
روزمرگی مدیریت که از پس بی برنامگی و روزمرگی نحوه مدیریت مدیران غیر متخصص و کم دانش در حوزه تحت مدیریت شان ناشی میشود معضلی مزمن در حوزه مدیریتی کشور ماست که ظاهرا ارادهای برای پایان دور تسلسل باطل این شیوه مدیریتی نیست.
دیدارنیوز_ فرشاد محسن زاده: روزمرگی مدیریت که از پس بی برنامگی و روزمرگی نحوه مدیریت مدیران غیر متخصص و کم دانش در حوزه تحت مدیریت شان ناشی میشود معضلی مزمن در حوزه مدیریتی کشور ماست که ظاهرا ارادهای برای پایان دور تسلسل باطل این شیوه مدیریتی نیست.
ایرنا رسانه رسمی دولت نیز در این میان از این قاعده نکوهیده مستثنی نبوده و این عارضه در دوره مدیریت کنونی ایرنا در دولت چهاردهم فزونی یافته به نحوی که عالیترین مقام سازمانی آن بواسطه بی برنامگی، مدیریت تفرجگاهی، روزمرگی را پیشه خویش در این رسانه مهم کرده است.
نوع مدیریت جابری انصاری که از سر بطالت یادآور دعوت پلاکارد بدستان ویزیتورهای اتاقهای اجارهای سواحل شمالی خزر از رهگذران در این هفت ماه بوده است در دور باطل روز مرگی مدیریتی بجای فعالیت در جهت وظایف ذاتی سازمان با راه اندازی "تور ایرنا گردی" و "ایران گردی" هر روز در اقدامی پوپولیستی به تمنای یکی از مقامات بازدید کننده از ساختمان دو راهی یوسف اباد نبش خ ولیعصر به امید برپایی شوی تبلیغاتی دیگر ایستاده و یا در انتظار مهیای سفری رایگان از جیب دولت به اقصی نقاط کشور نشسته است.
در مدیریت دید و بازدید التماسی جابری انصاری چوب حراج زدن به اعتبار رسانهای قدیمیترین خبرگزاری کشور با هدف نردبان سازی این رسانه برای
اعتبار تصنعی خویش در نگاه او چندان اهمیتی ندارد که به چه بهایی و از چه کسانی جهت بازدید از این سازمان و یا فراهم کردن مقدمات سفرهای بی حاصل او به استانها هزینه میشود.
فارغ از دید و بازدیدهای التماسی مکرر بی ثمر برای ایرنا و جامعه اطلاع رسانی کشور هر روز که مقامی هر چند در مرتبت پایین برای بازدید وارد سازمان میشود از صدر تا ذیل این سازمان خبری بخصوص تمرکز خبرنگاران، دبیران، سردبیران و دست اندرکاران حوزه وسیع خبر حداقل برای ساعاتی مختل میشود که با توجه به اهمیت عنصر زمان و لحظه در خلق خبر این اختلال آفرینی بیهوده محل تامل و صد البته محل بازنگری است.
البته بازدید از ایرنا از گذشتههای دور در قالب پروتکلهای مشخص و عموما بنابه درخواست مقامات بازدید کننده بصورت محدود انجام میگرفت، اما در دوره اخیر جهت کسب اعتبار عاریتی و پنهان سازی اعتبار زایل شده و ناکارآمدی حرفهای این رسانه در عرصه رقابت با دیگر رسانهها از هیبت و کارویژه اصلی خود برون آمده و کار کرد موزهای و نمایش اکواریومی به خود گرفته است.
این رویکرد مهمل گرایانه مدیریتی چهره دیگرش را در تور ایران گردی مدیر عامل ایرنا به بهانه بازدید از نمایندگیهای تک تا پنج نفره دفاتر و مراکز با تحمیل هزینههای بیهوده قابل ملاحظه برای سازمان هم نشان میدهد.
سفرهای عموما عبث و بدون بازخورد مثبت مدیر عامل و هیات همراه به استانها در حالی است که مسایل و مشکلات احتمالی درون نمایندگیهای داخلی در چارچوب سلسه مراتب سازمانی با وجود روسای مراکز و دفاتر قابل پیگیری است و دیگر نیازی به حضور و هزینههای گزاف عالیترین مقام ستادی سازمان در استانها نیست.
تور سیر گشت هر چند هفته یک بار جابری انصاری با دستاویز واهی در حالی با هزینه قابل تامل تیم همراه برای سازمان از محل بیت المال تمام میشود که بر اساس ساختار سلسله مراتب سازمانی اختیارات مدیر عامل به معاونان سه گانه خبر، فنی و اجرایی و مدیریت اخبار استانها و روسای مراکز و دفاتر تفویض شده است.
البته در کنار این سلسله مراتب براساس چارت سازمانی با هدف مدیریت هدفمند و اصولی، مدیران مناطق خبری استانها نیز از دههها قبل پیش بینی و تعریف شده بود که به رغم همه تجارب ارزشمند و موفقیتهای حاصله سنوات ماضی، به مدد تغافل مدیریتی جابری انصاری منحل شد که در صورت تداوم فعالیت مدیران مناطق خبری استانهای ایرنا دیگر نیازی به سیر و سیاحت عالیترین مقام سازمان نبود و بسیاری از امور با تدابیر مدیران مناطق حل و فصل میشد.
ایکاش مدیرعامل ایرنا حتی در این سفرهای غیرضرور بجای تبلیغات پوپولیستی و گشت و گذار شخصی از محل بودجه سازمانی یا بیت المال قدری با برنامه ریزی مدون و تدوین شیوه نامههای خبری مبتنی بر گفتمان دولت مستقر و ابلاغ سیاستهای درست به ارتقای رسانهای ایرنای استانها و حل مشکلات همکاران شهرستانی توجه میکرد تا در پی اهمال و غفلت کاری گوی رقابت رسانهای را نظیر پوشش فوری و هدفمند انفجار بندر شهید رجایی، حوادث اتش سوزیهای اخیر کرج، مشهد، ایلام و. به رقبا نبازد.
گواه دیگر این ادعا در اهمال کاری سازمان خبری
طی هفت ماه مدیریت جناب انصاری افت و افول شدید شمار کاربران و مشترکان کانالهای خبری ایرنا از ۶۵۰ هزار کاربر قبل از مدیریت ایشان بر سازمان به چند ده هزار کاربر فعلی این رسانه رسمی است.
ایکاش در این سفرهای بعضا غیر ضرور بجای بازدید از مناطق تفرجگاهی و مراکز صنعتی و تولید ابزار الات کشاورزی نظیر تراکتور سازی تبریز از جایگاه وزیر صنعت یا کشاورزی و ... قدری با دانشگاهیان و دانشجویان، هنرمندان، نمایندگان خبری دیگر رسانهها نشستهای هم اندیشی و ورک شاپهای (کارگاههای اموزشی) حرفهای برای خود و دیگر همکاران برگزار میکرد.
ظاهرا با عنایت به فقدان برنامه مدیر عامل ایرنا در حوزه ماموریت ذاتی (خبر) رسانه رسمی کشور انطور که پیداست صرفا از باب گذران امور و تبلیغات و شوی مدیریتی از این پس نیز باید شاهد چنین دید و بازدیدهای التماسی و مدیریت دوره گردی جابری انصاری در این سازمان بود.
وضعیت روز مرگی یا روزمرگی ایرنا که کاملا در هیبت مدیریت دوره گردی مقام عالی این سازمان عیان است به نظر نمیرسد شرایط فَترَت کنونی نیز همانند سالهای اخیر پایان یابد چرا که مدیریت دوره گردی، ظاهرا مستمسکی برای وقت کشی است.
البته امید است اقای جابری انصاری مدیر عامل رسانه رسمی کشور با بازنگری شیوه مدیریتی ناکارآمد پوپولیستی شومنی خود طی هفت ماه گذشته درصدد ترمیم و جبران مافات فرصتهای از دست داده بر آید تا شاهد بازگشت قابل ملاحظه این رسانه در چرخه موثر اطلاع رسانی کشور بود.
جناب انصاری! "عطر آن است که خود ببوید نه آنکه عطار بگوید "موفقیت یک رسانه با اطلاع رسانی دقیق، بهنگام و رضایت مخاطب بدست میآید که نمود عینی و برآورد صحیح آن در میزان بازدیدکنندگان آن رسانه پیداست دید و بازدیدهای التماسی و اجرای شوی تبلیغاتی نزد آنان توفیقی برای این رسانه رسمی کشور در پی ندارد وگرنه عِرض ما و خود میبری و زحمت بازدید کنندگان میداری!
*روزنامه نگار