تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
سرطان پروستات دومین علت مرگ ناشی از سرطان در مردان است

رژیم غذایی سالم علیه سرطان پروستات

طبق نتایج یک مطالعه جدید، رژیم غذایی سالم شانس مردان برای ابتلا به سرطان پروستات را کاهش می‌دهد. به گفته دکتر آدلا کاستلو پاستور، نتایج نشان می‌دهد که اجتناب از عادات غذایی ناسالم می‌تواند بهترین استراتژی تغذیه‌ای برای جلوگیری از سرطان تهاجمی پروستات باشد.

کد خبر: ۱۵۴۲۴۰
۱۸:۵۹ - ۲۳ مرداد ۱۴۰۲

رژیم غذایی سالم علیه سرطان پروستات

دیدارنیوز: در شرایطی که مطالعات متعددی نشان داده بود، سبک زندگی و رژیم غذایی در ابتلا به سرطان نقش مهمی دارد، نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد؛ رژیم غذایی سالم شانس مردان برای ابتلا به سرطان پروستات را کاهش می‌دهد.

تیمی از محققان اسپانیایی در مطالعات جدید خود دریافتند که رژیم‌های غذایی ناسالم به طور قابل توجهی خطر ابتلا به اشکال تهاجمی این بیماری را افزایش می‌دهد. مطالعه آن‌ها نشان داد مردانی که به طور منظم غذا‌های ناسالم و نوشیدنی‌های شیرین مصرف می‌کنند، بیشتر مستعد ابتلا به تومور‌های تهدید کننده زندگی هستند.

بر اساس گزارش انجمن سرطان آمریکا، سرطان پروستات دومین علت مرگ ناشی از سرطان در مردان است و از هر ۴۱ مرد، ۱ نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست خواهند داد.

دکتر آدلا کاستلو پاستور، سرپرست این تیم تحقیقاتی از موسسه بهداشت کارلوس سوم در مادرید، می‌گوید: نتایج ما نشان می‌دهد که اجتناب از عادات غذایی ناسالم می‌تواند بهترین استراتژی تغذیه‌ای برای جلوگیری از سرطان تهاجمی پروستات باشد.

محققان در این مطالعه شرایط سبک زندگی، تغذیه و سلامت ۱۵۲۹۶ شرکت کننده را به طور متوسط به مدت ۱۷ سال دنبال کردند در طول این دوره زمانی بیش از ۶۰۰ مورد سرطان پروستات بین این افراد تشخیص داده شد.

در این مطالعه رژیم‌های غذایی رایج و مورد استفاده توسط مردم، به عنوان رژیم غربی، محتاطانه و رژیم مدیترانه‌ای طبقه بندی شدند. الگوی غذایی غربی شامل محصولات لبنی پرچرب، گوشت‌های فرآوری شده، غلات تصفیه شده، شیرینی ها، نوشیدنی‌های کالری دار، فست فود و سس ها، همراه با مصرف کم محصولات لبنی کم چرب و غلات کامل بود.

دکتر کاستلو پاستور در این رابطه توضیح می‌دهد: شیر و سایر محصولات لبنی، تولید مواد شیمیایی ضد سرطان پروستات را سرکوب می‌کنند.

الگوی غذایی محتاطانه شامل مصرف بالای محصولات لبنی کم چرب، سبزیجات، میوه ها، غلات کامل و آبمیوه بود. در همین حال، الگوی غذایی مدیترانه‌ای شامل مصرف زیاد ماهی، سبزیجات، حبوبات، سیب زمینی آب پز، میوه ها، زیتون و روغن نباتی با مصرف کم آب میوه بود.

یافته‌های این مطالعه نشان داد: کسانی که از رژیم غذایی به سبک غربی پیروی می‌کردند، به احتمال زیاد به تومور‌هایی مبتلا می‌شدند که به سایر اندام‌ها گسترش می‌یابد.

در این میان مشخص شد چربی‌های اشباع شده و اسید‌های چرب ترانس موجود در گوشت‌های قرمز و فرآوری شده، شیرینی ها، سس‌ها و فست فود‌ها موجب افزایش پیشرفت سرطان پیشرفته پروستات از طریق اختلال در تنظیم هورمونی برای افزایش استرس اکسیداتیو که ترمیم DNA را مختل می‌کند، هستند.

اگرچه پیروی از یک رژیم غذایی سالم، مانند رژیم غذایی محتاطانه و مدیترانه ای، برای پیشگیری کامل از سرطان پروستات کافی نبود، اما خطر ابتلا به تهاجمی‌ترین اشکال این بیماری را کاهش داد. این اولین مطالعه‌ای است که به طور خاص کشنده‌ترین تومور‌های مرتبط با سرطان پروستات را بررسی می‌کند.

شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله تخصصی BJU International منتشر شده است.

منبع:سیناپرس

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی