تیتر امروز

امیر محمد قدوسی:موضوع حجاب از سال های اول انقلاب مطرح بوده است/
گفت و گوی دیدار با یک حقوقدان درباره "طرح نور"

امیر محمد قدوسی:موضوع حجاب از سال های اول انقلاب مطرح بوده است/"روحانی" مکلف شد مانع ورود زنان بدون حجاب به ارتش شود

اجرای "طرح نور" بهانه‌ای شد تا دیدارنیوز با دکتر امیرمحمد قدوسی، حقوقدان و وکیل یک گفت‌وگوی را انجام دهد که نتیجه آن تولید یک "ویدیوکست" بود، که می‌بینید.
سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...

عادی‌سازی روابط؛ سفر اردوغان به مصر پس از ۱۱ سال

سفر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به مصر، اولین سفر رسمی در سطح ریاست جمهوری ظرف نزدیک به ۱۱ سال گذشته است.

کد خبر: ۱۶۱۳۹۷
۱۲:۵۳ - ۲۵ بهمن ۱۴۰۲

عادی‌سازی روابط؛ سفر اردوغان به مصر پس از ۱۱ سال

دیدارنیوز: رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، چهارشنبه ۲۵ بهمن سفر رسمی خود را به مصر به دعوت عبدالفتاح السیسی، همتای مصری‌اش، در چارچوب بخشی از تداوم همگرایی دو کشور پس از حدود ۱۰ سال قطع روابط، آغاز می‌کند.

به نقل از العربیه، ریاست جمهوری ترکیه یکشنبه اعلام کرد که اردوغان در قاهره در مورد اقدامات در راستای بهبود روابط دوجانبه و احیای سازوکار‌های همکاری‌های دوجانبه در سطوح بالا و همچنین بررسی مسائل جاری جهانی و منطقه‌ای و مشخصا جنگ اسرائیل در نوار غزه، گفتگو خواهد کرد.

این سفر، نقطه اوج روند عادی‌سازی روابط دو کشور است که شاهد دست‌دادن اردوغان و السیسی در افتتاحیه جام جهانی قطر در سال ۲۰۲۲ و سپس دیدار مجدد آن‌ها در جریان اجلاس «گروه ۲۰» در دهلی نو در سپتامبر سال گذشته بود که طی آن دو طرف در خصوص تقویت روابط و همکاری‌ها، ارتقای روابط دیپلماتیک میان دو کشور و تبادل سفرا، توافق کردند.

این سفر از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا اولین سفر رسمی در سطح ریاست جمهوری ظرف نزدیک به ۱۱ سال گذشته است. آخرین سفر رئیس جمهوری ترکیه به مصر، سفری بود که عبدالله گل رئیس جمهوری سابق این کشور در فوریه ۲۰۱۳ انجام داد.

آخرین سفر اردوغان به قاهره در دوران نخست وزیری‌اش در نوامبر ۲۰۱۲ صورت گرفت.

پس از ارتقای سطح روابط دیپلماتیک میان آنکارا و قاهره و تبادل سفرا، این خبر مطرح شد که السیسی در جولای ۲۰۲۳ راهی ترکیه خواهد شد، اما او این سفر را انجام نداد.

وزارت خارجه مصر و ترکیه سال گذشته، نمایندگی دیپلماتیک میان دو کشور را به هدف بازگرداندن روابط به حالت عادی پس از قطع آن از سال ۲۰۱۳، به سطح سفرا ارتقاء دادند.

فروش پهپاد‌های ترکیه به مصر

از سویی هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه از موافقت کشورش با فروش پهپاد‌های جنگی به قاهره خبر داد. این موافقت دو روز پس از دیدار وزیر تولید نظامی مصر و همتای ترکیه‌ای او برای گفتگو درباره همکاری در زمینه تولید مشترک مهمات، اعلام شد.

پهپاد بیرقدار «تی‌بی-۲» ترکیه با قابلیت پرواز با محموله تا وزن ۶۵۰ کیلوگرم، برد ۱۵۰ کیلومتر و سرعت ۷۰ گره دریایی، یکی از بهترین پهپاد‌های چندمنظوره جهان به شمار می‌رود. سرعت این پهپاد (۱۳۰ کیلومتر در ساعت) است و می‌تواند بدون توقف تا بیش از ۲۴ ساعت پرواز کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی