تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
پیش‌بینی مهم قیمت مسکن تا پایان سال

مسکن ارزان‌تر می‌شود!

تورم و رکود گاهی با هم هستند و گاهی تورم هست ولی رکود نیست، اجاره و خرید و فروش مسکن از اواسط مرداد به این سو با شکل جدیدی از رکود دست و پنجه نرم می‌کند و دولت کاهش اندک اجاره بها و قیمت مسکن را از دستاوردهای خود می‌داند، آنچه می‌خوانید گزارشی است که یک رسانه وابسته به دولت تهیه کرده است.

کد خبر: ۱۵۲۶۲۳
۱۶:۰۹ - ۲۲ تير ۱۴۰۲

مسکن ارزان‌تر می‌شود!


دیدارنیوز: دولت سیزدهم مسکن را جز شعارها و اولویت های خود قرار داد. این در حالی بود که با انباشت شدید تقاضا و رشد زیاد  قیمت در حوزه مواجه بودیم.

امروز تولید مسکن در قالب طرح نهضت ملی مسکن و در کنار آن اجرای طرح‌های کوتاه‌مدت برای ساماندهی بازار مسکن از جمله برخورد با بنگاه‌های املاک غیرمجاز، تعیین سقف افزایش اجاره‌بها، اخذ مالیات از واحد‌های لوکس و خانه‌های خالی و… توانست از التهاب در این بازار بکاهد. تاثیر این اقدامات در بازار مسکن خود را به خوبی نشان داده و سبب شده تا پیش‌بینی‌های منتقدان دولت، مبنی شوک در بخش مسکن کشور و فضاسازی و سیاه‌نمایی‌های آن‌ها شکست خورده و دیگر شاهد جولان آن‌ها در فضای به خصوص مجازی نیستیم.

اقدامات دولت با هدف ساماندهی بازار مسکن که از ابتدای ۱۴۰۲ به اوج خود رسید توانست تاثیرگذاری مثبتی در بازار بگذارد.

بررسی میدانی از بنگاه‌های املاک در برخی از مناطق شهر تهران از جمله خیابان ولیعصر، ستارخان، سعادت‌آباد و پرستار شمالی (پیروزی) نشان می‌دهد که نه‌تن‌ها بازار مسکن در آرامش به سر می‌برد، بلکه به دلیل مهار تورم و ثبات نسبی قیمت ارز، دیگر خبری از رشد شدید قیمت در این بخش نبوده و بازار این بار به سود مصرف‌کننده‌های واقعی و نه دلالان و سوداگران است.

نرمش مالکان واحد‌های بزرگ متراژ

برخی از مشاوران املاک از کوتاه آمدن مالکان به خصوص واحد‌های بزرگ متراژ در هفته‌های اخیر خبر دادند و عنوان کردند که با توجه به ثبات در بازار مسکن و احتمال ادامه‌داربودن کاهش قیمت‌ها در آینده نزدیک، مالکان این واحد‌ها که بخش زیادی از آن‌ها با هدف سرمایه‌گذاری، اقدام به خرید و احتکار کرده‌اند، دیگر تداوم حبس مسکن خود را به صلاح ندانسته و اقدام به عرضه و فروش می‌کنند.

مالکان با هدف برگرداندن سرمایه خود به چرخه فعالیت، واحد‌های بزرگ متراژ خود را وارد بازار کرده و حتی تخفیف‌های بسیار خوبی نیز می‌دهند، اما با این وجود مشتری‌های زیادی برای خریداین واحد‌ها وجود ندارد؛ به عبارت ساده‌تر، مالکی که واحد خود را با هدف سوداگری احتکار کرده بود، امروز به دلیل تداوم کاهش قیمت مسکن در آینده، مجبور به عرضه واحد‌های خود شده و این بار این مالکان هستند که به دنبال مشتری می‌باشند.

به گفته بنگاه‌های املاک فعال در این مناطق، قیمت واحد‌های بزرگ متراژ و البته بدون مشتری در هفته‌های اخیر حداقل ۱۰ درصد کاهش داشته و پیش‌بینی‌ها از کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی آن‌ها در ماه‌های آینده است.

کاهشی که نه تنها در کلانشهر تهران بلکه در دیگر شهر‌ها از جمله پردیس، پرند، هشتگرد، اندیشه و رباط کردیم نیز شاهد آن هستیم و نشان از تاثیرگذاری مثبت اقدامات دولت در حوزه مسکن را دارد.

تقاضا‌های سرمایه‌ای در حال خارج شدن از بازار مسکن است

کارشناس حوزه مسکن با اشاره به اینکه بخشی از تقاضا‌های سرمایه‌ای در حال خارج شدن از بازار مسکن است، گفت: اتفاقی در این بازار امروز در حال رخ دادن است که در راستای اعمال سیاست‌های دولت برای کنترل بازار مسکن به وقوع پیوسته است.

فرشید ایلاتی افزود: امروز برنامه‌های دولت در حوزه مسکن در واحد‌های بزرگ متراژ و کاهش قیمت آن‌ها به خوبی نمود کرده، واحد‌های ۳۴۰، ۴۰۰ و ۵۰۰ متری که بخش زیادی از آن‌ها به منظور انباشت سرمایه و سرمایه‌گذاری خرید و فروش شده و یا خالی نگه داشته شده و این مالکین اکنون با تحفیف ملک‌های خود را عرضه می‌کنند.

وی با بیان اینکه این اتفاق را تا پیش از این شاید خیلی شاهد نبودیم، بیان داشت: این روند امروز شروع شده و پیش زمینه یک رویداد بزرگتر در آینده خواهد بود.

ایلاتی با اشاره به افت ۱۰ درصدی قیمت مسکن‌های بزرگ متراژ، گفت: این روند تداوم خواهد داشت و این احتمال که در آینده نزدیک قیمت این واحد‌ها ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش یابد دور از ذهن نیست و امکان‌پذیر است.

کارشناس بازار مسکن افت قیمت واحد‌های بزرگ متراژ را نشانه خوبی مبنی بر شروع خارج شدن تقاضا‌های سرمایه‌ای از بازار مسکن، دانست و تاکید کرد: همچنین با توجه به اجرایی شدن مالیات‌های جدید در این بخش، شاهد خواهیم بود که قیمت مسکن به خصوص در واحد‌های بزرگ متراژ همچنان کاهشی باشد.

کاهش قیمت به واحد‌های متوسط و کوچک نیز خواهد رسید

ایلاتی ادامه داد: زمانی که فرآیند کاهش قیمت‌ها شروع شود، به صورت تدریجی نوبت واحد‌های متوسط و کوچک متراژ نیز خواهد رسید و این اتفاق خوب دومینوواری است که از واحد‌های لوکس و بزرگ متراژ شروع شده و پیش بینی ما بر این است که نه تنها تداوم خواهد داشت، بلکه دیگر واحد‌ها را نیز در برخواهد گرفت.

وی با اشاره به سیاست‌ها و جدیت دولت برای ساماندهی مسکن، اظهار کرد: دولت تصمیم قطعی خود را برای انسجام بخشی به این بخش گرفته و کاهش قیمت در واحد‌های بزرگ متراژ، مصداق خوبی بر این ادعا است.

 

منبع: سانا پرس

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی