تیتر امروز

امیر محمد قدوسی:موضوع حجاب از سال های اول انقلاب مطرح بوده است/
گفت و گوی دیدار با یک حقوقدان درباره "طرح نور"

امیر محمد قدوسی:موضوع حجاب از سال های اول انقلاب مطرح بوده است/"روحانی" مکلف شد مانع ورود زنان بدون حجاب به ارتش شود

اجرای "طرح نور" بهانه‌ای شد تا دیدارنیوز با دکتر امیرمحمد قدوسی، حقوقدان و وکیل یک گفت‌وگوی را انجام دهد که نتیجه آن تولید یک "ویدیوکست" بود، که می‌بینید.
سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
دیدار از تصمیم جدید ابراهیم رئیسی گزارش می‌دهد

سرنوشت پر ابهام طرح گردشگری جزیره آشوراده/ مرعشی: پیشنهاد من نبوده!

پس از دستور ابراهیم رئیسی برای اجرای طرح گردشگری آشوراده، حسین مرعشی در گفت‌و‌گو با دیدارنیوز، ادعای طرح پیشنهاد اولیه برای اجرای این طرح از سوی خود را رد کرد.

کد خبر: ۱۶۰۱۸۵
۱۶:۰۲ - ۰۲ دی ۱۴۰۲

سرنوشت پر ابهام جزیره آشوراده/ مرعشی: من پیشنهاد ندادم

 

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: هنوز زخم بر جان نشسته میانکاله برای احداث پتروشیمی ترمیم نشده که دستور ابراهیم رئیسی برای اجرای طرح گردشگری آشوراده بار دیگر نگرانی را به دل حامیان محیط زیست انداخته است. شاید تا دو سال پیش نام جزیره آشوراده به گوشتان نخورده بود، اما با دستور رئیس جمهور مبنی بر احداث پتروشیمی در میانکاله، اسم این جزیره هم بیش از قبل سر زبان‌ها افتاده و ماجرا‌های عجیب و غریبی به همراه داشت و علیرغم مخالفت‌های زیاد هنوز هم وضعیت میانکاله در هاله‌ای از ابهام است.

حالا هم خبر رسیده که این بار در سفر استانی ابراهیم رئیسی به گلستان، او دستور اجرای طرح گردشگری آشوراده را داده تا در ظاهر به توسعه منطقه و رونق اقتصادی مردم محلی کمک شود، اما این طرح زمانی به نفع منطقه و مردم تمام می‌شود که آخرین طرح نوشته -در دولت روحانی- اجرایی شود آن هم با مشارکت و تسهیلگری دولت نه حضور سرمایه‌گذار خصوصی.

اینطور که کارشناسان محیط زیست می‌گویند: آخرین طرح نوشته شده به دلیل مشارکت متولیان اصلی و واقع گرا بودن، می‌تواند اهداف گفته شده را پوشش دهد، اما وقتی پای سرمایه گذار بخش خصوصی به میان می‌آید، یکباره همه چیز تغییر می‌کند.

آشوراده از خاتمی تا رئیسی

گفته می‌شود پیشنهاد تبدیل جزیره آشوراده به یک منطقه گردشگری برای اولین‌بار توسط حسین مرعشی مطرح شده، اما به دلیل مشکلات محیط زیستی هیچ وقت اجرایی نشد.

حسین مرعشی، دبیرکل حزب کارگزاران و رئیس اسبق سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در گفت‌وگوی کوتاه با دیدارنیوز این موضوع را رد می‌کند و می‌گوید: «در زمانی که طرح گردشگری آشوراده پیشنهاد شد، کمیته مشترکی بین سازمان محیط زیست و میراث فرهنگی با هدف بررسی ایجاد تاسیسات سبک مانند کلبه‌های چوبی و مسیر پیاده روی تشکیل شد و در نهایت با مخالفت محیط زیست اجرایی نشد.»

او ادامه می‌دهد: «همچنین این طرح با آن چیزی که مد نظر سرمایه گذاران و مردم محلی بود فاصله زیادی داشت و مسئولان گلستان را برای اجرایی شدن قانع نکرد.»

مرعشی با اشاره به اینکه اجرای طرح گردشگری از سال‌ها پیش‌تر مطرح شده بود، می‌گوید: پیش‌تر بخشی از این جزیره توسط شرکت خصوصی از مالکان آن خریداری شده بود که این اقدام با حمایت استاندار وقت و امام جماعت گلستان روبرو شد، اما چون آشوراده جزء میانکاله محسوب می‌شود، محیط زیست با اجرای طرح در آن موافقت نکرد.

سرنوشت پر ابهام جزیره آشوراده/ مرعشی: من پیشنهاد ندادم


باز هم روحانی مقصر است؟

ماجرای تبدیل آشوراده به جزیره گردشگری معطل ماند تا سال ۹۳ که حسن روحانی در یکی از سفر‌های استانی به گلستان خبر تبدیل آشوراده به جزیره گردشگری را داد و همان زمان هم واکنش دوستداران محیط زیست را به همراه داشت.
بعد از این سفر خبر رسید سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و محیط‌زیست تفاهم‌نامه‌ای امضا کرده‌اند که آشوراده، این جزیره کوچک آرام را برای راه‌اندازی یک منطقه نمونه گردشگری به بخش خصوصی واگذار کنند.

حمید میرزاده، کارشناس محیط زیست درباره اجرای طرح گردشگری جزیره آشوراده به دیدارنیوز می‌گوید: «آخرین طرح گردشگری آشوراده که در دولت حسن روحانی نوشته شد به دلیل اینکه همه جوانب با لحاظ درآمد برای مردم دیده شده، طرح کاملی است، اما اینکه چرا جزییات این طرح منتشر نمی‌شود جای سوال دارد.»

اینطور که میرزاده توضیح می‌دهد در این طرح، بوم گردی با در نظر گرفتن خانه‌های موجود و بهره برداری از آن‌ها بدون ساخت و ساز جدید و از همه مهمتر توسعه اقتصادی و کسب درآمد برای مردم، در اولویت بوده است.

او ادامه می‌دهد: اگر این طرح با همین شیوه اجرا شود، نتیجه بخش است، اما اینکه پای سرمایه‌گذار خصوصی به ماجرا باز شود و مردم محلی به عنوان راننده و سرایدار استخدام شوند، منطقی نیست.

این کارشناس محیط زیست می‌گوید: هدف سرمایه‌گذار، بی‌شک ساخت و ساز گسترده در جزیره است که اجرای آن آسیب جدی به همراه دارد و تنها کسی که از این اتفاق سود می‌برد، سرمایه‌گذار است.

میرزاده با اشاره به اینکه قرار است این طرح در ۲۲ هکتار از جزیره اجرایی شود، می‌افزاید: اگر به فکر توسعه در منطقه هستند بندرترکمن به دلیل نزدیکی به آشوراده بستر مناسب تری برای ساخت و ساز است.

پیش از سفر رئیسی به گلستان و پر بحث شدن موضوع طرح گردشگری جزیره آشوراده یعنی یازدهم شهریور امسال خبر آمد که رئیس قوه قضائیه در پی یک سفر غیر رسمی در ۲۶ مرداد به استان گلستان با تفویض اختیارات ویژه به رئیس کل دادگستری استان دستور داده بود تا ضمن اهتمام نسبت به جوانب و ملاحظات زیست محیطی، تدابیر و اقدامات عاجل در راستای حل مشکل حقوقی ۲۵ ساله طرح گردشگری جزیره آشوراده، اتخاذ شود.

در نهایت اژه‌ای گفته بود "در جریان سفر آذرماه ۱۴۰۰ به استان گلستان در جریان جزئیات مسئله آشوراده قرار گرفتم و ملاحظه کردم که این جزیره با ظرفیت بالا و مطلوبی که در عرصه گردشگری دارد، کم‌بهره یا بی‌بهره مانده است؛ لذا در همان مقطع زمانی دستورات مقتضی را به مقامات قضائی استان برای مساعدت به دولت در این زمینه صادر کردم."

حالا سرنوشت این جزیره در دستان مسئولان وزارت میراث فرهنگی و محیط زیست به عنوان دو متولی اصلی توسعه گردشگری کشور هستند، هر چند که دعوای چند روز پیش مدیر کل میراث فرهنگی گلستان با حر منصوری، محیط بان میانکاله گویای همه چیز هست.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی