطلاعات به این نتیجه رسیده که هیچ مدرکی دال بر جاسوس بودن این افراد وجود ندارد». معاون رییس جمهور تاکید کرد: «هیات چهارنفره دولت به این نتیجه رسیده است که فعالان بازداشت شده باید آزاد شوند چون هیچ سندی برای اثبات تهمت‌هایی که به این افراد زده شده، وجود ندارد».

فعالین محیط زیستی چه نظری دارند؟
اسماعیل کهرم از اساتید دانشگاه و از فعالین باسابقه محیط زیست در گفتگو با دیدارنیوز به چند نکته پیرامون این مساله پرداخت.
 
کهرم در ابتدا به اظهارات کلانتری پرداخت و خاطر نشان کرد که این صحبت‌ها باید زودتر انجام می‌شد و رئیس سازمان محیط زیست نباید آنقدر با تاخیر از این افراد دفاع می‌کرد. کهرم بر حمایت سازمان محیط زیست از این افراد و تشکل‌ها تاکید داشت و افزود: من این افراد را از نزدیک می‌شناسم و این‌ها عاشقان طبیعت و محیط زیست هستند و خودشان را وقف این موضوعات کرده‌اند و نباید با آنها این برخورد انجام می‌شد.
 
فعالان محیط زیستی بازداشت شده بی گناهند!
این فعال محیط زیست در بخش دیگری از صحبت‌های خود به نکات مهم‌تری اشاره داشت. به عقیده کهرم برخوردهای امنیتی با فعالین محیط زیستی باعث می‌شود که علاقه مندان به این حوزه بی‌میل شوند و فعالیت‌های محیط زیستی کم‌رنگ شود. اسماعیل کهرم بیان کرد که اساسا فضای نقد در کشور با مشکلات زیادی روبرو است و محیط زیست نیز از جمله مسائلی است که اگر درباره آن نقدی صورت بگیرد با تفاسیر امنیتی با آن برخورد می‌کنند و مانع نقد و نقادی در این حوزه می‌شوند.

اسماعیل کهرم در پایان صحبت‌های خود با دیدارنیوز با تاکید بر این نکته که مخالف هر گونه اقدام جاسوسی علیه کشور هست خاطرنشان کرد: «با مشخص شدن بی گناهی این افراد باید هر چه زودتر آزاد شوند و تمام نهادهای امنیتی و همچنین دولت و سازمان محیط زیست باید از این افراد دلجویی کرده و رسما عذرخواهی کنند».

منطق مواجه با مسائل اجتماعی به صورت کلی با پدیده‌های دیگر کاملا متفاوت است. اگر نگاه امنیتی به این مسائل وجود داشته باشد و به بسیاری از پدیده‌های اجتماعی با این رویکرد نگاه شود تقریبا باید در تمام حوزه‌های اجتماعی را تخته کرد. این بدان معنا نیست که مسائل و مشکلات امنیتی وارد این حوزه نمی‌شوند ولی به صورت کلی باید حوزه مسائل اجتماعی را از دیگر حوزه‌ها تفکیک کرد.

حال که رئیس سازمان محیط زیست بر بی گناهی این افراد تاکید کرده است باید هر چه سریع‌تر اقدامات لازم برای آزادی و دلجویی از این افراد صورت بگیرد تا شاهد کاهش سرمایه اجتماعی در این زمینه نباشیم.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی