
در شرایطی که برخی از رسانهها و حامیان دولت سیزدهم در حال شمردن به اصلاح دستاوردهای دولت قبلی هستند، ابوذر ندیمی، نماینده ادوار مجلس با اشاره به ناموفق بودن دولت رئیسی در مذاکره با آمریکا میگوید: موفقیت یا عدم موفقیت هر دولتی براساس شاخصهایی مورد ارزیابی قرار میگیرد بنابراین به جای توجه به پروپاگانداها و تحلیلهای رسانهای حامی یا نظرات ذینفعان باید دید هر دولت براساس شاخصها چه اقداماتی انجام داده و چه نمرهای را کسب کرده است چراکه ذینفعان در هر دولتی میتوانند پشت عناوین یا حوادثی پنهان شوند و کار خود را توجیه کنند.
دیدارنیوز: ابوذر ندیمی میگوید: زحمت، تلاش و پیگیریهای مرحوم رئیسی قابل تردید نیست، اما بعد ۴۷ سال از پیروزی انقلاب نباید دنبال کلیگویی باشیم بلکه باید براساس شاخصها قضاوت کنیم.
این روزها در سالگرد سقوط بالگرد مرحوم رئیسی به شکلی غمانگیزی شاهد رویکردی از همکاران و ذینفعان در دولت سیزدهم هستیم که در سایه قدیسسازی تلاش میکنند ردپای خود را در بروز مشکلات امروز کشور پا کنند. شاید امروز اگر رئیس جمهور فقید در قید حیات بود و برای چهارسال دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری میشد، خودش به عملکرد این قدیس سازان انتقاد و اسامی آنها را از فهرست همکاران خود در دولت آینده خط میزد.
ابوذر ندیمی در گفتوگو با «رویداد ۲۴» درباره رویاپردازیهای امروزی از عملکرد دولت سیدابراهیم رئیسی گفت: «موفقیت یا عدم موفقیت هر دولتی براساس شاخصهایی مورد ارزیابی قرار میگیرد بنابراین به جای توجه به پروپاگانداها و تحلیلهای رسانهای حامی یا نظرات ذینفعان باید دید هر دولت براساس شاخصها چه اقداماتی انجام داده و چه نمرهای را کسب کرده است چراکه ذینفعان در هر دولتی میتوانند پشت عناوین یا حوادثی پنهان شوند و کار خود را توجیه کنند.
وی افزود: «نخستین شاخص عملکرد یک دولت در حوزه اجرای قانون بودجه، قانون برنامه توسعه، سند چشم انداز، سیاستهای کلی ابلاغی و قانون اساسی است. اگر هر دولتی ادعا دارد که موفق بوده است باید مورد سوال قرار گیرد که چه نسبت از تکالیف مندرج در قوانین را توانسته جامه عمل بپوشاند.»
این نماینده ادوار مجلس یادآور شد: «نکته دیگری که با آن میتوان عمل کرده دولتها را سنجید شاخص انتظار است. این شاخص شامل دو بخش میشود، انتظاری که خود مسئولان نزد افکارعمومی ایجاد میکنند؛ دوم انتظاری که براساس شعارها و تبلیغات انتخاباتی یا صحبتهای مسئولان دولتی پس از آغاز کار در مردم به وجود میآید. از این رو عملکرد مسئولان را برمبنای شاخص انتظار و میزان پیشرفتی که در کارها اتفاق افتاده میتوان بررسی کرد.»
وی افزود: «شاخص دیگر سنجش عملکرد یک دولت براساس تناسب بین منابع و اقدامات است. هر دولتی طبق قانون تکالیفی دارد که باید براساس منابعی مشخص، اجرای آن تکالیف را دنبال کند. شاید یک دولت بخواهد اقداماتی انجام بدهد، اما به لحاظ منابعی که در اختیار دارد دچار محدودیت میشود.»
این فعال سیاسی و اقتصادی با اشاره به سالگرد حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور فقید اظهار کرد: «سید ابراهیم رئیسی در حین انجام مسئولیت به لقای حق شتافت، این جای شکر دارد، چون اگر کسی نیت صادقانه داشته باشد و در راه خدمت جان خود را از دست بدهد طبق آیه قرآن مشمول رحمت الهی میشود، انشالله مرحوم رئیسی و همراهانش در آن سانحه مشمول این آیه قرآن شوند، اما این به معنای تحت تاثیر قرارگرفتن ارزیابی عملکرد دولت سیزدهم از آن سانحه تلخ و ناگوار نیست.»
وی با اشاره به عملکرد دولت سیزدهم در حوزه سیاست خارجی افزود: «دولت رئیسی در این حوزه مذاکره غیرمستقیم با آمریکا را دنبال میکرد ولی موفق نبود. اخیرا نیز رهبری به این موضوع تصریح کردند و گفتند «دولت رئیسی مذاکرات غیر مستقیم را با آمریکا انجام داد، اما به نتیجه نرسید.» در زمان ریاست جمهوری مرحوم رئیسی ما از اختلاف بین روسیه با اروپا و آمریکا بر سر موضوع اوکراین استفاده کردیم و عضو رسمی پیمان شانگهای شدیم، اما از عضویت در این پیمان برای ما چه حاصل شد؟ یا از اوج گیری تنش با اروپا و آمریکا به همسایگان نزدیک شدیم، اما از این نزدیک شدن چه به دست آوردیم؟»
ندیمی ادامه داد: «در انتقال پولهای بلوکه شده ایران در کره به قطر برخیها دستاوردسازی کردند و گفتند «پول را گرفتیم»، اما وقتی این پول وارد اقتصاد کشور نشد هر جا باشد در وضعیت بلوکه قرار دارد، ضمن آنکه در این انتقال حجم آن از ۷ میلیارد دلار به ۶ میلیارد دلار کاسته شد.»
وی به روابط اختلافی دولت سیزدهم و مجلس یازدهم اشاره کرد و ادامه داد: «قریب به اتفاق نمایندگان مجلس یازدهم سال ۱۴۰۰ به مرحوم رئیسی نامه نوشتند و از او خواستند تا در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم کاندیدا شود، اما با وجودی که دولت سیزدهم و ۸۰ درصد نمایندگان آن مجلس از یک اردوگاه سیاسی بودند، اما حجم سئوالات، تذکرات و انتقادهای نمایندگان به دولت سیزدهم قابل توجه بود».
این فعال سیاسی با اشاره به شدت یافتن ناترازی انرژی در دولت سیزدهم و تأثیر آن بر صنعت مخصوصا صنایع بزرگ افزود: «ما در دولت مرحوم رئیسی با ناترازی ۷۰ تا ۸۰ روز در بخش انرژی مواجه بودیم. گزارش تفریغ بودجه دیوان محاسبات از ۳ سال دولت مرحوم رئیسی از این حکایت نمیکند که دولت سیزدهم موفق بوده است».
وی افزود: «هر چند اعلام شد که در دوره ریاست جمهوری مرحوم رئیسی از حجم بدهیهای دولت کم شد، اما چه طور این اتفاق افتاد؟ در واقع این بدهیها از جیب مردم با افزایش مالیات و فروش اوراق قرضه پرداخت شد».
این نماینده ادوار مجلس با اشاره به ارزیابی آرای اجتماعی درباره عملکرد دولت مرحوم رئیسی یادآور شد: «شاخص دیگر ارزیابی عملکرد یک دولت، انتخابات است. نتیجه انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم معنای آن را نداشت که ملت به ادامه دولت مرحوم رئیسی رأی دادند، چون جز پزشکیان سایر نامزدها از پیگیری رویکرد دولت مرحوم رئیسی سخن گفتند، اما پزشکیان اکثریت آرا را به دست آورد و به مرحله دوم انتخابات راه یافت، هر چند او نیز همین الان در بخشی حوزهها با همان رویکرد دولت قبل از خود جلو میرود. در مرحله دوم انتخابات نیز علاوه بر آنکه معاون اجرایی مرحوم رئیسی رئیس ستاد انتخابات یک نامزد بود، سایر اعضای دولت سیزدهم نیز مستقیم و غیرمستقیم از آن نامزد حمایت کردند و رسانههای دولتی همین رویکرد را پیش گرفتند، اما مردم به آن نامزد رأی ندادند.»
وی افزود: «زحمت، تلاش و پیگیریهای مرحوم رئیسی قابل تردید نیست، اما بعد ۴۷ سال از پیروزی انقلاب نباید دنبال کلی گویی باشیم بلکه باید براساس شاخصها قضاوت کنیم. امروز کسانی که سعی میکنند با قداست سازی، قداست نگری، قداست گویی و پرداختن به نوع شهادت مرحوم رئیسی در قالب برگزاری ۱۲۰۰ مراسم سالگرد، عملکردشان را در دولت سیزدهم توجیه و خود را از بار سئوالات و انتقادها تبرئه کنند، رویکردشان قابل دفاع نیست».
ندیمی با اشاره به حمایت خود از سیدابراهیم رئیسی در انتخابات ۱۴۰۰ گفت: «آن زمان ریاست جمهوری رئیسی را فرصت میدیدم، چون تصورم آن بود که حکومت میخواهد مشکلات ما با آمریکا از طریق افراد خودی حل شود، از این رو از رئیسی حمایت کردم، اما امروز نمیتوانم عملکرد ۳ ساله دولت او را براساس همان تصور اولیه ارزیابی کنم، چون امروز اعداد و آمارها وجود دارند و باید عملکردها را براساس شاخصها سنجید. در مجموع نمیتوان تلاش و سلامت شخص مرحوم رئیسی را مبنا قرار داد و برای سایر اعضای دولت او حکم تبرئه صادر کرد، چون هر کسی مسئول عمل خودش است.»
در طول تاریخ بعضیها سعی کردند که از خودشان اسطوره بسازند. بعضی دیگر هم که منافعشان در گرو اسطوره شدن دیگری بود از آن دیگری و دیگران در طی فرآیند قدیس سازی، اسطوره ساختند. بر ماست که به پیروی از آموزههای دینی و رویکردی واقعگرایانه مانع از فرصت طلبانی شویم که میخواهند با قدیس سازی آدرس غلط به جامعه بدهند، به این امید که روزی عملکرد ناکارآمدشان فراموش شود و دوباره فرصت حضور در مناصب کلان مدیریتی را پیدا کنند.