تیتر امروز

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است
ابوالقاسم جراره در گفت‌وگو با «دیدارنیوز»:

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است

یکی از نامزدها دوره دوادزهم مجلس شورای اسلامی معتقد است که با توجه به انباشت قوانین، در دوره بعدی نمایندگان باید آنها را ساماندهی کنند.
رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
یادداشتی از احمد بخارایی

کدام‌یک: «حماسه‌ مشارکت» یا «حماسه عدم مشارکت» در انتخابات مجلس؟!

دکتر احمد بخارایی در یادداشتی پس از انتخابات ۱۱ اسفندماه در ایران نوشت: بنا بر آن‌چه گذشت، اکثریت بالا یعنی حدود ۶۵ درصد مردم نسبت به نظام سیاسی انتقادات زیربنایی دارند و این رویه را قابل تداوم نمی‌دانند. این مسئله‌ی کوچکی نیست و شاید بتوان گفت: "حماسه‌ی عدم مشارکت!"

کد خبر: ۱۶۲۱۰۲
۱۹:۱۸ - ۱۲ اسفند ۱۴۰۲

.

دیدارنیوز _ احمد_بخارایی*: قبل از انتخابات گفته بودم نرخ مشارکت حدود ۴۰‌ درصد خواهد بود که مستنداتش در کانال تلگرامی‌ام موجود است و اینک چنان شد که پیش‌بینی شده بود. حال اگر بپذیریم که درصد قابل توجهی از رأی دهنده‌ها در شهرستان‌ها وارد رقابت قومی و قبیلگی شده بودند و لزوماً مشارکت آنان به معنای تأیید روند کنونی نظام حکم‌رانی نیست و نیز اگر بپذیریم که درصد قابل توجهی از رأی‌ها به واسطه‌ی ترس از عدم مشارکت و ثبت نشدن کد ملی است بنابراین خوش‌بینانه حدود ۳۵ درصد واجدان اعطای رأی در انتخابات مجلس مشارکتی داشتند که کم‌و‌بیش روند کنونی را تأیید می‌کنند.

یادمان باشد که این انتخابات کاملاً متمایز از انتخابات گذشته بود، زیرا از همه‌ی اهرم‌های دینی و سیاسی برای جلب مشارکت از سوی عناصر درجه یک نظام سیاسی بهره برده شده بود و گویی یک رأی‌گیری برای تثبیت یا مخالفت با نظام اسلامی است.

بنا بر آن‌چه گذشت، اکثریت بالا یعنی حدود ۶۵ درصد مردم نسبت به نظام سیاسی انتقادات زیربنایی دارند و این رویه را قابل تداوم نمی‌دانند. این مسئله‌ی کوچکی نیست و شاید بتوان گفت: "حماسه‌ی عدم مشارکت!"

آقای خامنه‌ای در سال ۸۰ گفته بودند که مشارکت ۴۰ درصدی در انتخابات "مایه‌ی ننگ" است و نشان‌گر عدم اعتماد مردم به حاکمیت و نداشتن اعتبار نظام سیاسی و نبود امید مردم است، اینک و بر این اساس در مورد مشارکت ۳۵ درصدی در انتخابات مجلس چه می‌توان گفت؟!

توجه: آن‌ها که رأی نداده‌اند لزوما "برانداز" نیستند، اما قطعاً "تحول‌جو" هستند. "تحول‌جویی" با تغییر "ماهیت ساختارها" در کنار افزایش سطح آگاهی مردم، شدنی است. حاکمیت، چشم‌ها و گوش‌هایش را باز کند تا معترضان به سمت "براندازی" متمایل نشوند!

*جامعه شناس

منبع: کانال تلگرامی احمد بخارایی

مطلب مرتبط:

گسست نسلی و دامنه‌هایش + فایل صوتی دکتر احمد بخارایی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی