تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
شوک سخنگوی قوه قضائیه به جامعه مطبوعات

الهه محمدی و نیلوفرحامدی؛ اعلام حکم قبل از صدور!

ادعای ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه درباره پرونده الهه محمدی و نیلوفر حامدی شوک بزرگی را به جامعه رسانه‌ای کشور وارد کرد، با اینکه حکم قطعی این دو هنوز اعلام نشده، اما سخنگو می‌گوید این دو با دولت آمریکا همکاری کردند!

کد خبر: ۱۵۳۶۱۴
۱۶:۱۹ - ۱۰ مرداد ۱۴۰۲

الهه محمدی و نیلوفرحامدی؛ اعلام حکم قبل از صدور!

 

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: الهه محمدی و نیلوفر حامدی دو خبرنگاری که شهریور سال گذشته بعد از ماجرای مرگ مهسا امینی دستگیر شدند، پس از گذران دوره ۱۰ ماهه در زندان بدون حکم، هفته گذشته در دادگاه حاضر شدند و از خود دفاع کردند. حالا در دهمین روز از ماه مرداد، ستایشی سخنگوی قوه قضاییه در یک نشست خبری با بیان اینکه دستگیری این دو خبرنگار به خاطر ماجرای مهسا و خبرنگار بودنشان نیست علاوه بر اعلام این ادعا که آن‌ها با دولت آمریکا همکاری کردند گفت که روز شنبه چهاردهم مردادماه حکم نهایی الهه و نیلوفر اعلام می‌شود.

دیدارنیوز در ماه‌های اخیر با تولید برنامه اصل ۲۷ در گفتگو با جامعه شناسان و صاحب نظران رسانه‌ای و وکلا بار‌ها وضعیت نیلوفر حامدی و الهه محمدی را بررسی کرده بود و ماندن این دو در زندان بدون حکم و عدم برگزاری دادگاه دو نکته مهمی بود که بار‌ها از سوی مهمانان نسبت به آن نقد شده بود.

محسن برهانی، وکیل و حقوقدان اواخر تیرماه مهمان ویژه دیدارنیوز در برنامه اصل ۲۷ بود و با او مفصل درباره وضعیت نیلوفر حامدی و الهه محمدی صحبت شد.

این بخش از گفت‌و‌گو را اینجا ببینید.




او همچنین در گفت‌و‌گوی کوتاهی با دیدارنیوز پس از اعلام نظر قوه قضاییه در روز سه‌شنبه گفت: من دو ماه پیش در صفحه اینستاگرامم پیش بینی کرده بودم که اتهام به این دو خبرنگار همکاری با دولت‌های متخاصم باشد و احتمالا حکمی که برای آن‌ها صادر می‌شود ۱۰ سال حبس باشد.

برهانی افزود: این حکم احتمالا در شعبه ۳۴ تجدیدنظر از سوی قاضی صلواتی هم تائید می‌شود.

این وکیل، با انتقاد از رفتار وکلای این دو خبرنگار تاکید کرد: «وکلا باید درباره جزییات پرونده الهه محمدی و نیلوفر حامدی اطلاع رسانی می‌کردند نه اینکه پشت در‌های بسته درباره آن صحبت کنند. باید دلایل مطرح شده از سوی قوه قضاییه درباره همکاری این دو خبرنگار را علنی می‌کردند نه اینکه همه چیز در خفا باقی بماند.»

یکی از مهمان‌هایی که چندی پیش درباره وضعیت الهه محمدی و نیلوفر حامدی اظهارنظر کرد دکتر منتظر قائم، جامعه شناس و استاد دانشگاه بود که درباره وضعیت روزنامه نگاران بازداشتی به ویژه الهه محمدی و نیلوفر حامدی بود گفت: «عناوینی که در دادنامه این دو روزنامه‌نگار بازداشتی مطرح شده، تبلیغ و تبانی علیه نظام و موضوعات این چنینی است و علیرغم اینکه به جاسوسی در آن اشاره نشده، اما در وهله اول جرمی که بر علیه آن‌ها مطرح شد جاسوسی بود، در حالیکه جاسوسی تعریف دیگری دارد و جاسوس همواره تلاش می‌کند به اطلاعات محرمانه‌ای دست پیدا کند که از آن به منفعت شخصی برسد.»

همچنین محمد خدادی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد هم در گفت‌و‌گوی دیگر بیان کرد: «ما باید سازمانی داشته باشیم که در شرایط حساس بتواند علاوه بر اطلاع‌رسانی درست، مرجع مناسبی برای معرفی خبرنگاران و عکاسان باشد که اگر وقتی خبرنگار یا عکاسی در صحنه یک حادثه، تصادف یا آتش سوزی یا هر اتفاقی حاضر می‌شود، نیروی پلیس و امنیتی متوجه شود که این فرد واقعا خبرنگار است و مانع انجام کار او نشود. هر چند که من در جریان دلایل دستگیری الهه محمدی و نیلوفر حامدی نیستم، اما اگر این سازمان وجود داشت و وظایف خبرنگار و حتی پلیس را در زمان‌های بحران، شفاف‌سازی می‌کرد شاید این اتفاق نمی‌افتاد و این کم‌کاری است که در این حوزه اتفاق افتاده و همه ما مقصریم حتی من که زمانی پست معاونت مطبوعاتی وزارت ارشد را برعهده داشتم و می‌توانستم برای شکل گیری یک سازمان اقدامی انجام دهم، اما نشد.»

درست در روزی که سخنگوی قوه قضائیه، حکم از پیش تعیین شده برای الهه و نیلوفر را خواند و وکلا و خانواده آنها می‌توانستند برای پیگیری حقوقی آن‌ها کاری انجام دهند، سخنگوی دولت از تعطیلی دو روزه کشور به دلیل گرمای بی سابقه! خبر داد و این یعنی اینکه فقط باید منتظر روز شنبه و صدور رای نهایی بود و اینکه در این چند روز آنچه به الهه و نیلوفر و خانواده‌های آن‌ها خواهد گذشت را کسی گردن می‌گیرد؟

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی