تیتر امروز

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است
ابوالقاسم جراره در گفت‌وگو با «دیدارنیوز»:

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است

یکی از نامزدها دوره دوادزهم مجلس شورای اسلامی معتقد است که با توجه به انباشت قوانین، در دوره بعدی نمایندگان باید آنها را ساماندهی کنند.
رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
دیدار از آخرین وضعیت مصوبه مهم مجلس گزارش می‌دهد

بازنشستگان، چالش‌ برنامه هفتم توسعه/ متناسب‌سازی آری یا نه

ماجرای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و کارگران همچنان محل مناقشه است تا اینکه خبر رد صلاحیت برخی از نمایندگان سابق، این شبهه را بوجود آورد که آیا متناسب‌سازی صورت می‌پذیرد یا خیر.

کد خبر: ۱۵۸۳۵۶
۱۶:۵۵ - ۲۰ آبان ۱۴۰۲

چالش‌های برنامه هفتم توسعه/ متناسب‌سازی آری یا خیر

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان موضوع جدیدی نیست، اما اظهارنظر‌های متفاوت و البته جدید در ماه‌های اخیر مسئولان دولتی از یک سو و نمایندگان مجلس از سوی دیگر و نزدیک بودن به انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی سوال‌های زیادی را در ذهن مردم ایجاد کرده است.

در نیمه اول اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ بود که صولت مرتضوی وزیر رفاه اعلام کرد که پیشنهاد افزایش حقوق بازنشستگان سایر سطوح درآمدی در هیئت امنای سازمان تأمین اجتماعی به تصویب رسیده و به هیات دولت ارسال می‌شود، این در حالی است که قرار بود نخست متناسب‌سازی در حقوق بازنشستگان کشوری و لشگری انجام شود بعد سراغ بازنشستگان تامین اجتماعی و ایثارگران بروند، اما این روز‌ها بیشترین صحبت مربوط به متناسب سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشگری است که اجرای آن هم همچنان در هاله‌ای از ابهام است.

از طرف دیگر محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور اواخر شهریور ماه اعلام کرد که تصویب‌نامه هیات وزیران به پیشنهاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و به استناد اصل ۱۳۸ قانون اساسی مبنی بر اصلاحیه افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۲ را ابلاغ کرد، اما جداگانه‌ای درباره متناسب سازی حقوق بازنشستگان لشگری و کشوری نکرد و شاید دلیل این عدم اشاره این باشد که بخش عمده‌ای از بازنشستگان، بیمه تامین اجتماعی هستند و همین اطلاع‌رسانی‌های متناقض سبب شد که موضوع مهم متناسب سازی به پاشنه آشیل دولت تبدیل شود.

اما هفدهم آبان ماه خبر آمد که واریز حقوق بازنشستگان از روز شنبه ۲۰ آبان ماه و بر اساس حروف الفبا آغاز می‌شود و از طرفی هم وزیر کار گفته است این هفته درباره افزایش حقوق کارگران اطلاع رسانی خواهد کرد و حالا چشم‌ها به صولت مرتضوی دوخته شده تا او دقیق بگوید که قرار است این تصمیم چه روزی و چگونه اجرایی شود.

برنامه هفتم توسعه و متناسب سازی ...

مدتهاست لایحه برنامه هفتم توسعه در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است و یکی از موضوعات مورد مناقشه و پربحث در این لایحه، موضوع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان بود که در برنامه ششم وجود داشت، ولی در برنامه هفتم حذف شده بود، البته این موضوع با نقد‌های جدی از سوی نمایندگان روبرو شده است.

نوزدهم مهرماه حسین رجایی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفته بود، مجلس قطعا زیر بار حذف همسان سازی حقوق بازنشستگان در برنامه هفتم نخواهد رفت و صد در صد این موضوع را در لایحه برنامه هفتم توسعه می‌آورد.

او با اشاره به همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، گفته بود: کمیسیون تلفیق برنامه هفتم در برنامه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را دیده بود، اما دولت با این موضوع مخالفت کرد. اکنون یک بلاتکلیفی وجود دارد، اما مجددا برخی از نمایندگان مجلس قرار است در بررسی‌ها در صحن علنی این پیشنهاد را مطرح کنند تا در برنامه هفتم موضوعی با نام همسان‌سازی حقوق بازنشستگان قرار بگیرد.

این نماینده مجلس یکی از دلایل مخالفت دولت را اینطور توضیح داد که دولتی‌ها گفته اند اجرای این مصوبه برای ما بار مالی دارد و در شرایط فعلی امکان آن وجود ندارد که بتواند منابع مالی آن را تامین کنند.

او در نهایت ماجرا را گردن صندوق‌های بازنشستگی انداخت و گفت: "یکی از راهکار‌های همسان‌سازی حقوق بازنشستگان این است که خود صندوق‌ها تصمیم‌گیری کنند؛ مثلا صندوق بازنشستگی نیرو‌های مسلح یا صندوق نهاد دیگر خود اقدام به همسان‌سازی حقوق‌ها کنند، چون در کشور حدود ۱۷ صندوق وجود دارد که از دارایی‌هایی برخوردارند اگر این صندوق‌ها خود اقدام به این کار کنند مشکل بازنشستگان حل خواهد شد.

نکته قابل تامل اینجاست که سازمان تامین اجتماعی امسال بیش از ۱۷ هزار میلیارد تومان برای حقوق مستمری بگیران و بازنشستگان پرداخت کرده و ماهیانه ۵ هزار میلیارد تومان کسری برای پرداخت حقوق دارد؛ مجلس در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ منابعی را برای اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان قرار داد که این موضوع برای بازنشستگان کشوری و لشگری تقریبا انجام شد، اما برای بازنشستگان تامین اجتماعی اجرایی نشده است. نمایندگان در کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان برای پرداخت دیون دولت به سازمان تامین اجتماعی مصوب کردند تا دولت از طریق واگذاری سهام و پرداخت بدهی خود، دست سازمان تامین اجتماعی را برای پرداخت معوقات و حقوق بازنشستگان باز کند؛ اما ...

فردای روزی که عضو کمیسیون اجتماعی مجلس درباره وضعیت متناسب سازی حقوق صحبت‌ کرد، محسن زنگنه، سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه از توافق اولیه دولت و مجلس برای در نظر گرفتن همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در برنامه هفتم توسعه خبر داد و گفت: شب گذشته جلسه‌ای ۳ ساعته بین رئیس مجلس شورای اسلامی، رئیس کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه و رئیس سازمان برنامه و بودجه برگزار و جمع‌بندی اولیه این شد که ما در طول برنامه هفتم توسعه بتوانیم بحث متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان را به سرانجام برسانیم و تا پایان برنامه هفتم شاهد تحقق این موضوع باشیم.

همانطور که در گزارش اشاره شد، منابع خبری گفته بودند از امروز (بیستم آبان ماه) تا پایان همین ماه تناسب‌سازی حقوق بازنشستگان لشکری نهایی می‌شود، اما تا زمان انتشار گزارش و پیگیری خبرنگار دیدارنیوز، خبری مبنی بر واریزی حقوق‌های معوقه منتشر نشد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی