تیتر امروز

بچه‌ها! نخندین!
افاضات اضافه

بچه‌ها! نخندین!

عوام‌الملک در هفته‌ای که گذشت از حمایت مردم و خواص از یک طرح جدید نوشته و ترانه‌ای هم به گوشش رسیده که می‌گفت: "بچه‌ها! نخندین!"
در گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا مطرح شد

تداوم نقض گسترده حقوق بشر در حکومت طالبان

وزارت خارجه ایالات متحده در گزارش سالانه خود از ادامه نقض گسترده حقوق بشر به ویژه حقوق زنان، تحت حاکمیت طالبان در افغانستان خبر داد.

کد خبر: ۱۶۴۳۰۳
۱۳:۲۲ - ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳

تداوم نقض گسترده حقوق بشر در حکومت طالبان

دیدارنیوز: وزارت خارجه آمریکا، روز گذشته (دوشنبه) گزارش سالانه خود در مورد وضعیت حقوق بشر در سال ۲۰۲۳ در جهان را منتشر کرد و در بخشی از آن نوشت، طالبان به نقض حقوق بشر از جمله قتل، شکنجه و بازداشت‌های خودسرانه شهروندان ادامه داده است.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، هنگام ارائه این گزارش بار دیگر گفت، طالبان با فرمان‌های خود «زنان را از حوزه عمومی عملا حذف» کرده و وضعیت زنان در افغانستان بدتر شده است.

به نقل از العربیه، او همچنین افزود: «طالبان فرصت‌های کاری محدودی برای زنان دارند، نهاد‌های آموزشی برای دختران را تعطیل کرده‌اند و همچنان شلاق زدن زنان و مردان متهم به رفتار غیراخلاقی را افزایش داده‌اند.»

وزارت خارجه آمریکا در این گزارش با انتقاد از «انحصارگرایی» طالبان تصریح کرد، «حکومت» طالبان از جنگجویان این گروه، ملا‌ها (آخوندها) و افراد نزدیک به آن‌ها تشکیل شده است که عمدتاً متعلق به «قوم پشتون» هستند.

گزارش حاکی است که طالبان در سیاست‌های خود هیچ انعطافی نشان نداده و فرمان‌هایی که از سوی این گروه صادر شده است در تضاد با تعهدات افغانستان و کنوانسیون‌های بین‌المللی است.

در بخشی از این گزارش همچنان به حبس‌های سیاسی و وضعیت بد زندان‌ها، قتل، شکنجه، بازداشت‌های خودسرانه، عدم استقلال قوه قضائیه طالبان اشاره شده است.

استفاده از کودکان در درگیری‌های مسلحانه از سوی طالبان، وضع محدودیت‌های بیشتر علیه آزادی بیان، اعمال خشونت علیه روزنامه‌نگاران و بازداشت خودسرانه آن‌ها از مواردی دیگری است که در این گزارش ذکر شده است.

وزارت خارجه ایالات متحده تائید کرد که آزادی‌های مذهبی در افغانستان محدود شده و علیه اقلیت‌های قومی و مذهبی خشونت صورت گرفته است.

این وزارت تاکید کرد که تصمیمی برای به‌رسمیت شناختن طالبان ندارد.

از سویی، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در یک نوار صوتی در واکنش به گزارش وزارت خارجه آمریکا گفت، حقوق شهروندان افغانستان بر اساس «شریعت اسلامی» تعریف و تامین شده است.

او افزد، آن‌چه در ایالات متحده به عنوان حقوق بشر تعریف می‌شود در افغانستان نیست و کشور‌های غربی نباید فرهنگ خود را بر ما تحمیل کنند.

با گذشت نزدیک به سه سال از حاکمیت طالبان در افغانستان، تا کنون هیچ کشوری به طور رسمی حکومت این گروه را به‌رسمیت نشناخته و طالبان بار‌ها به نقض حقوق بشر متهم شده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی