طبق گزارش شورای جهانی سفر، بیش از ۱.۱ میلیارد گردشگر بینالمللی از ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۵ سفر کردهاند که نشاندهنده تقاضای پایدار برای سفرهای بینالمللی است.

دیدارنیوز: «شاخص گردشگری جهانی» که شورای جهانی سفر سازمان ملل متحد آن را منتشر کرده، نشان میدهد که بیش از ۱/۱میلیارد گردشگر بینالمللی از ژانویه تا سپتامبر۲۰۲۵ سفر کردهاند؛ رقمی که حدود ۵۰میلیون نفر بیشتر از مدت مشابه در سال۲۰۲۴ است. این آمار نشاندهنده استمرار تقاضا برای سفرهای بینالمللی در سال جاری است حتی در شرایطی که تورم خدمات گردشگری بالا بوده و تنشهای ژئوپلیتیکی و تجاری باعث شده اعتماد گردشگران به شکلی متغیر شکل بگیرد. فصل تابستان نیمکره شمالی با افزایش ۴درصدی نسبت به سال قبل نقش مهمی در این رشد ایفا کرده است.
زوراب پولولیکاشویلی، دبیرکل سازمان جهانی گردشگری، دراینباره گفته است: «گردشگری بینالمللی در سال۲۰۲۵ رشد پایدار خود را از نظر تعداد ورود گردشگران و به ویژه درآمدهای ناشی از سفرها حفظ کرده است حتی باوجود تورم بالای خدمات گردشگری و تنشهای ژئوپلیتیکی. آفریقا و اروپا به ویژه در این زمینه نتایج برجستهای داشتهاند.»
افزایش قابل توجه سفرهای بینالمللی در آفریقا و اروپا
آخرین گزارش شورای جهانی سفر نشان میدهد که آفریقا با بیشترین رشد ورود گردشگران در میان مناطق جهان مواجه بوده است.
آمار محدود موجود حاکی از افزایش ۱۰درصدی ورود گردشگران تا سپتامبر۲۰۲۵ است؛ به طوری که شمال آفریقا ۱۱درصد و آفریقای زیر صحرا ۱۰درصد رشد را تجربه کردند. این روند مثبت نشاندهنده بهبود اعتماد گردشگران و جذابیت بالای این قاره در مقایسه با سالهای قبل است.
اروپا، بزرگترین مقصد گردشگری جهان نیز با ۶۲۵میلیون گردشگر بینالمللی در این بازه زمانی، رشد ۴درصدی نسبت به سال ۲۰۲۴ داشته است. تقریبا تمام مناطق اروپایی در فصل سوم سال ۲۰۲۵ عملکرد خوبی داشتند که ناشی از فصل تابستان قوی بود. غرب اروپا با رشد ۵درصدی و جنوب مدیترانه اروپا با ۳درصد رشد، عملکرد پایداری داشتند، در حالی که شمال اروپا با کاهش اندک یکدرصدی مواجه شد. کشورهای مرکزی و شرقی اروپا با رشد ۸درصدی به روند احیا ادامه دادند، اگرچه هنوز ورود گردشگران ۱۱درصدی کمتر از سطح سال ۲۰۱۹ است.
این رشد در اروپا با افزایش هزینههای گردشگران و تقویت زیرساختهای اقامتی همراه بوده است. نرخ اشغال هتلها در اروپا و در سپتامبر ۲۰۲۵ به ۶۸درصد رسید که مشابه سال قبل است و نشاندهنده ثبات در بخش مهمی از اقتصاد گردشگری این قاره است.
وضعیت گردشگری در آمریکایلاتین، خاورمیانه و آسیا
در قاره آمریکا، رشد ورود گردشگران در این بازه زمانی ۲درصد بوده است. فصلهای اول و دوم با افزایش ۳درصدی مواجه شدند، اما فصل سوم با کاهش یکدرصدی همراه بود. آمریکایجنوبی با رشد ۹درصدی بهترین عملکرد را داشت، در حالی که آمریکایشمالی با کاهش اندک یکدرصدی و افت در ایالات متحده و کانادا مواجه شد. آمریکایمرکزی ۳درصد افزایش و کارائیب تنها یکدرصد رشد داشت.
خاورمیانه نیز در ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۵، ۲درصد رشد ورود گردشگر را تجربه کرده است که ۳۳درصد بیشتر از سال۲۰۱۹ و بالاترین میزان رشد در پنجسال گذشته است. این افزایش ناشی از تقویت زیرساختهای گردشگری، سرمایهگذاری در هتلها و جاذبههای فرهنگی و تاریخی و همچنین تبلیغات بینالمللی موثر بوده است.
آسیا و اقیانوسیه با رشد ۸درصدی نسبت به سال قبل به روند بازیابی ادامه دادند، اگرچه ورود گردشگران هنوز ۱۰درصد کمتر از سطح مشابه در سال۲۰۱۹ است. شمالشرق آسیا با افزایش ۱۷درصدی نسبت به سال قبل برجسته شده، اما هنوز ۱۲درصد کمتر از سطح پیش از همهگیری کروناست. کشورهایی مانند ژاپن، ویتنام و سریلانکا با افزایش قابل توجه ورود گردشگر و درآمد، نشان میدهند که این منطقه توانسته با برنامهریزیهای دقیق، اعتماد گردشگران را بازسازی کند.
مقاصد با رشد چشمگیر و الگوهای هزینه گردشگران
براساس دادههای ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۵، برخی از مقاصد با بیشترین رشد ورود گردشگر عبارتنداز: برزیل (۴۵+درصد)، ویتنام و مصر (هر کدام ۲۱+درصد)، اتیوپی و ژاپن (هر کدام ۱۸+درصد)، آفریقایجنوبی (۱۷+درصد)، سریلانکا و مغولستان (هر کدام ۱۶+درصد) و مراکش (۱۴+درصد). همه این مقاصد اکنون از سطح گردشگری سال ۲۰۱۹ فراتر رفتهاند.
از منظر هزینههای گردشگران بینالمللی، ژاپن (۲۱+درصد)، نیکاراگوئه (۱۹+درصد)، مصر (۱۸+درصد)، مغولستان و مراکش (۱۵+درصد)، لتونی (۱۳+درصد)، برزیل (۱۲+درصد) و فرانسه (۹+درصد) بهترین عملکرد را داشتهاند. همچنین بازارهای بزرگ خروجی مانند ایالاتمتحده (۷+درصد تا آگوست)، فرانسه (۵+درصد)، آلمان و ایتالیا (۴+درصد)، اسپانیا (۱۵+درصد تا آگوست) و کرهجنوبی (۷+درصد) افزایش قابلتوجهی در هزینههای سفرهای خارجی نشان دادند.
در این میان ایران به عنوان یک مقصد گردشگری نوظهور و با جاذبههای فرهنگی و تاریخی غنی از روند جهانی عقب نمانده است. در این شرایط به نظر میرسد بهبود روابط دیپلماتیک و رفع تنشها با غرب، حل مشکلات ناشی از تحریم و بازاریابی موثر بینالمللی برای معرفی جاذبههای کشور از مهمترین اقداماتی است که برای بهبود وضعیت صنعت گردشگری کشور و شکوفایی آن باید مورد توجه قرار گیرد.
چشمانداز و ریسکهای پیشرو
براساس پیشبینی سازمان جهانی گردشگری، ورود گردشگران بینالمللی در سال ۲۰۲۵ باید بین ۳ تا ۵درصد رشد داشته باشد. نتایج تا سپتامبر نشان میدهد که مسیر تحقق این پیشبینی در جریان است، اما عواملی مانند تورم بالا در قیمت سفرها، تنشهای ژئوپلیتیکی و نوسانات اقتصادی به عنوان مهمترین ریسکهای نزولی باقی ماندهاند.
ایران با بهرهگیری از فرصتهای گردشگری داخلی و بینالمللی میتواند سهم خود از بازار گردشگری جهانی را افزایش دهد. افزایش تعداد پروازهای بینالمللی، تقویت برند گردشگری ایران و جذب سرمایهگذاری در بخش اقامت و حملونقل از جمله اقدامات کلیدی هستند. همچنین توسعه گردشگری فرهنگی، طبیعتگردی و گردشگری سلامت میتواند ایران را به یکی از مقاصد جذاب در خاورمیانه و آسیا تبدیل کند.
در مجموع، گزارش شورای جهانی سفر نشان میدهد که گردشگری بینالمللی در سال۲۰۲۵ باوجود چالشهای اقتصادی و سیاسی مسیر رشد پایدار را طی میکند. کشورهای آفریقایی و آسیایی با بهرهگیری از افزایش تقاضای جهانی و ارتقای زیرساختها، توانستهاند از فرصتهای اقتصادی گردشگری حداکثر بهره را ببرند. در این میان ایران نیز با سرمایهگذاری هدفمند و استفاده از ظرفیتهای فرهنگی و طبیعی و بازاریابی موثر میتواند به روند مثبت جهانی بپیوندد و سهم بیشتری از درآمد گردشگری بینالمللی را به خود اختصاص دهد.