تیتر امروز

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است
ابوالقاسم جراره در گفت‌وگو با «دیدارنیوز»:

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است

یکی از نامزدها دوره دوادزهم مجلس شورای اسلامی معتقد است که با توجه به انباشت قوانین، در دوره بعدی نمایندگان باید آنها را ساماندهی کنند.
رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
یادداشتی به قلم احسان هوشمند

شگفتی‌های انتخابات و آرای باطله

احسان هوشمند در یادداشت خود درباره انتخابات ۱۱ اسفند در اعتماد نوشت: یکی از ویژگی‌های تازه انتخابات در کشور میزان قابل توجه آرای باطله است. یعنی آرای سفید یا آرای مخدوش که به آرای باطله مشهور است.

کد خبر: ۱۶۲۱۲۰
۰۹:۲۸ - ۱۳ اسفند ۱۴۰۲

شگفتی‌های انتخابات؛ آرای باطله افزایش یافت

دیدارنیوز: اطلاعات موجود نشان می‌دهد هر چه جمعیت شهر‌ها بیشتر باشد میزان شرکت در انتخابات روند کاهشی بیشتری داشته است.

«گذری به ویژگی‌های آماری انتخابات ۱۱ اسفند» عنوان یادداشت روزنامه اعتماد به قلم احسان هوشمند است که در بخشی از آن آمده است:

«اعلام میزان مشارکت واجدین شرایط در مراکز شهری بخش دیگری از مختصات انتخابات اخیر را روشن می‌کند. به سخن دیگر اطلاعات موجود نشان می‌دهد هر چه جمعیت شهر‌ها بیشتر باشد میزان شرکت در انتخابات روند کاهشی بیشتری داشته است. یعنی شهر‌های با جمعیت بیشتر میزان مشارکت کمتری نسبت به شهر‌های کم‌جمعیت‌تر داشته‌اند. به دلیل ثبت شماره ملی رای‌دهندگان این اطلاعات به سادگی قابل ارائه است. یعنی انتخابات اخیر وجه روستایی بیشتری داشته و روستا‌ها و شهر‌های محروم یا شهرستان‌های دارای جمعیت کمتر مشارکت بیشتری داشته‌اند. مراکز مهم شهری، چون تهران، البرز، فارس، اصفهان و مشهد نیز مشارکت کمتری داشته‌اند. حتی میزان مشارکت در انتخابات شهر تهران نیز نسبت به انتخابات گذشته با ۲ درصد کاهش به حدود ۲۴ درصد شرکت واجدین رای رسید.

یکی از ویژگی‌های تازه انتخابات در کشور میزان قابل توجه آرای باطله است. یعنی آرای سفید یا آرای مخدوش که به آرای باطله مشهور است. در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری که به انتخاب سیدابراهیم رییسی منجر شد حدود ۱۳ درصد آرا باطله بود. یعنی اگرچه در انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم کمتر از ۵۰ درصد و حدود ۴۸ درصد واجدین شرایط در انتخابات مشارکت داشتند، اما از این میزان بخش بزرگی یعنی حدود ۳۷۴۰۰۰۰ رای نیز آرای باطله بود و پس از رای رییسی آرای باطله در رتبه بعدی قرار داشت.

به نظر می‌رسد اعلام رسمی و تفکیکی آرای مجلس اخیز نیز واجد همین شگفتی باشد و بخش قابل توجهی از آرای اخذ شده آرای باطله باشد تا این ساعات که نتایج تفکیکی در حال انتشار است مشخص شده در حوزه انتخابیه یزد و اشکذر و ندوشن آرای باطله ۲۹ هزار و ۳۰۳ رای دوم است. این پدیده نیز در جای خود قابل تحلیل و بررسی است.»

منبع: اعتماد
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی