تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
در نامه حزب ندای ایرانیان به رئیس قوه قضائیه مطرح شد

هشدار درباره نابودی نهاد وکالت مستقل

پس از مصوبه بحث‌برانگیز اخیر مجلس شورای اسلامی و اعتراض شدید کانون وکلا، حزب ندای ایرانیان در نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه درباره نابودی نهاد وکالت مستقل هشدار داد و نوشت: تنزل نهاد وکالت به زیرمجموعه قوه مجریه، با جایگاه و استقلال وکیل منافات دارد.

کد خبر: ۱۵۴۷۳۲
۱۹:۲۹ - ۰۱ شهريور ۱۴۰۲

هشدار درباره نابودی نهاد وکالت مستقل

دیدارنیوز: حزب ندای ایرانیان در نامه‌ای خطاب به رئیس قوه قضاییه نسبت به تناقض «تنزل نهاد وکالت به زیرمجموعه قوه مجریه» با اصل «استقلال وکیل» ابراز نگرانی کرد.

حزب ندای ایرانیان در نامه‌ای خطاب به حجت الاسلام محسنی اژه‌ای نسبت به طرح‌ها و لوایحی که در مجلس مطرح شده و «درصدد نقض استقلال و وابستگی نهاد وکالت به قوای دیگر است!» واکنش نشان داد.

متن این نامه به شرح ذیل است:

«بسم‌الله الرحمن الرحیم

حجت‌الاسلام‌والمسلمین جناب آقای محسنی اژه‌ای

رئیس محترم قوه قضاییه

سلام‌علیکم.

احتراما مطابق قانون اساسی، استقلال وکیل در پاسداری از حقوق مردم دارای ارزش ذاتی و حق برخورداری از وکیلِ مستقل مطابق اصل ۳۵ قانون اساسی از حقوق اولیه، بدیهی و اساسی ملت شناخته شده است. ایضا در اصول بین‌المللی نیز به استقلال وکیل و عدم وابستگی آن به نهاد‌های حاکمیتی به ویژه دولتی تاکید شده است. تمام جوامعِ مردم‌سالار حضور «وکیل مستقل» را مشروعیت‌بخشِ محاکمه و از بارزترین نکات در تضمینات دادرسی منصفانه می‌دانند. در ایران نیز در قالب لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب ۱۳۳۳ توسط مرحوم دکتر مصدق این اصل پایه‌گذاری شده است.

مطلب مرتبط:

اعتراض شدید کانون وکلا به مصوبه مجلس

حال بعد از گذشت چندین دهه، اخیرا مجلس شورای اسلامی در قالب طرح‌ها و لوایح متعدد درصدد نقض استقلال و وابستگی نهاد وکالت به قوای دیگر است! که در نمونه‌ی آخر آن، جایگاه نهاد وکالت به زیرمجموعه قوه مجریه (وزارت اقتصاد) تنزل داده شده و بدین ترتیب با تسلط یافتن قوه مجریه بر نهاد وکالت، ضربه‌ای دیگـر بـر استقلال نهاد وکالت و حق دفـاع ملت وارد آمده به نحوی که با قانون اساسی، اصل تفکیک قوا و نیز سایر اصول مسلم حقوقی در تضاد و تغایر است که در صورت تائید شورای نگهبان و تبدیل‌شدن به قانون، علاوه بر ورود خدشه به دادرسی منصفانه و حقوق ملت و ایجاد هزینه‌های فراوان داخلی، از بعد بین‌المللی نیز بر چهره جمهوری اسلامی ایران اثر منفی گذاشته و طبیعتاً موجب سلب عضویت کانون وکلای ایران در کانون وکلای بین‌المللی نیز خواهد شد و البته به صورت غیرمستقیم بر اقتصاد کشور نیز مؤثر خواهد افتاد؛ لذا از آنجاکه قوه قضاییه در کنار وظیفه اصلی، وظایف دیگری همچون نظارت بر طرح‌ها و لوایح دارای ماهیت حقوقی قضایی نیز دارد انتظار است در راستای پایبندی به اصول و فلسفه ذاتی خویش به ویژه از حیث پاسداری از حقوق مردم و برخورداری آنان از امکان دسترسی به کانون وکلای مستقل، نسبت به ورود در قضیه و انجام مذاکرات لازم با رئیس مجلس شورای اسلامی یا طرح موضوع در جلسه عالی سران قوا و یا پیگیری امر در هر محمل ذی‌مدخل مبنی بر توقف روند ناصواب ایجاد شده در رابطه با کانون وکلای مستقل اهتمام ویژه مبذول فرمایید.

حزب ندای ایرانیان

۱ شهریور ۱۴۰۲»

منبع: ایلنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی