دیدارنیوز - رسول شکوهی – رسانههای جدید از هر بستری برای تولید و جذب مخاطب استفاده میکنند. گوشها و راه ادراک شنیداری نیز یکی از اینهاست. چند سالی میشود که در ایران عدهای دست به تولید فایلهای صوتی زدهاند که در معنای فنی و همچنین معنای مورد استفاده عموم به پادکست شناخته میشود. دیدارنیوز در آبان ماه 97 در چارچوب یک پرونده رسانهای کوتاه به سراغ این پدیده رفته و آن را مورد تحلیل و بررسی قرار داده است. پادکست فارسی در حال حاضر یکی از بسترهایی است که مخاطبان زیادی پیدا کرده و هم نیاز به تحلیل و بررسی دارد و هم نیاز به معرفی هر چه بیشتر به دیگر افراد جامعه.
در این پرونده به سراغ چهرههای مطرح ایرانی در تولید پادکست رفتهایم و با آنها در مورد ابعاد مختلف این پدیده و تجربه شخصی آنها گفتگویی داشتیم. میزگردی با حضور دو نفر از تولیدکنندگان پادکست برگزار شد و همچنین گزارشی درباره ابعاد مختلف این پدیده در جهان و مسائل فنی آن نیز منتشر شد.
در ادامه بخشهای مختلف این پرونده به تفکیک آمده است:
بخش اول: گوشها به تسخیرشان در آمدهاند.
بخش دوم: پادکست باید شبیه من باشد / گفتگو با
«علی بندری» پادکستر
«چنل بی» و
«بی پلاس».
بخش سوم: تا ۱۴۰۰ با فردوسیخوانی! / گفتگو با
«امیر خادم»؛ پژوهشگر ادبیات و پادکستر
«فردوسیخوانی».
بخش چهارم: امید به آینده پادکست / گفتگو با
«فرشاد محمودی» و
«علیرضا بنیجانی» از پادکست
«دایجست» و
«پاراگراف».