تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
از الگوی تغذیه تا ورزش و دوری از سیگار

۵ نکته برای داشتن عمر طولانی‌تر

برای داشتن عمر طولانی چه راه‌هایی وجود دارد؟ گفته می‌شود الگوی تغذیه تاثیر بسیاری بر سلامتی دارد و رژیم غذایی سرشار از گیاهان با سلامتی و طول عمر مرتبط است. در ادامه ۵ نکته برای داشتن عمر طولانی‌تر را بخوانید.

کد خبر: ۱۶۰۹۵۵
۱۸:۱۴ - ۱۹ دی ۱۴۰۲

۵ نکته برای داشتن عمر طولانی‌تر

دیدارنیوز: پیری فرایندی اجتناب‌ناپذیر است که با افزایش سن گریبان‌گیر همه می‌شود؛ اما با اعمال تغییراتی ساده در سبک زندگی، می‌توان عمری طولانی‌تر را تجربه کرد.

آیا شما هم تا‌به‌حال چندین بار تصمیم گرفته‌اید که سبک زندگی سالم‌تری داشته باشید، اما به همان سرعت تسلیم شده‌اید و به خودتان گفته‌اید که برای تغییر سبک زندگی و پذیرفتن عادت‌های جدید خیلی دیر شده است؟ اکنون وقتش رسیده که مسئولیت را بر عهده بگیرید و سلامت خود را در اولویت قرار بدهید.

به‌طور تخمینی ۲۵ درصد از طول عمر ما توسط ژن‌ها تعیین می‌شود، اما مابقی کاملاً به عادت‌های روزانه‌ی زندگی ما بستگی دارد. هیچ راه‌حل سریع یا راه میانبری برای بهره‌مندی از زندگی طولانی‌تر و سالم‌تر وجود ندارد، اما علم اصول کلیدی زندگی سالم را توضیح داده است. در ادامه، با پنج روش ساده برای افزایش طول عمر و بهبود وضعیت سلامتی آشنا می‌شویم.

۵ نکته برای داشتن عمر طولانی‌تر

رژیم غذایی مدیترانه‌ای یکی از سالم‌ترین و بررسی‌شده‌ترین الگو‌های تغذیه است

۱. گیاهان بیشتری را به بشقاب خود اضافه کنید

الگوی تغذیه تأثیر بسیاری بر سلامتی دارد. شواهد به‌طور قاطع نشان می‌دهد که رژیم غذایی سرشار از گیاهان با سلامتی و طول عمر مرتبط است. اگر غذا‌های گیاهی بیشتری میل کنید و مصرف گوشت، غذا‌های فرآوری‌شده، شکر و نمک را کمتر کنید، خطر ابتلا به طیف وسیعی از بیماری‌های مرتبط با کاهش طول عمر، از جمله بیماری‌های قلبی و سرطان نیز کاهش می‌یابد.

غذا‌های گیاهی سرشار از مواد مغذی، فیتوکمیکال‌ها (مواد شیمیایی گیاهی یا گیامغذی)، آنتی‌اکسیدان‌ها، فیبر و همچنین، ضد التهاب هستند. همه‌ی این موارد از سلول‌های بدن در‌برابر آسیب‌های افزایش سن محافظت و در نتیجه، از ابتلا به بیماری‌های مختلف نیز جلوگیری می‌کند.

هیچ الگوی تغذیه‌ی خاصی برای همه‌ی افراد مناسب نیست، اما یکی از سالم‌ترین و بررسی‌شده‌ترین رژیم‌های غذایی، رژیم غذایی مدیترانه‌ای است. این رژیم غذایی بر پایه‌ی الگو‌های تغذیه‌ی افراد ساکن در کشور‌های اطراف دریای مدیترانه است و بر خوردن سبزیجات، میوه‌ها، غلات کامل، حبوبات، آجیل، دانه‌ها، غذا‌های دریایی و روغن زیتون تأکید دارد.

۲. دستیابی به محدوده وزنی سالم را هدف قرار دهید

قدم مهم دیگر برای داشتن سبک زندگی سالم‌تر و عمر طولانی‌تر، تلاش برای رسیدن به محدوده وزنی سالم است. چاقی خطر ابتلا به بسیاری از مشکلات سلامتی را افزایش می‌دهد و عمر ما را کوتاه می‌کند. چاقی به تمام دستگاه‌های بدن فشار وارد می‌کند و اثرات فیزیولوژیکی بی‌شماری از جمله ایجاد التهاب و اختلالات هورمونی را به همراه دارد. این موارد، احتمال ابتلا به بیماری‌هایی مانند بیماری قلبی، سکته مغزی، فشار خون بالا، دیابت و برخی از سرطان‌ها را افزایش می‌دهد.

علاوه‌براین، چاقی با بهداشت روانی ضعیف‌تر نیز همراه است. اضافه‌وزن باعث افسردگی، کاهش عزت‌نفس و استرس می‌شود. یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی که در کشور‌های توسعه‌یافته وجود دارد، ترویج چاقی در محیط زندگی است. بازاریابی همه‌گیر و دسترسی آسان به غذا‌های پرکالری که بدن ما به مصرف آن‌ها اشتیاق زیادی دارد، بدین معنی است که مصرف بیش‌از‌حد کالری بسیار آسان است.

۳. ورزش منظم را در برنامه بگنجانید

همه‌ی ما از فواید بی‌شمار ورزش‌کردن آگاه هستیم؛ ورزش رایج‌ترین راه‌حل برای رسیدن به سلامتی و تناسب اندام است. ورزش منظم بدن ما را از خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن محافظت می‌کند، استرس را کاهش می‌دهد و سلامت روان را نیز بهبود می‌بخشد.

یکی از فواید ورزش منظم، کنترل وزن و کاهش سطح چربی بدن است. با‌این‌حال، تأثیرات مثبت ورزش‌کردن بسیار گسترده‌تر است و باعث اثربخشی مصرف گلوکز (قند خون)، کاهش فشار خون، کاهش التهاب، بهبود جریان خون و عملکرد بهتر قلب می‌شود.

البته نیازی نیست که با تبلیغات و استراتژی‌های مختلف ورزشی درگیر بشوید، شواهد نشان می‌دهد که با گنجاندن هر روشی از فعالیت بدنی در برنامه‌ی روزانه‌ی خود، به فواید سلامتی دست خواهید یافت. لازم نیست هر روز برای طولانی‌مدت بدوید یا ساعت‌ها را در باشگاه بگذرانید. به هر روشی که می‌توانید در روز فعالیت بدنی و تحرک داشته باشید و کار‌هایی را انجام بدهید که از آن‌ها لذت می‌برید.

۴. دخانیات را ترک کنید

اگر می‌خواهید سالم‌تر باشید و طولانی‌تر زندگی کنید، از مصرف هرگونه سیگار، قلیان یا حتی سیگار الکتریکی خودداری کنید. مصرف دخانیات تقریباً بر تمام اعضای بدن تأثیر می‌گذارد، از کیفیت زندگی می‌کاهد و طول عمر را کوتاه می‌کند. هیچ سطح مطمئنی برای استعمال دخانیات وجود ندارد؛ هر یک نخ سیگار یا یک پک قلیان شانس ابتلا به طیف وسیعی از سرطان‌ها، ناراحتی‌های قلبی و دیابت را افزایش می‌دهد.

برای مثال، حتی اگر سال‌های زیادی است که سیگار می‌کشید، با کنار گذاشتن آن در هر سنی می‌توانید فوراً فواید سلامتی ترک سیگار را تجربه کنید. با ترک سیگار در هر مرحله‌ای، بسیاری از آثار مضر و مخرب سیگار معکوس می‌شود.

اگر قصد دارید که به‌عنوان یک گزینه‌ی طولانی‌مدت و سالم به مصرف انواع سیگار الکتریکی روی بیاورید، دوباره فکر کنید. اثرات بلندمدت سیگار الکتریکی بر سلامتی هنوز کاملاً شناخته نشده است و قطعاً خطرات خاص خود را به همراه دارد.

۵. بهبود ارتباطات اجتماعی را در اولویت قرار دهید

معمولاً وقتی در‌مورد زندگی سالم‌تر و طولانی‌تر صحبت می‌شود، تمام تمرکز به سلامت جسم و بدن اختصاص می‌یابد. اما یکی از مهم‌ترین اکتشافات در دهه‌ی گذشته، شناخت اهمیت سلامت روح و بهداشت روان بوده است.

خطر مرگ زودرس در افرادی که تنها هستند و از نظر اجتماعی منزوی به حساب می‌آیند، بسیار بیشتر از باقی افراد است. همچنین، انزوای اجتماعی خطر ابتلا به بیماری قلبی، سکته مغزی و زوال عقل را نیز افزایش می‌دهد. افراد منزوی بیشتر از بقیه از اضطراب و افسردگی رنج می‌برند.

دلیل ارتباط مستقیم انزوای اجتماعی با مرگ زودرس، احتمالاً عوامل رفتاری و آثار بیولوژیکی تنهایی است. در مقایسه، افرادی که از نظر اجتماعی فعال‌تر هستند و ارتباطات بیشتری دارند، به رفتار‌های سالم نیز تمایل بیشتری دارند. به نظر می‌رسد که تنهایی به‌طور مستقیم بدن را تحت‌تأثیر عوامل فیزیولوژیکی قرار می‌دهد؛ بنابراین اگر می‌خواهید سالم‌تر باشید و طولانی‌تر زندگی کنید، با دیگران ارتباط برقرار کنید، ارتباطات اجتماعی خود را بهبود بدهید و برای حفظ روابط تلاش کنید.

منبع: زومیت

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی