تیتر امروز

امیر محمد قدوسی: اعتراض زنان به حجاب اجباری از اسفند ۵۷ تاکنون ادامه داشته/
گفت و گوی دیدار با یک حقوقدان درباره "طرح نور"

امیر محمد قدوسی: اعتراض زنان به حجاب اجباری از اسفند ۵۷ تاکنون ادامه داشته/"روحانی" مکلف شد مانع ورود زنان بدون حجاب به ارتش شود

اجرای "طرح نور" بهانه‌ای شد تا دیدارنیوز با دکتر امیرمحمد قدوسی، حقوقدان و وکیل یک گفت‌وگوی را انجام دهد که نتیجه آن تولید یک "ویدیوکست" بود، که می‌بینید.
سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
گفت‌وگوی دیدار در برنامه اصل ۲۷ با رئیس قرارگاه گشت ارشاد مدیران (قسمت دوم)

خان‌محمدی: در اسلام چیزی به اسم چادر نداریم/ با قانون مجازات اسلامی مشکل حجاب حل نمی‌شود

در قسمت دوم گفت‌وگو با حجت الاسلام سیدعلی خان‌محمدی، رئیس قرارگاه گشت ارشاد مدیران در برنامه اصل ۲۷، درباره لایحه حجاب و عفاف و عملکرد مسئولان در این حوزه صحبت کردیم.

کد خبر: ۱۵۷۲۱۱
۱۵:۴۵ - ۲۴ مهر ۱۴۰۲

خان‌محمدی: با شیوه گشت ارشاد مخالف بودم/با قانون مجازات اسلامی هم مشکل حجاب حل نمی‌شود/ در اسلام چیزی به اسم چادر نداریم

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: حجت الاسلام سیدعلی خان محمدی، رئیس قرارگاه گشت ارشاد مدیران در قسمت اول این گفت‌وگو در دفاع از نظر خود درباره عدم برگزاری رفراندوم برای حجاب گفته بود: "اساسا موضوعات اجتماعی در کشور باید آسیب شناسی شود نمی‌توانیم برای همه رفراندوم بگذاریم حتی در کشور‌های دیگر هم این کار را انجام نمی‌دهند، ما قانون اساسی داریم و باید به آن استناد کنیم. البته قبول دارم که باید اصل ۲۷ قانون اساسی اجرایی شود یعنی مردم اجازه برگزاری اعتراض و انتقاد داشته باشند؛ اگر به برقراری کرسی‌های آزاد اندیشی که بار‌ها مقام معظم رهبری بر آن تاکید داشتند، اهمیت داده می‌شد و اجازه می‌دادند دانشجویان حرف‌های خود را بیان و نقد‌های خود را به گوش مسئولان برسانند شاید اتفاق‌های سال پیش را تجربه نمی‌کردیم."

او در قسمت دوم این گفتگو به این موضوع اشاره داشت که یا ما قدرت پاسخگویی در زمینه عفاف و حجاب را داریم یا نداریم، اگر داریم بحث و گفتگو درباره آن ترس ندارد، اما اگر نمی‌توانیم و حرفی نداریم پس این بحث را جمع کنیم.

قسمت دوم این گفت‌وگو را اینجا، کانال یوتیوب و آپارات ببینید.

 

او با تاکید بر اینکه تبیین مساله مهم‌تر از هر چیز دیگری است، می‌گوید: مقام معظم رهبری هم روی ایجاد فضای تبیین تاکید فراوان دارند و بهترین تدبیر در این شرایط این است که بسیاری از مسایل و پشت پرده‌ها گفته شود.

خان محمدی حوادث سال گذشته را مورد بررسی قرار می‌دهد و می‌گوید: عده‌ای مانند رضا پهلوی با حمایت آمریکا و پول‌هایی که از ایران برد و جوانان را هدایت کرد که به خیابان بروند و کشته شوند؛ خودشان در امنیت بودند و فقط برای جوانان فضاسازی کردند. جالب اینکه خودشان در هیچ کشوری جایگاهی ندارند.

به گفته رئیس قرارگاه گشت ارشاد، مدیران ما باید ساز و کار مناسب برای اداره جامعه داشته باشند، یعنی اینکه فضا را برای اعتراض باز بگذارند، من هم به نبودن جایی برای اعتراض نقد دارم، زیرا زنگ خطر در همه حوزه‌ها به صدا در آمده و باید توجه بیشتری به نخبگان و جوانان با استعداد داشته باشیم و آن‌ها را برای توسعه کشور جذب کنیم و از سوی دیگر باید به تولید کنندگان و سرمایه گذاران هم نگاه ویژه‌ای داشته باشیم.

او درباره اتفاقی که برای مهسا امینی در شهریور ۱۴۰۱ افتاد اینطور توضیح داد که پزشکان گفته‌اند که او دچار بیماری بوده و این موضوع حتی در گزارش پزشک قانونی هم بود، اما خیلی‌ها آن را باور نکردند حتی فیلم‌های آن روز هم پخش شد و هیچ جا اثری از زد و خورد نبود، اما تعابیر به سمت دیگری رفت و در نهایت منجر به حوادث سال گذشته شد.

خان‌محمدی: با شیوه گشت ارشاد مخالف بودم/با قانون مجازات اسلامی هم مشکل حجاب حل نمی‌شود/ در اسلام چیزی به اسم چادر نداریم

عکس ها: آرش راهبر

او ادامه می‌دهد: باید به موضوعات حساس کشور این نگاه را داشته باشیم که اولا قانونی در کشور وجود دارد و ما باید از آن قانون تبعیت کنیم و از طرف دیگر همه سوار یک کشتی هستیم و اگر هر اتفاقی برای این کشتی بیفتد همه در خطر و معرض غرق شدن هستیم.

خان محمدی می‌گوید: در سال ۸۸ هم اتفاقی شبیه اتفاق سال گذشته افتاد، عده‌ای اعلام کردند که در انتخابات تقلب شده و هر چقدر از آن‌ها خواسته شد برای ادعای خود مدرک بیاورند چیزی بیان نشد در نهایت جو و فضای کشور متشنج شد و نتیجه همه این‌ها این بود که تحریم شدیم.

رئیس قرارگاه گشت ارشاد مسوولان تاکید می‌کند که دستگاه قضا نسبت به چنین موضوعاتی بی تفاوت نمی‌ماند و حتما مقصر و مقصرین را پیدا و مجازات خواهد کرد، هر چند که در پشت پرده این دشمن بود که چنین فضایی را ایجاد کرد و دلیل آن هم این بود که، چون ایران در حال توسعه و شکوفایی است، دشمن نمی‌تواند این را ببیند و از همه مهمتر اینکه می‌داند نقش ایران در منطقه بسیار مهم است، از این رو برای ضربه زدن به کشور همه کار می‌کند، اما هیچ وقت موفق نبود و مصداق بارز آن هم جنگ تحمیلی و جنگ اقتصادی است و راه مقابله با دشمن هم فقط یک چیز است؛ «پیشرفت و قدرت».

به گفته خان محمدی مردم ما با بی بند و باری مخالف هستند و حرمت‌ها را رعایت می‌کنند مانند برگزاری مراسم‌های محرم و اربعین؛ همچنین در وصیت نامه شهدا هم بعد از اهمیت به امر ولایت به حریم بانوان و موضوع عفاف و حجاب اشاره شده است، ما آرامش در کشور را مدیون خونه شهدا هستیم.

او در پاسخ به این پرسش که در هیچ بند قانون اساسی گفته نشده که حاکمیت می‌تواند نوع پوشش را برای مردم تعیین کند، اما چرا روی این موضوع اصرار دارد، می‌گوید: در قانون اساسی چارچوب‌ها تعیین شده، اما به مسایل اجتماعی نگاه جزئی نداشته و می‌توان گفت که نبود قانون برایمان مشکل ایجاد می‌کند.

او به فرهنگ ایرانی‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: چادر در اسلام نبوده و خاستگاه آن در ایران است و به فرهنگ ایرانی‌ها برمی گردد از این رو باید از فرهنگ حفاظت و از همه مهمتر کرامت بانوان را حفظ کنیم. خطرات سبک زندگی غربی را به مردم بگوییم و از سوی دیگر وزارت علوم، ارشاد، موزش و پروش و رسانه ملی باید در این خصوص برنامه و فرهنگ سازی کنند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی : ۱
غیر قابل انتشار : ۰
جواد پیمانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
0
0
ازاقای خان محمدی انتظار تحلیل نسبی هم نبایدداشت چراکه ایشان یک روحانی است مجبورش میکنید به سفسطه ومغلطه وغیرت ایرانی وناموس ایرانی تجزیه ایران وسلبریتی های وابسته واقعا ایشان اهل گفتگو است یارفتن به منبر؟؟
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی