تیتر امروز

در شرایط برابر، با آمریکا مذاکره می‌کنیم/ ۴ وزیر پزشکیان در نوبت استیضاح/ ترامپ: ایران تمایل دارد توافق کند
مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

در شرایط برابر، با آمریکا مذاکره می‌کنیم/ ۴ وزیر پزشکیان در نوبت استیضاح/ ترامپ: ایران تمایل دارد توافق کند

این صد و سی و سومین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که امروز دوشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۴ با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
علیرضا قسیمی: رویای رضا قطبی «مرکزیت آسیا شدن رادیو و تلویزیون ایران» بود/ محمد هاشمی پروژه ساختمان شیشه‌ای را زنده کرد/ اوایل انقلاب مجاهدین خلق نفوذ زیادی در رادیو و تلویزیون داشتند
گفت‌وگوی دیدار در نخستین برنامه «پشت صحنه» با مجری پروژه ساختمان شیشه‌ای

علیرضا قسیمی: رویای رضا قطبی «مرکزیت آسیا شدن رادیو و تلویزیون ایران» بود/ محمد هاشمی پروژه ساختمان شیشه‌ای را زنده کرد/ اوایل انقلاب مجاهدین خلق نفوذ زیادی در رادیو و تلویزیون داشتند

ساختمان شیشه‌ای سازمان صدا و سیما، به‌عنوان نخستین بنای مدرن رسانه‌ای خاورمیانه که نماد بلندپروازی‌های این سازمان است، در تاریخ ۲۶ خرداد ۱۴۰۴ و در جریان «جنگ ۱۲روزه» مورد هدف حملات هوایی اسرائیل...
علی جمالیان: با بهره‌گیری از تکنولوژی روز کمترین آسیب به بیمار وارد می‌شود/ درمان‌های نوین در صدر علم پزشکی امروز
گفت‌وگوی دیدارنیوز در برنامه «میهمان من» با یک متخصص و جراح قلب

علی جمالیان: با بهره‌گیری از تکنولوژی روز کمترین آسیب به بیمار وارد می‌شود/ درمان‌های نوین در صدر علم پزشکی امروز

علی جمالیان، فوق تخصص و جراح قلب در برنامه «میهمان من» از درمان‌های نوین که این روز‌ها طرفداران زیادی هم دارد گفت.
وزیر آموزش و پرورش:

مرحله دوم رتبه‌بندی معلمان از این هفته آغاز می شود

وزیر آموزش و پرورش گفت: مرحله دوم رتبه‌بندی معلمان از این هفته آغاز می شود.

کد خبر: ۱۵۴۹۸۸
۱۴:۳۷ - ۰۷ شهريور ۱۴۰۲

مرحله دوم رتبه‌بندی معلمان از این هفته آغاز می شود

دیدارنیوز: وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه برای موسسات کنکوری که مدرسه راه می‌اندازند برنامه داریم، گفت: امسال با مقاومت غیرقابل توصیف مافیای کنکور برای زمین زدن مصوبه سیاست‌های اصلاح نظام ورود به دانشگاه‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی مواجه بودیم.

رضامراد صحرایی با حضور در شبکه افق سیما درباره اهمیت ابلاغ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، اظهار کرد: ۱۲ سال از تصویب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش می‌گذرد و این سند چشم انداز روشنی را برای مدارس و دانش آموزان و نسل آینده ایران ترسیم کرده است.

وی با بیان اینکه این سند در بدو تصویب با یک چالش مواجه شد و آن قرار گرفتن یک سند بدیل خارجی در کنار آن بود، یادآور شد: از این رو ما یک دهه را در اجرای این سند از دست دادیم. طبق فصل پایانی سند، این سند باید پنج سال یکبار به روز شود و طبیعتا وزیر آموزش و پرورش باید سالی یک بار گزارش اجرای سند را ارائه می‌داده است اما من سوابق را نگاه کردم و گزارش پیدا نکردم. گزارش اول را امروز (سه‌شنبه ۷ شهریور) یا اگر وقت نشود، نگاشت نهادی این سند را دو هفته دیگر در شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه می‌دهم.

به گفته وزیر آموزش و پرورش تمام وزارتخانه‌ها در اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش دخیل هستند و این سند شش ساحت تربیت دینی، عبادی و اعتقادی، ساحت تربیت فرهنگی، اجتماعی و سیاسی، ساحت تربیت زیستی و بدنی، ساحت تربیت اقتصادی و فناورانه و ساحت تربیت هنری و زیبایی شناختی را برای تربیت ترسیم کرده است.

وی توضیح داد: ۱۵ جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی به سند تعلق می‌گیرد تا تصویب شود و پس از اینکه تصویب می‌شود، شش زیر نظام برای آن تعیین می‌شود. بعد از آن باید تمام نظام برنامه‌ریزی آموزش و پرورش مبتنی بر این زیر نظام‌ها شکل می‌گرفته اما سند جایگزین خارجی به جای آن می‌آید و بدیل این سند می‌شود. می‌توان گفت سند تحول کنار می‌رود چراکه واقعا مسکوت مانده و حتی در مواردی عقب گرد هم کرده است.

صحرایی تصریح کرد: ما در دولت سیزدهم به سراغ این موضوع رفتیم که برنامه عمل سند باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟، این آمار را خارج کردیم. این سند به نگاشت نهادی نیاز دارد. این نگاشت آماده شده است و ما هفته‌ای یک بار درباره سند تحول جلسه کاری دقیق و چالشی داریم. نگاشت دوم، نگاشت حقوقی این سند است. مطابق با گزارش مرکز  پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، سند تحول بنیادین به ۱۸ قانون نیاز دارد که یکی از این قوانین، قانون رتبه بندی است و به ۱۷ قانون یا مقرره دیگر نیز نیاز دارد.

وی از نگاشت مدرسه‌ای برای سند تحول نیز نام برد و توضیح داد: نقطه اجرای سند تحول داخل مدرسه است و ما نگاشت مدرسه‌ای را آماده کردیم. برای اجرای این نگاشت مدرسه‌ای، دوره‌های رهیاران تحول را اجرا کردیم  و قریب به ۱۵ هزار معلم و مدیر جوان و با انگیزه را در سراسر کشور وارد این فرآیند آموزشی کردیم. برای اجرای نگاشت مدرسه‌ای ۷۰۰۰ مدرسه دولتی عادی را نقطه هدف قرار دادیم و شیوه نامه آن را برای ۵۰۰۰ مدرسه تحت عنوان «مدارس تحولی» امسال ابلاغ کردیم. برای این مدارس ۱۰ مولفه تعیین کردیم تا به این مولفه‌ها دست یابند. همچنین در این راستا رویداد الف تا را نیز برگزار کردیم.

صحرایی در پاسخ به سوالی در خصوص موسسات کنکوری که به بحث راه‌اندازی مدرسه وارد شده‌اند و در مقطع ابتدایی نیز دانش آموز را با تست‌زنی آشنا می‌کنند، تاکید کرد: برایشان برنامه داریم. البته عمدتا تمرکز این‌ها بر روی متوسطه دوم است. یکی از کارهای جدی که در دستور کار قرار داده‌ایم، بحث ساماندهی کنکور است. در گام اول، شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه سیاست‌های اصلاح نظام ورود به دانشگاه‌ها را تصویب کرد و ضریب تاثیر قطعی امتحانات نهایی پایه سوم متوسطه دوم برای امسال ۴۰ درصد شد. وقتی ما نقطه هدف را اینگونه اصلاح می‌کنیم کتاب، معلم و نمره پایان ترم و نه تست و موسسه و کتاب کمک درسی برای ورود به دانشگاه تعیین کننده می‌شود.

با مقاومت غیر قابل توصیف مافیای کنکور برای زمین زدن مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مواجه بودیم

جای خالی دانش‌آموزان مناطق محروم در دانشگاه‌های دولتی 

 

وزیر آموزش و پرورش توضیح داد: ما امسال با مقاومت غیر قابل توصیف مافیای کنکور برای زمین زدن مصوبه سیاست‌های اصلاح نظام ورود به دانشگاه‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی مواجه بودیم. ما پیش‌تر یک بار در سال ۹۵ در اجرای این مصوبه شکست خورده بودیم. در سال ۹۵ این قانون تصویب شد اما شکست خورد و علت شکست آن همین موسسات کنکوری بودند.

وی ادامه داد: این موسسات کنکوری قدرت فوق تصور داشتند اما دیگر نخواهند داشت. ما به جنگ مافیای کنکور رفتیم. در آغاز کار چالش‌هایی داریم و این چالش‌ها کم نبودند. از سوی دیگر امروز تقریبا از بچه‌های مناطق محروم در دانشگاه‌های برتر نیست و باید علت آن را تحلیل کرد. همچنین در مدارس دولتی تنوعی داریم که باید به حداقل ممکن برسد و این امر در دستور کار ما است.

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
امروز جمعه ۳۰ آبان
امروز جمعه ۳۰ آبان
امروز جمعه ۳۰ آبان
امروز جمعه ۳۰ آبان