تیتر امروز

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است
ابوالقاسم جراره در گفت‌وگو با «دیدارنیوز»:

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است

یکی از نامزدها دوره دوادزهم مجلس شورای اسلامی معتقد است که با توجه به انباشت قوانین، در دوره بعدی نمایندگان باید آنها را ساماندهی کنند.
رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
در نشست نوروزی دایره المعارف ایران شناسی عنوان شد:

نشر و انتقال فرهنگ ایران را جدی بگیریم

سال جدید و همزمان با روز‌های بهاری، دیدار نوروزی اهالی فرهنگ و ادب، با پروفسور حسن امین، در دفتر دائره المعارف ایران‌شناسی برگزار شد.

کد خبر: ۱۶۴۰۰۲
۱۷:۴۰ - ۲۸ فروردين ۱۴۰۳

نشر و انتقال فرهنگ ایران را جدی بگیریم

دیدارنیوز_فرزانه قاضی زاده: سال جدید و همزمان با روز‌های بهاری، دیدار نوروزی اهالی فرهنگ و ادب، با پروفسور حسن امین، در دفتر دائره المعارف ایرانشناسی برگزار شد، چند تن از پژوهشگران عرصه‌های تاریخ، شعر و هنر دیدگاه‌های خودشان را در مورد جایگاه و تاثیر ادبیات و زبان فارسی در حفظ هویت ملی و میراث گرانسگ و حوزه تمدنی ایران، مطرح کردند. پروفسور امین در ابتدای این دیدار نوروزی به تمام مهمانان سال نو و شکوفایی طبیعت را تبریک گفت و از حاضران درخواست کرد تا نظر خودشان را برای فعالیت‌های فرهنگی و ادبی سال جدید، بیان کنند.

روزبه یقینی پژوهشگر حوزه ادبیات فارسی خاطر نشان کرد: ادبیات و زبان فارسی با آنکه پیشینه زیادی دارد و شاعران و نویسندگان بزرگی را به ثبت رسانده است، ولی باید اعتراف کرد جامعه ادبی ایران کنونی از جهاتی دستخوش چالش و رنج شده است. بویژه آنکه در چند دهه اخیر، شعر و شاعری باسختی و محدودیت بیشتری از دوران گذشته روبرو شده است. در شرایط موجود اهالی ادب و فرهنگ و پژوهش از دو جهت مورد بی مهری و ناسپاسی قرار گرفته اند.

از یک سو برخی سیاست‌های تنگ نظرانه اهالی دولت واز سوی دیگر فقر جامعه مدنی فعال باعث شده است شاعری و میراث شاعران دیده نشود.

وی استاد حسن امین و شاهنامه منظوم امین را نمونه روشنی از عصر عسرت شاعری توصیف کرد و خواستار تدبیری برای این چالش فرهنگی شد. استاد یقینی در پایان سخنانش اعلام کرد که بنده در اولین لحظه ایی که شاهنامه امین را خواندم متوجه شدم که این اثر منظوم چقدر اهمیت دارد و برای همین منظور کارگروهی را برای تحقیق شاهنامه امین فعال کردیم تا کوشش‌های استاد امین، حفظ و منتشر شود.

عشرت بنی هاشمی، نویسنده و مولف کتاب نادره‌ها که تعدادی از بزرگان فرهنگی ایران را معرفی کرده است، در مورد کوشش‌های ادبی استاد امین به جنبه‌های علمی و فرهنگی و ادبی او اشاره کرد و از آنکه جامعه ایرانی خدمات او را به قدر کافی نمی‌شناسند انتقاد کرد و خواستار فعالیت بیشتر اهالی فرهنگ شد. سخنران بعدی مراسم ناصرالدین قاضی زاده پژوهشگر رسانه و فرهنگ بود.

وی با اشاره به زحمات ۶۰ ساله استاد امین در زمینه‌های مختلف علمی و فرهنگی، مهمترین میراث سید حسن امین را شاهنامه امین معرفی کرد. وی توضیح داد که اگر هزار سال پیش فردوسی بزرگ شاهنامه را با عشق سرود، پروفسور امین هم تنها با انگیزه ایران دوستی و عشق به زبان فارسی، شاهنامه خودش را در در قالب دانشنامه منظوم سروده است. نکته عجیب و تراژیک ماجرا آنست که هردو شاعر ایرانی با کم مهری حکومت مواجه شدند و از این جهت شاهنامه‌های فردوسی و امین، سرنوشت مشترکی دارند.

این منتقد اجتماعی تاکید کرد: دوستانی که اهل ادب و فرهنگ هستند، وظیفه دارند تا اشعار شاهنامه امین به دست مخاطبان و فرهنگ دوستان برسد.

پروفسور امین در این جلسه نوروزی با قدردانی از فرهنگ دوستان گفت: انگیزه اصلی من از فعالیت‌های فرهنگی وادبی، علاقمندی مفرط به ایران است، از این رو تصمیم گرفتم در ادامه کوشش‌های ادبی فردوسی بزرگ، شاهنامه ای به عنوان نظیره و متمم شاهنامه فردوسی، تحت عنوان شاهنامه امین، بسرایم تا دین خودم را به فرهنگ ایران زمین به ثبت برسانم.

وی خاطر نشان کرد: من انتظار نداشتم و امروز هم ندارم که اهالی قدرت برای نشر و گسترش شاهنامه امین کمک کنند، ولی انتظار دارم تا دوستان اهل قلم وادب و فرهنگ، برای معرفی این اثر در فضای رسانه ای ومخاطبان فرهنگ دوست، فعالیت کنند.

وی با اشاره به چگونگی سرایش شاهنامه امین گفت، با آنکه سرایش شاهنامه سخت و پر از هزینه‌های مادی و معنوی بود، ولی امروز بسیار مسرورم که دوستان اهل فرهنگ و ادب به آن توجه دارند و برای این منظور، به تمام دوستانی که دراین نشست تشریف آورده اند، یک جلد نفیس شاهنامه امین، هدیه می‌دهم.

در این نشست فرهنگی، تعداد زیادی از استاتید دانشگاه، شعر، تاریخ پژوه، هنرمند و .. نظرات وپرسش‌های خودشان را در مورد وضعیت فرهنگی ایران بیان داشتند که پروفسور امین به تعدادی از این پرسش‌ها پاسخ داد.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی