
مهدی پازوکی، اقتصادان میگوید که بودجه کشور بیضابطه و غیرهدفمند پخش شده و مجلس شورای اسلامی بالاترین رشد بودجه را دارد.
دیدارنیوز: یک اقتصاددان میگوید که بودجه بسیاری از بخشها و نهادها قابل کاهش است.
با توجه به سخنان اخیر وزیر اقتصاد، درباره کسری بودجه ۸۰۰ هزار میلیاردی، مهدی پازوکی، اقتصاددان، به رسانه چندثانیه گفت:
همانطور که وزیر اقتصاد اشاره کرده به علت عدم توازن بین درآمدها و مخارج دولت، کسری بودجه داریم. رقمی هم که ایشان اعلام کرده، عدد بالایی است.
راهکار حل این مشکل چیست؟ یکی از راهکارها این است که منابع درامدی دولت به دقت مشخص و هزینههای غیرضرور به سرعت حذف شود. اما این اقدام، یک اراده آهنین میطلبد.
نظام تصمیم گیری کلان کشور باید این موضوع را درک کرده و بپذیرد که کسری بودجه منتهی به افزایش نقدینگی، افزایش تورم، کاهش ارزش پول ملی و در نهایت، کاهش رفاه اجتماعی میشود.
بودجه بسیاری از بخشها و نهادها قابل کاهش است. برای مثال، مجلس شورای اسلامی بالاترین رشد بودجه را بین لایحه دولت و قانون بودجه ۱۴۰۴، به خود اختصاص داده است. از دید من میشد حداقل ۵۰ درصد این میزان را کاهش داد.
در وزارت کشور یک نهادی داریم به عنوان معاونت اجتماعی. پس وظیفه بهزیستی چیست؟ اگر قرار باشد معاونت اجتماعی هزینه و بودجه جدا داشته باشد، پس یعنی وزارت کشور مسئول بهزیستی است؟ کمیته امداد هم که یک بخش جدا است. چرا برای هر موضوعی چند نهاد موازی داریم.
وقتی سالانه ۴۰ درصد تورم داریم، اگر قیمت بنزین ۳۰ درصد افزایش پیدا کند، میتواند بخشی از مخارج دولت را جبران کند. البته من موافق افزایش ناگهانی قیمتها نیستم. بلکه معتقدم باید تدریجی انجام شود.
همچنین بودجه بسیاری از نهادها قابلیت کاهش دارد. بسیاری از نهادها خود، درآمد دارند و میتوانند هزینههای خود را ازمحل درآمدها تامین کنند و اصلا نیازی به بودجه جداگانه نیست. اما نظام تصمیمگیری کشور باید کمک کند.
در حوزه تخصیص منابع در بخش تاسیس دانشگاه یا موسسات مالی نیز بسیار بیضابطه عمل شده است. دولت در شهر بجنورد، دانشگاه دولتی، دانشگاه علوم پزشکی، دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه فنی حرفهای و دانشگاه کوثر را دارد. این شهر مثال است. در همه شهرها همین وضعیت است. میخواهم تاکید کنم حتی در حوزه ساخت دانشگاه هم باید عاقلانه عمل کنیم.
اصلاح این وضعیت ارادهای جدی میخواهد. اگر مرور کنیم در همه بخش ها، بودجه به شکلی بیضابطه و غیرهدفمند پخش شده است.
من درباره بودجه بخشهایی مثل بخش نظامی، بحثی ندارم، چون لازم است به خصوص با توجه به شرایط فعلی سیاست خارجی. اما در بسیاری از بخشها واقعا هیچ منطقی وجود ندارد. دولت باید هوشمندانه مانع از این وضعیت باشد.
اتفاقا بخشی از نقد من به خود نهاد ریاست جمهوری است. در این نهاد هم بودجه چندان نظاممند تنظیم نشده و بخشهای بیفایده و زائد زیادی به عنوان زیر مجموعه وجود دارد. همچنین بنگاه داریها و احداث شرکتهای متعدد بی مورد تحت سازمانهای دولتی که حیاط خلوت محسوب میشوند، مشکل بزرگی است.
با یک سیاست گذاری بخردانه این موارد نیز باید به مزایده گذاشته شوند. اگر دولت مخارج خود را کنترل کند، میتواند اصلاح ساختاری داشته باشد.