تیتر امروز

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است
ابوالقاسم جراره در گفت‌وگو با «دیدارنیوز»:

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است

یکی از نامزدها دوره دوادزهم مجلس شورای اسلامی معتقد است که با توجه به انباشت قوانین، در دوره بعدی نمایندگان باید آنها را ساماندهی کنند.
رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
گزارش دیدار از ادامه تعطیلی مراکز گردشگری

پیوسته پلمب می‌کنند، زور ضرغامی هم نمی‌رسد!

در چند هفته اخیر ۷۷ مرکز گردشگری در کشور پلمب شده‌اند در حالی که سال گذشته ضرغامی معتقد بود تصمیم‌گیری در باره این مراکز کلا باید بر عهده وزارت گردشگری و میراث فرهنگی باشد.

کد خبر: ۱۵۵۲۰۷
۱۷:۱۹ - ۱۲ شهريور ۱۴۰۲

شغل‌هایی که از بین می‌روند و کاری از دست وزیر هم بر نمی‌آید!

 

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری جزء نخستین کسانی بود که پس از اتفاقات شهریور ۱۴۰۱ موضع متفاوتی نسبت به موضوع حجاب گرفت و عموما رفتار حاکمیت را نقد می‌کرد، اما چند ماهی است که ضرغامی روش دیگری را در پیش گرفته است.

او ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ که خبر‌های مختلفی درباره پلمب مراکز گردشگری منتشر می‌شد، توصیه کرده بود که بهتر است مراکز گردشگری پلمب نشوند و در تکمیل این توصیه این موضوع را هم یادآور شد که: "مراکز اقامتی مانند مغازه نیست که اگر پلمب شود، شخص برود و از مغازه کناری خرید کند، به ویژه مراکزی که مردم از قبل رزرو کرده‌اند و گردشگران داخلی و خارجی در آن وجود دارند. پلمب این مراکز در واقع ضایع کردن حقوق افرادی است که آنجا قصد اقامت داشتند."

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش تلویحا مسئولیت و تصمیم درباره وضعیت مراکز اقامتی را به عهده وزارت میراث فرهنگی دانست، اما برای اینکه خلط مبحث نشود این را هم اضافه کرد که فرض بر این است که دستگاه‌های نظارتی دیگری که وظیفه ذاتی نسبت به برخی مسئولیت‌ها دارند، باید در این زمینه با وزارت میراث فرهنگی هماهنگ باشند و تکرار ماجرای پلمب کردن به این معنی است که بر خلاف خواسته وزیر، این نهاد‌ها بدون هماهنگی با وزارت، کار خودشان را کرده‌اند.

سریال پلمب ادامه دارد

«در ماه‌های گذشته دست‌کم ۷۷ واحد گردشگری شامل هتل، اقامتگاه بوم‌گردی، سفره خانه سنتی و مرکز بین‌راهی به خاطر رعایت نکردن شئونات اسلامی و حجاب، پلمب شده اند.» این آخرین خبر این روز‌ها است و اسماعیل برات، معاون نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری هم درباره این اتفاق به روزنامه اعتماد گفته است: «شغل بیش از ۷۵۰ نفر از کارکنان این واحد‌های گردشگری به طور مستقیم تحت تاثیر پلمب این واحد‌ها قرار گرفته است.»

بنابر آمار‌های معاون نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری، بیشترین سهم پلمب تاسیسات گردشگری در میان استان‌ها متعلق به استان اصفهان است که ۲۷.۵ درصد از مجموع مراکز گردشگری پلمب شده سطح کشور در این استان قرار دارد. همچنین استان تهران با ۹ درصد و استان‌های لرستان و گلستان با ۷ درصد و استان کرمان با ۶ درصد در رتبه‌های بعدی پلمب اماکن گردشگری به دلیل «عدم رعایت حجاب» قرار دارند.

شغل‌هایی که از بین می‌روند و کاری از دست وزیر هم بر نمی‌آید!

از صحبت‌های آن روز ضرغامی تاکنون بیش از ۶ ماه گذشته و پلمب شدن بیش از ۷۰ مرکز گردشگری در ماه‌های اخیر که به عنوان ماه‌های پُر سفر هم شناخته می‌شوند به این معنی است که زور ضرغامی به دستگاه‌های نظارتی نرسیده است؛ با این حال وزیر گردشگری به شکل دیگری این موضوع را توجیه می‌کند و سعی دارد وارد چالش با سیستم نظارتی نشود. ضرغامی این بار موضوع جدیدی را مطرح می‌کند و می‌گوید: «اگر واقعیت را بخواهید در شرایط فعلی یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که در حوزه گردشگری وجود دارد را مناسب نبودن سرویس‌های بهداشتی بین‌راهی می‌دانم و این از همه چیز مهم‌تر است!»

به این ترتیب این مهم‌ترین پیام وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در روز‌های آغاز تابستان بود و در نهایت تصوری که او از آینده گردشگری ایران دارد و خودش توضیح داده این است که: "من فکر می‌کنم قبل از این‌که برای مردم اجمالاً کنسرت، حجاب و محدودیت‌های اینجوری مطرح شود، فعلا سرویس بهداشتی اولویت اول مردم است."

ضرغامی که تا پیش از این برخورد‌ها، شکل مواجهه با بی‌حجابی را غیرمنطقی می‌دانست حالا نظرش را تغییر داده و گفته مسائل مربوط به حجاب و عفاف هم به نظر من باید بر اساس قانون جلو برود و همه باید به قانون پایبند باشیم.

نتیجه اینکه هر روز تعداد زیادی از مراکز گردشگری پلمب و عده بیشتری بیکار می‌شوند یا حداقل برای مدتی شغل و درآمدی ندارند؛ اما در عوض وزیر میراث فرهنگی به سفرهایش ادامه می‌دهد، به وضعیت سرویس‌های بهداشتی بین راهی رسیدگی می‌کند و در نهایت با همکاری دستگاه‌های دیگر سرویس بهداشتی می‌سازد تا مردم در سفرهایشان برای او دعای خیر کنند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی