تیتر امروز

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است
ابوالقاسم جراره در گفت‌وگو با «دیدارنیوز»:

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است

یکی از نامزدها دوره دوادزهم مجلس شورای اسلامی معتقد است که با توجه به انباشت قوانین، در دوره بعدی نمایندگان باید آنها را ساماندهی کنند.
رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
گزارش دیدار از آنچه بهادری جهرمی گفت

خروج از رکود و قرار گرفتن در ریل اقتصادی؛ وعده مدینه فاضله از سوی سخنگوی دولت

علی بهادری جهرمی می‌گوید که تورم نقطه به نقطه از ۵۵ درصد به حدود ۳۵ درصد رسیده و دو میلیون و پانصد واحد مسکونی هم در حال ساخت است، دیدار این صحبت‌ها و سایر اظهارنظر‌های او را در این گزارش تحلیل کرده است.

کد خبر: ۱۶۳۷۱۶
۱۷:۵۳ - ۲۱ فروردين ۱۴۰۳

 

خروج از رکود و قرار گرفتن در ریل اقتصادی! آقای جهرمی مدینه فاضله ترسیم می‌کنید؟

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: سه شنبه، بیست و یکم فروردین اولین نشست خبری علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت ابراهیم رییسی بود و بیشتر سوال‌ها هم حول محور موضوعات اقتصادی و تورم و ... مطرح شد.

یکی از صحبت‌های مهم او که بیشتر رسانه‌ها آن را تیتر کردند خبر کاهش تورم نقطه به نقطه‌تر ۵۵ درصد به ۳۵ درصد بود، هر چند که او گفته که این هم نرخ بالایی است، اما تاکید کرد که با ادامه همین مسیر حرکت، نرخ‌های تورمی پایین تری را شاهد خواهیم بود. اما او مسیری که از آن حرف زد را ترسیم نکرد و نگفت مسیری که در حال طی شدن است، به کجا خواهد رسید و اگر این مسیر جهت درستی دارد پس چرا در ۱۰ روز اخیر شاهد بالا رفتن نرخ دلار بودیم؛ دلاری که امروز وابستگی شدید به افزایش قیمت همه کالا‌های ضروری و حتی غیر ضروری دارد.

البته فکر نکنید او حرفی از تورم نزد، زد: "در بخش مهار تورم باید گفت که پیش بینی مقامات رسمی در دولت قبلی رسیدن به تورم سه رقمی بود که خوشبختانه نه تنها نرخ تورم ۶۰ درصدی ابتدای این دولت رشد نکرد و سه رقمی نشد"؛ به نظر می‌رسد بهادری جهرمی پس از این صحبت‌ها منتظر تشویق حاضران در نشست بود و سه رقمی نشدن تورم هم منت بزرگی بر سر مردم.

البته دفاع او از عملکرد دولت ابراهیم رئیسی به اینجا ختم نشد او در ادامه همچنان اصرار داشت که بگوید بحران‌های اقتصادی موجود و خالی ماندن سفره و جیب مردم واقعیت ندارد از این رو اضافه کرد که در محور رشد تولید با جهاد جمعی بخش‌های دولتی و خصوصی، شاهد رشد اقتصادی مثبت ۶٫۷ درصدی در نه ماهه ابتدایی سال بودیم، که البته منظور او سال ۱۴۰۲ است.

بهادری جهرمی همه این‌ها را گفت تا بیان کند که ما از دوره‌های رکود و عدم رشد اقتصادی در دهه نود فاصله گرفتیم و توانستیم تا حدودی دهه گذشته را جبران کرده و به ریل اقتصادی بازگردیم! البته این احتمال هم وجود دارد که با این سرعتی که ما از رکود فاصله گرفتیم و به ریل اقتصادی برگشتیم، کلا از همه چیز خارج شویم حتی زندگی.

سخنگوی دولت پس از بیان تلاش‌های دست اندرکاران دولت سیزدهم به این هم اشاره کرد که همه باید کمک کنیم تا تورم کاهش یابد و ارز ثبات یابد؛ تیم اقتصادی دولت شبانه‌روزی و دوشادوش همدیگر، در حال کار و برنامه‌ریزی است؛ شاید اینجا هم تشویق حضار لازم بود.

کارشناسان و متخصصان اقتصادی معتقدند که تامین منابع ارزی و تزریق آن می‌تواند بخش زیادی از بحرانی که گریبان این بخش را گرفته است را برطرف کند و بهادری جهرمی هم به این موضوع اشاره کرد و گفت دولت توانسته است ارز‌های مورد نیاز کشور را تأمین کند به گونه‌ای که در سال‌های اخیر، شاهد رکوردزنی صادرات غیرنفتی و کل صادرات کشور بودیم که در نتیجه آن، منابع ارزی ما با سال‌های گذشته، قابل مقایسه نیست.

او حتی این را هم اضافه کرد که در منابع ارزی بعضاً تا ۳ برابر شاهد تزریق ارز هستیم. همچنین بیشتر ارز اختصاص یافته به سمت کالا‌های اولیه رفته است و دولت به دنبال تأمین ارز کالای مصرفی نمی‌رود؛ دولت در تلاش است با مدیریت منابع ارزی و تلاش جمعی، ارز را ثبات بخشد.

اگر این نکاتی که بهادری جهرمی مطرح کرد درست باشد پس چرا دلار از ۲۷ هزار تومان در اولین سال دولت ابراهیم رئیسی به ۶۵ هزار تومان یعنی چیزی دو برابر در سومین سال دولت سیزدهم رسید؛ سخنگو برای اینکه خبرنگاران خیلی روی این موضوع تمرکز نکنند به سراغ موضوع پایه پولی رفت و گفت: پایه پولی کشور از ۴۵ درصد در ابتدای سال گذشته به ۲۹ درصد در پایان ۱۴۰۲ رسیده است.

نکته مهمتر دیگری که بهادری جهرمی درباره آن صحبت کرد نرخ بیکاری بود که مدعی شد در حوزه نرخ بیکاری هم رتبه خوبی نسبت به سال‌های قبل کسب کردیم و وارد کانال ۷ درصد شدیم و از ۱۰ به ۷.۵ درصد در طی این سه سال رسیده‌ایم که نتیجه احیای بیش از ۷ هزار واحد تولیدی راکد و نیمه راکد است و امیدواریم در سال جاری با سرعت بیشتر شاهد حرکت همین مسیر و سوق‌دادن آن به سمت ایجاد حس ملموس در زندگی روزانه مردم باشیم.

هر چند که بهادری جهرمی درباره موضوعات مهم دیگری هم صحبت کرد، اما پرداختن به آن در این مقال نمی‌گنجد؛ و پرسش دیدارنیوز از سخنگوی دولت ابراهیم رئیسی که در صورت پاسخ دادن منتشر خواهد شد این است که چرا همچنان موضوع صنعت گردشگری که قرار بود جایگزین صنعت نفت شود، همچنان مغفول مانده و کشور ترکیه در همسایگی ایران با داشتن نیمی کمتر از جاذبه‌های کشور، هر ساله در ایام نوروز و فصول گردشگری رکورد‌های عجیبی ثبت می‌کند و تمام رشد اقتصادی و توسعه خود را بر پایه همین درآمد از گردشگران به خصوص گردشگران ایرانی می‌گذارد؟

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی