تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
مصطفی اقلیما در گفت‌وگو با "دیدار نیوز":

ایدز با آمارهای حدس و گمانی کنترل نمی‌شود

مصطفی اقلیما رئیس انجمن علمی مددکاران ایران گفت: متأسفانه آماری که از مبتلایان به این بیماری در ایران انتشار پیدا می‌کند بر اساس حدس و گمان است. با این روش، نمی‌توان بیماری موردنظر را کنترل کرد.

کد خبر: ۱۷۵۹۹
۱۲:۴۶ - ۱۱ دی ۱۳۹۷

دیدارنیوز- مژگان فرجی: ایدز از مهمترین بیماری‌های قرن حاضر به‌حساب می‌آید که نه‌تن‌ها ایران را بی‌نصیب نگذارده، بلکه آن را در جایگاه خطرناکی نیز قرارداده است.


بر اساس گزارشی که خبرگزاری ایرنا منتشر کرده است، در کشورمان اسامی بیش از ۳۴ هزار نفر مبتلا به ایدز ثبت‌شده که از این تعداد، حدود ۱۶ یا ۱۷ هزار نفر از مبتلایان تحت درمان مداوم محسوب می‌شوند، ولی سایر این افراد، درمانی انجام نداده‌اند یا تحت مراقبت مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری نیستند.


به علت نبود سیستم غربالگری و مراجعه نکردن افراد پرخطر، شناسایی موارد جدید مبتلا به ویروس ایدز در کشور به‌کندی پیش می‌رود و در همین شرایط، هر سه ماه یک‌بار حدود دو هزار مورد جدید شناسایی می‌شود، بنابراین تخمین زده‌شده است که دارای بیش از ۶۶ هزار مورد ابتلا به ویروس ایدز در کشور هستیم که حداقل نیمی از این تعداد از ابتلای خود اطلاعی ندارند یا اگر دارند آن را کتمان می‌کنند. این افراد می‌توانند با انجام مقاربت‌های جنسی با سایرین، باعث انتقال عفونت HIV شوند.


تا همین چند سال گذشته، زمانی که صحبت از شیوه انتقال بیماری ایدز به میان می‌آمد، بحث اعتیاد و سرنگ‌های آلوده پیش کشیده می‌شد، اما آنچه در طی این روزها، آسیب شناسان بسیار مورد توجه قرار می‌دهند و نسبت به آن هشدار‌های فراوان و جدی داده‌اند، انتقال این بیماری از طریق روابط جنسی است.


مینو محرز، رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران دراین‌باره گفته است: «از دو سال پیش، اصلی‌ترین راه انتقال ایدز در کشور تماس جنسی است. زمانی انتقال این بیماری ۹۷ درصد در معتادان مرد و سه درصد در زنان معتاد بود، اما طی دو سال اخیر تعداد زنان مبتلا از طریق روابط جنسی ۱۰ برابر شده است.»


۹۰ درصد این زنان بدون آنکه آگاه باشند، ویروس ایدز را از شریک جنسی خود دریافت می‌کنند و ازآنجاکه داغ ننگ این بیماری بیش از مردان بر پیشانی آن‌ها می‌خورد، درصورتی‌که بر بیماری خودآگاهی یابند به هر گروه اجتماعی که تعلق داشته باشند، درصورتی‌که برای مداوا اقدام کنند تمام تلاش خود را به کار می‌بندند تا از نزدیک‌ترین افراد خانواده‌شان، آن را پنهان سازند و این در حالی است که بیماری ایدز در خفا به‌سرعت گسترش پیدا می‌کند و کنترل آن سخت می‌شود.


مصطفی اقلیما، رییس انجمن علمی مددکاران ایران در خصوص شیوع ایدز در بین زنان در گفت‌وگو با دیدارنیوز گفت: آمار درستی در ایران از مبتلایان به ایدز وجود ندارد، اما بخش زیادی از آن، توسط مردان به زنان منتقل می‌شود.


وی در ادامه یادآور شد: ایدز بیماری است که بلافاصله پس از ابتلای به آن، نشانه‌های مشخصی ندارد و پس از ۵ یا ۱۰ سال، علائم آن مشخص می‌شود، بنابراین ازآنجاکه مردان معتاد به‌خصوص آن دسته که از خانه و خانواده دور هستند با زنان زیادی رابطه جنسی برقرار می‌سازند و این زنان‌هم با مردان دیگری هم‌خوابه می‌شوند، بنابراین انتقال آن از فردی به فرد دیگر سرعت گرفته است.


رئیس انجمن علمی مددکاران ایران در رابطه با وضعیت این بیماری در دیگر کشور‌ها تصریح کرد: کشور‌های پیشرفته، موفق به کاهش رشد ابتلا به ایدز شده‌اند و دلیل آن‌هم این است که آمار درستی از این بیماری ارائه کردند و با نگاه واقع‌بینانه پیش رفتند، متأسفانه آماری که از مبتلایان به این بیماری در ایران انتشار پیدا می‌کند بر اساس حدس و گمان است، با این روش هم نمی‌توان بیماری موردنظر را کنترل کرد.


اقلیما در این خصوص که آمار اعلام‌شده، زنان تحصیل‌کرده که از سطح اجتماعی بالایی برخوردار هستند را نیز شامل می‌شود، اظهار داشت: فرهنگ حاکم بر کشور، زنان و مردان را به رابطه‌های پنهانی سوق می‌دهد که اکثر آن‌ها هم درنهایت به ازدواج منجر نمی‌شود و این ربطی به میزان تحصیلات ندارد، علاوه بر این، مجوز‌های قانونی هم که به مردان برای ایجاد رابطه با دیگر زنان؛ باوجود دارا بودن همسر داده می‌شود، خود عاملی برای گسترش ابتلا به این بیماری است، زیرا گذشته از بحث اخلاقی بودن یا نبودن این روش‌ها، آموزش‌های لازم برای پیشگیری داده نمی‌شود.


وی در ادامه بیان کرد: درباره مطالب مطرح شده در این روز‌ها که بیان می‌شود «آمیزش در راه‌های ابتلا به ایدز، بیشترین سهم را در ایران به خود اختصاص داده است» باید گفت که در صورتی‌که شاخک‌هایمان، زودتر پیام‌ها را دریافت می‌کرد، امکان ایجاد ممانعت برای آن وجود داشت، اما مسئولان در این خصوص، بدون توجه از کنارش عبور کردند. به عبارتی دیگر، همان زمان که مطرح شد بیشترین عامل ابتلا به ایدز، اعتیاد و استفاده از سرنگ‌های آلوده است، باید این زنگ خطر به صدا درمی‌آمد که این مردان با زنانی و آن زنان با مردانی دیگر آمیزش خواهند داشت.


رئیس انجمن علمی مددکاران درباره راه مقابله با این مشکل توضیح داد: تا زمانی که اعلام این بیماری با صدای بلند، یک تابو محسوب می‌شود، مقابله با آن بسیار سخت خواهد بود. به‌طورمعمول، زمانی متوجه ابتلای افرادی به این بیماری می‌شویم که به شرایط بسیار حادی رسیده‌اند و دیگر نمی‌توانند آن را پنهان سازند. برخی حتی از نزدیک‌ترین فرد در زندگی خود، بیماری را مخفی می‌کنند که همین امر سبب انتقال آن می‌شود.


اقلیما در ادامه ابراز کرد: نگاه به ایدز باید به‌مانند سرطان و دیگر بیماری‌ها باشد، بطوریکه فرد مبتلا، در طول کنترل پزشکی نباید از کار وزندگی خود عقب بماند و لازمه آن‌هم این است که نگاه مدیران در ادارات به این بیمارها، عادی شود، زیرا تا زمانی که فرد مبتلا اطمینان پیدا نکند که با طرح آن بیماری، کار خود را از دست نمی‌دهد، از بیان بیماری خودداری می‌ورزد.


وی دراین‌باره افزود: شرایط انجام آزمایش‌های مربوط به این بیماری هم باید مانند دیگر بیماری‌ها بشود و کسانی که در این رابطه نیاز به انجام یکسری آزمایش‌ها دارند، بدون نگرانی به لحاظ اقتصادی و اجتماعی باید بتوانند این کار را انجام دهند. علاوه بر این، نیاز است تا بر دارا بودن صداقت؛ به‌خصوص در این زمینه تأکید ورزید و از دروغ؛ جهت خوشامد افراد پرهیز کرد.


رئیس انجمن علمی مددکاران در پایان تأکید کرد: رفع مشکل بیماری ایدز در کشور موضوعی است که باید در سطح سیاست‌های کلان به آن توجه شود و قوانینی در این راستا مدنظر قرار گیرد که حمایت‌کننده محسوب شود.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی