تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.

قند و شکر «مغز» را کوچک می‌کنند!

نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد که مصرف زیاد قند در رژیم غذایی می‌تواند منجر به کوچک شدن مغز شود و این کوچک شدن مغز با ابتلا به بیماری آلزایمر یا نوع دیگری از زوال عقل مرتبط است.

کد خبر: ۱۵۵۲۴۹
۱۱:۰۲ - ۱۳ شهريور ۱۴۰۲

قند و شکر «مغز» را کوچک می‌کنند!

دیدارنیوز: طی سال‌های اخیر آلزایمر و زوال عقل به یکی از مهمترین مشکلات بهداشتی در گوشه و کنار جهان تبدیل شده است و در این شرایط نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد؛ مصرف زیاد قند در رژیم غذایی می‌تواند منجر به کوچک شدن مغز شود و این کوچک شدن مغز با ابتلا به بیماری آلزایمر یا نوع دیگری از زوال عقل مرتبط است.

مطالعات محققان نشان می‌دهد: مصرف زیاد قند و شکر به مرور زمان منجر به کاهش اندازه مغز شده و مغز کوچکتر نیز با مشکلاتی مانند زوال عقل در دوران پیری مرتبط است.

در این مطالعه ۲۴۹ فرد مورد بررسی قرار گرفتند که کلیه آن‌ها در زمان پژوهش سطح قند خون در محدوده طبیعی داشتند. با این حال، محققان دریافتند: افرادی که سطح قند خون بالاتری داشتند، به احتمال زیاد حجم مغز کمتری در نواحی کلیدی هیپوکامپ (حافظه) و آمیگدال (احساسات و شناخت) داشتند.

بررسی‌های تکمیلی نشان داد، انقباض در هر دوی این مناطق با افزایش ابتلا به بیماری آلزایمر یا نوع دیگری از زوال عقل مرتبط است. دکتر نیکلاس شربوین، نویسنده اول این مطالعه، در رابطه با موضوع فوق گفت: مطالعات متعددی ارتباط بین دیابت نوع ۲ و کوچک شدن مغز و زوال عقل را نشان داده است، اما ما در مورد این که آیا افرادی که قند خون آن‌ها در حد طبیعی بالاست این اثرات مشابه را تجربه می‌کنند یا خیر، چیز زیادی نمی‌دانیم.

به همین دلیل و برای پاسخ به سوال فوق، محققان عوامل دیگری را از جمله سیگار کشیدن، فشار خون بالا و مصرف الکل، کنترل کردند که ممکن است بر این رابطه تأثیر بگذارد.

دکتر شربوین در ادامه توضیحاتش افزود: این یافته‌ها نشان می‌دهد که حتی برای افرادی که دیابت ندارند، سطح قند خون می‌تواند بر سلامت مغز تأثیر بگذارد. البته ما در ابتدای این مسیر قرار داشته و هنوز موارد متعددی در زمینه آلزایمر و زوال عقل وجود دارد که نمیدانیم. به همین دلیل تحقیقات بیشتری برای درک اثر متقابل مصرف قند و شکر و زوال عقل مورد نیاز است، اما این یافته‌ها ممکن است ما را به ارزیابی مجدد مفهوم سطح قند خون طبیعی و تعریف دیابت سوق دهد.

قند و شکر به طور کلی دو ماده زمینه ساز بروز بیماری‌های مختلف بوده و توصیه می‌شود در مصرف آن‌ها احتیاط شود. شرح کامل این مطالعه در مجله Neurology منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

منبع: سیناپرس/ spring.org.uk

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی