تیتر امروز

انتخابات ۸ تیر؛ پورمحمدی بخش سانسورشده‌ مستندش را منتشر کرد/ یک جامعه‌شناس: چرا نامزدهای اصولگرا «گشت ارشاد» را گردن نمی‌گیرند؟
انتخابات ریاست جمهوری و روز مناظره‌ها (بروز رسانی می‌شود)

انتخابات ۸ تیر؛ پورمحمدی بخش سانسورشده‌ مستندش را منتشر کرد/ یک جامعه‌شناس: چرا نامزدهای اصولگرا «گشت ارشاد» را گردن نمی‌گیرند؟

انتخابات ریاست جمهوری هشتم تیرماه در ایران در حالی برگزار می‌شود که شورای نگهبان تنها صلاحیت شش نامزد از مجموع ۸۰ نفر را تایید کرده است. مصطفی پورمحمدی، مسعود پزشکیان، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی،...
نیابت فقها فقط در حوزه بیان حکم است نه امر حکمرانی/ ضمانت باور‌های دینی فقط تبشیر و انذار است نه استفاده از قدرت حکومت!
در چهارمین برنامه دیدار اندیشه با محمد هرندی، استاد دانشگاه، محقق و دین‌پژوه مطرح شد:

نیابت فقها فقط در حوزه بیان حکم است نه امر حکمرانی/ ضمانت باور‌های دینی فقط تبشیر و انذار است نه استفاده از قدرت حکومت!

چهارمین برنامه دیدار اندیشه به ادامه گفت‌وگو با محمد هرندی استاد دانشگاه، محقق و دین پژوه در خصوص ارتباط امر حکمرانی با دین و دینمداران اختصاص داشت. این گفت و گوی جذاب را بخوانید و ببینید.

سکوت آمریکا درباره حکم دیوان بین‌المللی علیه اسرائیل

پس از رای دیوان بین المللی دادگستری که خواستار توقف تهاجم نظامی اسرائیل به شهر رفح شده، مقام‌های آمریکا با گذشت چند ساعت از این حکم، هنوز ابراز نظر مستقیم و رسمی در این زمینه نکرده‌اند.

کد خبر: ۱۶۶۰۲۲
۱۸:۴۳ - ۰۵ خرداد ۱۴۰۳

سکوت آمریکا درباره حکم دیوان بین‌المللی علیه اسرائیل

دیدارنیوز: به‌رغم استقبال کشور‌های عربی و اروپایی از رای دیوان بین‌المللی دادگستری که از اسرائیل خواست عملیات نظامی را در شهر رفح متوقف کند، مقام‌های ایالات متحده آمریکا با گذشت چند ساعت از این حکم، هنوز ابراز نظر مستقیم و رسمی در این زمینه نکرده‌اند.

به نقل از العربیه، تنها واکنشی که واشینگتن نشان داد، ابراز نظر غیرمستقیم جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید بود که پس از انتشار خبر تصمیم دیوان لاهه گفت: «ما در موضع خود درمورد رفح واضح و ثابت بوده‌ایم.»

اظهارات مختصر و عدم اشاره مستقیم سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید به تصمیم دیوان بین‌المللی دادگستری سوالات زیادی را درباره موضع آمریکا درمورد تصمیم دادگاه مطرح می‌کند.

این رای چند هفته پس از آن صادر شد که واشنیگتن از مقامات تل‌آویو خواسته بود تهاجم به رفح و یا گسترش عملیات نظامی در این شهر را متوقف کنند. به ویژه اینکه مکان امنی برای میزبانی از صد‌ها هزار آواره فلسطینی در این باریکه وجود ندارد.

پس از این‌که جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، چند هفته پیش یک محموله تسلیحاتی که قرار بود به اسرائیل ارسال شود را متوقف کرد، روابط بین دو کشور متحد به بدترین مرحله خود رسیده است.

تصمیم الزام‌آور

اتحادیه اروپا در اولین واکنش به رای دیوان بین‌المللی دادگستری اعلام کرد این تصمیم «الزام‌آور» است.

یانتس لنارچیچ، کمیسر مدیریت بحران اروپا تأکید کرد تصمیم دادگاه لاهه برای همه طرف‌ها «الزام‌آور» است و باید اجرا شود.

مارتین گریفیتس، هماهنگ کننده کمک‌های اضطراری سازمان ملل متحد نیز گفت درخواست برای توقف فوری عملیات نظامی در رفح آن‌چنان مهم است که اسرائیل دیگر نمی‌تواند آن را نادیده بگیرد.

گریفیتس تصمیم دیوان بین‌المللی دادگستری را «لحظه حقیقت» برای درخواست احترام به قوانین جنگ و تسهیل ارائه کمک‌های بشردوستانه توصیف کرد و خواستار آزادی گروگان‌ها، آتش‌بس و پایان دادن به «این کابوس» شد.

«اتهامات مشمئزکننده»

دولت اسرائیل به ریاست بنیامین نتانیاهو و وزارت خارجه، عصر جمعه، کارزار شدیدی را علیه تصمیم دادگاه به راه انداختند و در بیانیه‌ای مشترک اتهامات آفریقای جنوبی علیه اسرائیل در دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه در مورد نسل‌کشی را «دروغ، مشمئزکننده و نفرت‌انگیز» خواندند.

آن‌ها همچنین ادعا کردند نیرو‌های اسرائیلی «هیچ‌گاه عملیاتی نظامی در منطقه رفح انجام نداده و نخواهند داد که شرایط زندگی‌ای را ایجاد کند که به نابودی کامل یا جزئی غیرنظامیان فلسطینی منجر شود.»

بنی گانتز، عضو کابینه جنگ اسرائیل نیز گفت کشورش «یک کارزار عادلانه و ضروری را آغاز کرده است». او اضافه کرد اسرائیل به ادامه کارزار خود برای بازگرداندن گروگان‌ها و تضمین امنیت شهروندانش در هر کجا، از جمله در رفح و هر زمان که ضروری باشد، متعهد است.

استقبال آفریقای جنوبی از تصمیم لاهه

سیریل رامافوسا، رئیس‌جمهوری آفریقای جنوبی، که کشورش تلاش‌ها را برای صدور حکم دیوان بین‌المللی دادگستری علیه اسرائیل رهبری می‌کرد، از این تصمیم لاهه استقبال کرد و گفت که کشورش پس از تهاجم اسرائیل به رفح و خودداری تل‌آویو از اجرای دستورات قبلی دادگاه، درخواست خود را دوباره به دادگاه لاهه ارائه کرده است.

طرح اصلاح روند عملیات نظامی در رفح

در همین حال «سازمان رادیو و تلویزیون» اسرائیل گزارش داد که دادستان نظامی اسرائیل طرحی برای اصلاح «عملیات نظامی» در رفح و بررسی تناسب آن با تصمیم دیوان بین‌المللی دادگستری به نتانیاهو پیشنهاد داد، اما نخست وزیر اسرائیل در جلسه‌ای اضطراری، که پس از تصمیم دادگاه با شماری از مقام‌های دولت برگزار شد، با این پیشنهاد مخالفت کرد.

رای دیوان بین‌المللی دادگستری که بالاترین مرجع قضایی در سازمان ملل محسوب می‌شود، الزامی بوده و قابل تجدیدنظر نیست.

با این حال، دادگاه نهاد اجرایی برای اجرای دستورات خود ندارد. بنابراین، تنها راه اجرای تصمیمات دادگاه، ارجاع آن به شورای امنیت سازمان ملل است، جایی که «حق وتو» در اختیار پنج عضو دائمی، یعنی چین، فرانسه، روسیه، بریتانیا و ایالات متحده، قرار دارد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی