تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
یادداشتی از احمد خاکی

مراکز شبه خانواده حلقه میانی جامعه

تخریب غیرکارشناسانه‌ چهره‌ موسسات خیریه و مراکز شبه خانواده در سریال‌های خانگی در تولیدات سریال‌های خانگی نتیجه‌ای جز کاهش مشارکت‌های مردمی و ترویج بی اعتمادی به تشکل‌های اجتماعی شناسنامه‌دار در جایگاه حلقه‌های میانی و آسیب دیدن روند کاهش آسیب‌های اجتماعی در جامعه ندارد.

کد خبر: ۱۵۹۰۹۴
۲۰:۲۷ - ۰۶ آذر ۱۴۰۲

مراکز شبه خانواده حلقه میانی جامعه

دیدارنیوز: *دکتر احمد خاکی: مراکز شبه خانواده که تحت نظر موسسات خیریه یا پروانه فعالیت و نظارت مستمر سازمان بهزیستی کشور اداره می‌شوند به فرموده‌ی مقام معظم رهبری در جایگاه حلقه‌های میانی در جامعه هستند. این موضوع که در بین بیش از ۷۰ هزار تشکل اجتماعی مردم نهاد قانونی با مجوز از سازمان بهزیستی، وزارت کشور، وزارت ورزش و جوانان، نیروی انتظامی و کمیته امداد امام خمینی، معدودی موسسه خیریه ممکن است دچار تخلفات یا خدای نکرده جرائمی شوند که با توجه به کثرت موسسات و تشکل‌ها میزان خطا در برابر آمار بالای وجود، حضور و خدمت رسانی این تشکل‌ها از نظر آماری، قابل چشم پوشی است هر چند که قطعا لازم به رسیدگی است.

این توضیحات مقدماتی مقدمه‌ی گلایه‌ای جدی است. متاسفانه در بسیاری از سریال‌های سینمای خانگی و حتی صدا و سیما بی توجه به نقش پررنگ آن‌ها در بی اعتماد کردن مردم به حلقه‌های میانی جامعه که نقش اساسی را در نگهداری ساختار جامعه با کاهش آسیب‌های اجتماعی بر عهده دارند، خیریه‌ها، مراکز شبه خانواده یا همان خانه‌های شبانه روزی کودکان بی سرپرست و فاقد سرپرست موثر جایگاهی برای پولشویی، مراکزی برای پوشش جنایات و خلافکاری‌ها است. مدیران و بانیان این موسسات و حتی کارکنان این مراکز یا پولشو هستند یا دستشان به خون دیگران آغشته است و در اوج کلاهبرداری‌ها و عملیات مافیایی اقتصادی قرار دارند که از کشتن انسا‌ن‌ها هم ابایی ندارند.

این نگاه بخش بزرگی از روایت داستانی این سریال خانگی شده است. نمونه آخر آن سری دوم سریال زخم کاری است که نقش پر رنگ خیریه‌ی نقش بد اصلی سریال آنچنان واضح و آشکار است که نگاه ملت را به مشارکت اجتماعی، کارخیر در جایگاه موسسات خیریه و سازمان‌های مردم نهاد به شدت تیره و تار می‌کند و فرزندان مراکز شبه خانواده را هم به بازیگران معصوم نقشه‌های شوم نقش‌های بد و جنایتکار سریال تبدیل کرده است.

قطعا روایت هر داستانی می‌تواند در برگیرنده شغل‌ها و جایگاه‌های اجتماعی مختلف باشد، اما جایگاه بسیار حساس حلقه‌های میانی به ویژه خیریه‌ها و مراکز شبه خانواده که بار اصلی بسیاری از مشکلات کشور را به شکل کاملا مردمی بر دوش می‌کشند به شدت مورد نقد ماست. حداقل توقع ما این است که در جایگاه متولیان امور خیر فیلمسازان متعهد باشند تا برای استفاده از جایگاه خیریه‌ها در آثار هنری خود مشاوره جدی و پیوستی فرهنگی و پژوهشی در مشورت با سازمان بهزیستی، کانون حمایت از مراکز شبه خانواده کشور، سازمان امور اجتماعی، شبکه ملی موسسات خیریه و نیکوکاری و مجامع خیریه داشته باشند و با آگاهی از حساسیت موضوع نوشتن فیلمنامه را آغاز کنند.

از جمله این اتفاقات می‌توان به جامعه و یا شهری بی‌قانون اشاره کرد که هر فردی از خودسرانگی جزای فردی را داده و او را به قتل می‌رساند و مصون از پیگیری‌های قضایی و حقوقی می‌ماند. یا اینکه با حمله به مراکز شبه خانواده که با زحمت و تلاش فراوان از طرف هیئت مدیره موسسات وخیرین گرانقدر و سازمان بهزیستی کشور برای ساماندهی بیش ۱۰۰ هزار کودک ونوجوان در خانه‌ها وخانواده‌ها وفرزندان کودکان بی سرپرست و بدسرپرست را عهده دارند جای بسی تعجب و تاسف است. در آنجا که در واقع افراد تحت نظر بهزیستی که متولیان این امر در بهزیستی کشور و خیرین محترم در سطح جامعه‌اند، سرنوشت بیش از ۴۰۰ هزار کودکان را با حمایت ها‌ی شبانه روزی تغییر داده اند و زندگی آن‌ها را سر و سامان داده و طی سالیان سال زحمت فراوان برای سلامتی روان و تامین مسکن و خوراک و پوشاک و تحصیل آن‌ها کشیده اند. برای آسایش، سلامت و آموزش، توانمندسازی یکایک آن‌ها هزینه‌های گزاف داده شده است بعد به ناگاه در این سریال متاسفانه چنان بی‌رحمانه و غیر کارشناسی مورد تعرض سازندگان سریال قرار گرفتند که جز دلی خون برای ما چیزی باقی نگذاشته است. امیدواریم این کار سهوی بوده و سازندگان محترم سریال که از هنرمندان توانمند سینمای این مملکت هستند در اسرع وقت با اصلاح قسمت‌های بعد و همچنین عذرخواهی از مردم و متولیان این امر و خیرین و موسسات خیریه‌ی ارجمندی که با تلاش بی‌وقفه و شبانه روزی خود موجبات صحت و سلامت فرزندان این آب و خاک که به هر عنوان غز بد روزگار به عنوان فاقد سرپرست موثر یا بی‌سرپرست نامیده می‌شوند را فراهم کنند و و دلجویی لازم را به عمل آورند.

این سریال خانگی نه تنها نتواسته آلامی از جامعه را بکاهد در صدد تخریب چهره‌های ماندگار خیرین و دلسوزان فرزندان این آب وخاک گردد. لذا از دست اندرکاران این سریال می‌خواهیم هرچه سریعتر نسبت به توقف پخش سریال و در ادامه با تغییر اساسی در فیلمنامه درصدد جبران خسارت وارده گردند، زیرا با این وضعیت اقتصادی که پشتوانه اصلی این فرزندان بر دوش مهربانیٍ خیرین و مردم گرانقدر و موسسات خیریه خوشنام هستند باعث نگرانی و ناامیدی آن‌ها شده و در نهایت ضربه اصلی برای فرزندان تحت پوشش سازمان محترم بهزیستی و تعطیلی مرکز را در پی خواهد داشت.

جا دارد از از دست اندرکاران سریال خانگی خونسرد تقدیر وتشکر را داشته باشیم با اعتراض کانون حمایت از مراکز شبه خانواده نه تنها مسیر سریال را تغییر دادند بلکه در قسمت‌های بعدی جبران مافات داشتند.

*مدیر عامل کانون حمایت از مراکز شبه خانواده کشور

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی