تیتر امروز

امیر محمد قدوسی:موضوع حجاب از سال های اول انقلاب مطرح بوده است/
گفت و گوی دیدار با یک حقوقدان درباره "طرح نور"

امیر محمد قدوسی:موضوع حجاب از سال های اول انقلاب مطرح بوده است/"روحانی" مکلف شد مانع ورود زنان بدون حجاب به ارتش شود

اجرای "طرح نور" بهانه‌ای شد تا دیدارنیوز با دکتر امیرمحمد قدوسی، حقوقدان و وکیل یک گفت‌وگوی را انجام دهد که نتیجه آن تولید یک "ویدیوکست" بود، که می‌بینید.
سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
تجاوز نظامی روسیه همچنان ادامه دارد

فاجعه جنگ اوکراین؛ بیش از ۲۰ هزار قطع عضو!

تجاوز نظامی روسیه به خاک اوکراین در حالی ادامه دارد که اوکراین با بیش از ۲۰ هزار نفر قطع عضو روبرو است؛ فاجعه‌ای که از زمان جنگ جهانی اول دیده نشده است.

کد خبر: ۱۵۵۲۸۴
۱۷:۳۰ - ۱۳ شهريور ۱۴۰۲

جنگ

دیدارنیوز: اوکراین با آینده‌ای با بیش از ۲۰ هزار جانباز قطع عضو روبروست که بسیاری از آن‌ها سربازانی هستند که به دلیل حضور در جبهه‌های نبرد با نیرو‌های روسیه، از آسیب‌های روانی زیادی نیز رنج می‌برند. چنین وضعیتی را اروپا پس از جنگ جهانی اول و ایالات متحده از زمان جنگ‌های داخلی، دیگر تجربه نکرده است.

ویتالی بیلیاک که با آسوشیتدپرس گفتگو کرده، یکی از این جانبازان است که بدنش مملو از جای زخم‌ها است و پایش را نیز در این جنگ از دست داده است.

پزشکان در مدت شش هفته‌ای که او بیهوش بود، بیش از ۱۰ عمل جراحی از جمله روی فک، دست و پاشنه پای ویتالی بیلیاک انجام داده‌اند تا به این ترتیب بتواند از جراحاتی که در ۲۲ آوریل بر اثر حرکت روی مین‌های ضدتانک دیده بود، بهبود یابد.

بیلیاک که تازه دوره توانبخشی را آغاز کرده، هنوز نمی‌داند که چه زمانی می‌تواند پروتز را برای پای قطع شده‌اش دریافت کند.

به گفته اول‌ها رودنوا، رئیس مرکز توانبخشی افراد قطع عضو شده ارتش اوکراین، در این کشور به اندازه کافی متخصص پروتز برای رسیدگی به نیاز‌های روزافزون مجروحان جنگ وجود ندارد.

او می‌گوید که قبل از جنگ در سراسر اوکراین تنها پنج نفر آموزش‌های توانبخشی رسمی را برای کمک به افرادی دیده بودند که دچار قطع دست یا پا شده‌اند؛ زیرا در شرایط عادی و غیرجنگی مساله قطع دست و پا کمتر اتفاق می‌افتد و عمدتا به دلیل عوارض دیابت یا سایر بیماری‌هاست.

اما اکنون ۲۰ هزار اوکراینی دچار قطع دست‌کم یکی از اعضای بدنشان به دلیل جنگ شده‌اند و اگرچه دولت اعلام نکرده چه تعداد از این ۲۰ هزار نفر سرباز هستند، اما جراحات ناشی از انفجار، از شایع‌ترین موارد در خطوط مقدم جنگ است.

مراکز توانبخشی نیز عمدتا پروتز‌های مورد نیاز برای سربازان اوکراینی را با کمک مالی کشور‌های اهداکننده، سازمان‌های خیریه و شرکت‌های خصوصی اوکراینی تهیه می‌کنند. اول‌ها رودنوا در این باره می‌گوید: «برخی از اهداکنندگان، مایل به ارائه کمک‌های نظامی به اوکراین نیستند، اما آماده‌اند که پروژه‌های بشردوستانه را تامین مالی کنند.»

برای مجروحانی که شدیدا آسیب دیده‌اند، احتمالا دوره توانبخشی برای مدتی بسیار طولانی حتی پس از پایان جنگ نیز ادامه خواهد داشت و بسیاری از جانبازان قطع عضو شده می‌گویند که سخت‌ترین کار برای آنها، یادگیری زندگی با درد است: درد ناشی از پروتز، درد ناشی از زخم‌ها و درد ناشی از اثرات ماندگار موج و شوک انفجار.

بسیاری از آن‌ها نیز مجبورند به دلیل تغییرشکل ظاهرشان در پی جراحات، به جراحی‌های زیبایی تن دهند. جراحی‌های زیبایی برای اینکه این سربازان در جامعه احساس راحتی کنند، بسیار مهم است.

دوره دردناک معالجه و توانبخشی در حالی ادامه دارد که این سربازان حتی در خواب نیز رویای نبرد را می‌بینند.

ویتالی بیلیاک، سربازی که از روی مین‌های ضد تانک عبور کرده می‌گوید: «گاهی که تنها روی تخت دراز کشیده‌ام، افراد ناشناسی را می‌بینم که به سراغم می‌آیند. بعد می‌فهمم که روس هستند و شروع به تیراندازی به سرم با تپانچه و تفنگ می‌کنند. آن‌ها سپس عصبی می‌شوند، زیرا گلوله‌هایشان تمام می‌شود و من هنوز زنده هستم، اینجاست که من به آن‌ها می‌خندم.»

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی