تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.

قتل خاشقچی ترمز بن‌سلمان برای عادی سازی روابط با اسرائیل را کشید

شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی فاش کرد که نخست‌وزیر این رژیم با طرح عربستان برای حل بحران اسرائیل و فلسطین طی پایان عملیات "صخره سخت" اسرائیل علیه غزه در سال ۲۰۱۴ مخالفت کرده بود.

کد خبر: ۲۰۴۹۲
۱۰:۱۵ - ۲۴ بهمن ۱۳۹۷

دیدارنیوز - شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی در گزارشی به عنوان حلقه جدید تحقیقات مطبوعاتی "اسرار الخلیج (فارس) " فاش کرد: روز آخر عملیات صخره سخت اسرائیل علیه غزه که از هشت ژوئیه تا ۲۶ اوت ۲۰۱۴ طول کشید عربستان پیشنهادی را درباره طرح سیاسی مشترکی برای بازسازی نوار غزه و ازسرگیری روند صلح و تلاش‌های مشترک علیه ایران ارائه کرد. پیشنهاد این بود که اسرائیل و عربستان ساختار جدید طرح صلح عربی را ارائه کنند. بر این اساس باید بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و سعود الفیصل، وزیر خارجه وقت عربستان طی نشست مجمع عمومی سازمان ملل در اکتبر ۲۰۱۴ این طرح و ورود نزاع اسرائیل و فلسطین به روند حل و فصل را اعلام می‌کردند.

این طرح شامل ازسرگیری مذاکرات میان فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها بود و عربستان رهبری تلاش‌های بین‌المللی برای بازسازی نوار غزه را در دست می‌گرفت.

نتانیاهو اوایل سپتامبر ۲۰۱۴ دیدار محرمانه‌ای با بندر بن سلطان، فرستاده شخصی ملک عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان در کشور سومی که نام آن فاش نشده، داشت.

در این دیدار بن سلطان که قبلاً پست‌های سفیر عربستان در آمریکا و رئیس سازمان اطلاعات کل را در اختیار داشت اعلام کرد که کشورش خواهان آغاز روند صلح میان فلسطین و اسرائیل است؛ روندی که اجازه اتخاذ اقدامات منطقه‌ای مشترک علیه ایران را بدهد. بعد از گذشت ۱۰ ساعت از آغاز مذاکرات دو طرف به توافق اولیه‌ای درباره آغاز مقدمات برای نشستی در سازمان ملل درباره این موضوع دست یافتند.

به رغم اینکه نتانیاهو اوایل خیلی مایل به این طرح بود اما مذاکراتی که در سطح نمایندگان دو طرف برگزار شد به خاطر اینکه اسرائیل نسخه ویژه‌ای را از آن برای خود تهیه کرده و موضع نرمی اتخاذ نکرد، نتیجه‌ای نداد.

صرف‌نظر از شکست مذاکرات و به جای ارائه طرح مشترک، نتانیاهو در سخنرانی‌اش در سازمان ملل گفت: ما فرصت تاریخی برای تحقق صلح داریم اما درباره تحقق صلح نباید تنها به رام الله و قدس بنگریم بلکه باید به قاهره، ابوظبی، ریاض و اماکن دیگر نیز نگاه کنیم. مشارکت کشورهای عربی به موفقیت منجر خواهد شد.

این شبکه به نقل از سه منبع عربستانی اعلام کرد: عربستان بیش از هر زمان دیگری خود را به اسرائیل نزدیک می‌دانست. مسؤولان عربستانی در آن زمان خشمگین شده و نتانیاهو را به دلیل شکست این طرح سرزنش کردند. بعد از دو ماه بندر بن سلطان در پیام شفاهی به نتانیاهو گفت که تو دروغگویی. این تحولات به بحران شدیدی میان اسرائیل و عربستان منجر شد و تنها بعد از اینکه ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان بر تخت نشست روابط بهبود یافت.

این شبکه همچنین در بخش دیگری از گزارش خود اعلام کرد که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان بعد از اینکه این سمت را برعهده گرفت برای تقویت روابط میان ریاض و تل‌آویو تلاش زیادی کرد.

طبق گزارش این شبکه، هر نخست وزیر اسرائیلی که دو ماه دیگر انتخاب شود امیدوار است محمد بن سلمان را در کاخ الیمامه به عنوان پادشاه سعودی ببیند.

براساس گزارش این شبکه، کشته شدن جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی در دوم اکتبر ۲۰۱۸ و مخالفت فلسطین با طرح معامله قرن آمریکا تلاش‌های بن سلمان برای عادی سازی روابط با اسرائیل را متوقف کرد و ترمز او را کشید.

این شبکه در ادامه افزود: ریاض طی جنگ ۲۰۰۶ اسرائیل علیه لبنان پیامی را در تأیید این جنگ برای اسرائیل فرستاد و اسرائیل را به حملات شدید علیه حزب الله ترغیب کرد.

به موازات این موضوع این شبکه روز دوشنبه نیز اعلام کرد، نتانیاهو سلسله مذاکرات محرمانه‌ای با ولیعهد ابوظبی در پی امضای توافقنامه هسته‌ای ایران (برجام) داشت. این مذاکرات در راستای هماهنگی بین دو طرف درباره پرونده ایران بوده است و دو طرف تلاش برای پیشبرد روند سیاسی منطقه‌ای را بررسی کردند.

این شبکه همچنین افزوده است، جزئیات بیشتری را درباره روابط محرمانه بین اسرائیل و امارات فاش خواهد کرد.
منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی