تیتر امروز

سمانه نایینی:
گفت‌وگوی ویژه دیدارنیوز با یک فعال حوزه روابط عمومی سمن‌ها

سمانه نایینی: "جمع‌آوری" مناسب پسماند است نه کارتن‌خواب‌ها و کودکان کار/ ناکارآمدی شهرداری به سازمان‌های مردم نهاد آسیب زد/ خلع سواد رسانه‌ای پاشنه آشیل روابط عمومی‌ها است

امروز ۲۷ اردیبهشت ماه روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی‌هاست و این روز بهانه‌ای شد تا دیدارنیوز در گفت و گویی با یکی از فعالان حوزه روابط‌عمومی سمن‌ها، چالش‌ها و کاستی‌های این حوزه را بررسی کند.
تلاش کن! طلاش کن

تلاش کن! طلاش کن

رویکرد پریسکوپ برآن است که دغدغه و علاقه مندی‌های نسل z رو با تجربه و دانش نسل‌های قبل‌تر ادغام کند تا نتایج جالب و جدیدی در راستای اهداف شغلی هر دو نسل برسد. در قسمت سوم این برنامه چشم پریسکوپ...
رضا صالحی‌امیری:سالیانه ۱۵ میلیارد دلار از کشور خارج می‌شود/ مساله،فرار نخبگان است نه مهاجرت/ با حجاب موافقم با اجبار نه
گفت‌وگوی دیدار در برنامه جامعه‌پلاس با وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی

رضا صالحی‌امیری:سالیانه ۱۵ میلیارد دلار از کشور خارج می‌شود/ مساله،فرار نخبگان است نه مهاجرت/ با حجاب موافقم با اجبار نه

جامعه پلاس در یکی دیگر از برنامه‌های خود میزبان رضا صالحی امیری، وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی بود؛ او از دلایل فرار نخبگان گفت و تاکید کرد که به همین دلیل سالیانه ۱۵ میلیارد دلار سرمایه از...
"دیدارنیوز" به بررسی فیلم «قسم» می‌پردازد؛

«قسم»، روایتی از چند قتل

فیلمنامه، از این جهت خوب نوشته شده است که در کنار پلات اصلی و ایده قسم خوردن در مورد یک قتل در دادگاه، داستانک‌های فراوانی بین شخصیت­های حاضر در اتوبوس وجود دارد که هرچند شخصیت پردازی درستی برای آن­ها شکل نمی­ گیرد، اما روند تغییر و تاثیر مجادله بر روی آدم ­ها را نمایان می­ کند.

کد خبر: ۲۰۶۱۰
۱۴:۵۷ - ۲۵ بهمن ۱۳۹۷

دیدارنیوزـ ایمان رضایی: قسم، دومین تجربه سینمایی محسن تنابنده، قطعا بهتر از گینس (تجربه اول وی) و حتی بهتر از باقی آثاری است که او در سینما نویسندگی کرده است. قسم، البته شامل ضعف­‌های بزرگی است و این ضعف­‌ها بعضا مسبب آن هستند که فیلم را خیلی بین آثار امسال جدی نگیریم، اما آنچه در مورد اثر صدق می­ کند، این است که به عنوان فیلمی کوچک و جمع و جور، حرفش را می­ زند و می­ رود. بماند که شخصا پس از پایان فیلم، احساس می­ کردم که یک فیلم کوتاه چند دقیقه ­ای دیدم، چراکه قسم شامل یک ایده کلی و قابل قبول است، اما به دلیل پرداخت نه چندان درست و عمیق، کاملا گذرا و سطحی، ایده ­اش را به رخ می­ کشد و می­ رود.

«قسم»، روایتی از چند قتل


فیلم، در مورد قتل یک زن در مشهد است. خواهر این زن، تمام فامیل را از گرگان جمع کرده تا به دادگاهی در مشهد بروند و قسم بخورند که شوهر آن زن، قاتل بوده است. از این حیث، قسم یک فیلم جاده ­ای دیگر در بین آثار امسال جشنواره است که تقریبا تمام ماجرا‌های آن در بین مسیر گرگان تا مشهد رخ می ­دهد و کش­مکش‌های داستانی و افت و خیز‌های فیلمنامه، همگی در یک اتوبوس یا در توقف ­های بین راهی تعبیه شده ­اند. از این نظر، فیلم یک ایده مینیمال که مناسب آثار کوتاه دانشجویی است را یدک می­ کشد و نه مهناز افشار توانسته بازی خاصی از خود ارائه دهد تا فیلم را کمی بالا بکشد، نه جلوه ­های ویژه میدانی که مخصوصا در یک سوم پایانی فیلم بیشتر شاهد آن­ها هستیم. آنچه که گا‌ها به جذابیت فیلم می ­افزاید، اما کارگردان به سادگی از آن­ گذشته، لحظاتی ابزورد آغشته به هجو و شوخی است که مخصوصا در سکانس رستوران، زمانی که تک تک حضار تمرین قسم خوردن می­ کنند به اوج خود می­ رسد. تکه نانی بین همه دست به دست می‌شود و همگی با دست گذاشتن روی آن، جمله ­ای را مبتنی بر اطمینانشان از یک قتل عمد بازگو می­ کنند.

«قسم»، روایتی از چند قتل


فیلمنامه، از این جهت خوب نوشته شده است که در کنار پلات اصلی و ایده قسم خوردن در مورد یک قتل در دادگاه، داستانک‌های فراوانی بین شخصیت­های حاضر در اتوبوس وجود دارد که هرچند شخصیت پردازی درستی برای آن­ها شکل نمی­ گیرد، اما روند تغییر و تاثیر مجادله بر روی آدم ­ها را نمایان می­ کند. پسر و دختری که علاقمند به یکدیگرند، اما پدر دختر مخالف است، زنی که باردار است و تمام تنش‌های این سفر برای او ممکن است گران تمام شود، دو برادر که دو سال است با هم قهرند و دلیلش زیر گرفتن سگِ یک برادر، توسط برادر دیگری است، از طرفی دیگر هم سعیدآقاخانی، حضوری کم، اما موثر دارد.


در مورد بازی ­ها، شاهد یک تلاش تمام و کمال از مهناز افشار در راستای فاصله گرفتن از آن زنِ عشوه­ گرِ فریبنده و نقش­‌های نه ­چندان جدی هستیم. یعنی افشار سعی داشته تا در قامت یک زنِ زخم خورده­ دهاتی که نمی­ خواهد خون خواهرش پایمال شود ایفای نقش کند که به نظر می­ رسد موفق نشده است. احتمالا افشار باید بپذیرد که در تیپی که خودش برای خودش ساخته غرق شده و باید چنین نقش‌های به اصطلاح "سوسن تسلیمی محور" را کنار بگذارد.

 

«قسم»، روایتی از چند قتل

به طور کلی قسم هرچند که از نظر تماشاگر ممکن است فیلمی ساده و معمولی به نظر بیاید، اما از این حیث که شامل تعداد زیادی نابازیگر و عدم ثبات لوکیشن و فیلمبرداری در مسیر جاده است، پروژه سختی محسوب می ­شود که تنابنده در حد و اندازه‌های خودش توانسته از پس فیلم بر بیاید و با پایانی نسبتا غافلگیر کننده و ترکیب آن با چند نمای چشم نواز ناتورالیستی، نشانه­‌ای از خود در ذهن مخاطب بگذارد.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی