تیتر امروز

خاموشی پشت خاموشی؛ چرا با کمبود برق مواجه شدیم؟/ گزارش وال استریت ژورنال درباره حمله احتمالی آمریکا به ایران
مجله خبری تحلیلی دیدار نیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

خاموشی پشت خاموشی؛ چرا با کمبود برق مواجه شدیم؟/ گزارش وال استریت ژورنال درباره حمله احتمالی آمریکا به ایران

این چهاردهمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
خیابان جنگ و گفتمان صلح!
گزارش اختصاصی خبرنگار دیدارنیوز از همایش علمی و تخصصی «گفتمان صلح و دولت آینده در ایران»

خیابان جنگ و گفتمان صلح!

مسعود پیوسته، خبرنگار دیدارنیوز گزارشی جالب از همایش علمی و تخصصی «گفتمان صلح و دولت آینده در ایران» تهیه کرده که در این مطلب می‌خوانید.
اسلام مکی - اسلام مدنی" (۴)

مهمترین آموزه‌های اسلام مکی -بخش اول

در نوشته‌های قبل اشاره شد که بیشترین انتقادات وارده بر اسلام به احکام اجتماعی بر می‌گردد که درمدینه و پس از کسب قدرت سیاسی توسط رسول  اعلام شده است.

کد خبر: ۱۶۲۸۳۰
۱۱:۵۲ - ۲۸ اسفند ۱۴۰۲

مهمترین آموزه‌های اسلام مکی -بخش اول

دیدارنیوزـ حسین جعفری: گرچه بیشترین و موثرین دفاع از اسلام از اسلام مکی صورت می‌گیرد، اما بیشترین انتقاد از احکام و مفاهیم "اسلام مدنی" است و متدینان، اما، در پاسخ به انتقادات، از "اسلام مکی" می‌گویند و سعی بر رفوکاری " اسلام مدنی" دارند!

رابطه‌ی میان اسلام مکی با اسلام مدنی رابطه نظر و عمل است، اسلام مکی عهده دار بیان مشخصات اصلی و ذاتی (و عموماً عقلایی) آموزه‌های دین است و اسلام مدنی همان آموزه‌ها را به هنگام تصدی قدرت و به هنگام اجرا، خلق می‌کند و به نمایش می‌گذارد.

اسلام مکی مطلق و رها و فرا زمانی و ابدی است و اسلام مدنی  ذاتاً مقید به زمان و محصور فرهنگ و آداب و رسوم  و محاط  در  جغرافیای حیات خود است.

اسلام مکی فارغ از رنگ و لباس قومیت  و جنسیت و ... است،   اما اسلام مدنی  جز با بر تن کردن لباس فرهنگ‌ها و قومیت‌ها و ... متولد نمی‌شود و قابل تصور نیست، اسلام مکی اسلامی کاملاً انسانی و بی قالب و بی قید است،   اما اسلام مدنی  جز در قالبِ اسلام ایرانی، اسلام عربی، اسلام ترکی، اسلام ...، رخ نمی‌نماید.

پس از اینهمه سخن گفتن ا ز اسلام مکی و اسلام مدنی لازم است ولو به اجمال تا به تبیین و توصیف آموزه‌های اسلام مکی پرداخته، تا بتوان در گام بعدی و با  توصیف و تبیین دستورات و احکام مدنی، رابطه‌ی میان این دو اسلام را روشن کرد.

با چنین رویکردی می‌توان اصل را از فرع، محکم را از متشابه و باقی را از فانی تشخیص داد تا با توجه به نگاه "پروسه‌ای دیدن  احکام اجتماعی قران"، در به روز کردن و کارآمد نمودن احکام اجتماعی قران (تاکید می‌کنم نه حکم قطعی ضروری مادام العمر) دچار تردید نشد.

بزعم من انجام چنین پروسه‌ای نه تنها مقبول و موردِ تایید و توصیه خداست بلکه از ابتدا به عنوان هدف غایی در نظر گرفته شده است، اما بدلایلی مورد غفلت و بی توجهی قرار گرفته و بعضاً  توسط فقیهان مورد انکار واقع می‌شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی