دیدارنیوز - احمدرضا دوراندیش در این باره گفت: تعدیل دروس فنی و حرفهای و تلفیق دانش، مهارت و نگرش در دروس، کاهش حجم کتابهای درسی، آموزش و ارزشیابی مبتنی بر شایستگی و عبور از حافظه محوری از جمله مهم ترین تغییرات آموزشهای فنی و حرفهای بر اساس اسناد بالا دستی است.
وی افزود: در رویکرد جدید، فعالیتهای یادگیری طراحی شده که نیازمند تعامل میان هنرجو و هنرآموز و متن کتاب درسی است و پاسخ فعالیتها را در خارج از کتاب درسی و در محیط واقعی زندگی و کار باید جستوجو کرد.
دوراندیش با بیان اینکه پیشرفت فنآوری در حوزه مشاغل، خود نیازمند کسب دانش است، بر ورود بیشتر ناشران به این حوزه نیز تأکید کرد.
عضو کمیته علمی شانزدهمین جشنواره کتاب رشد ادامه داد: یکی از ویژگیهای آموزشهای فنی و حرفهای، تناسب این آموزشها با نیازهای دنیای کار است و کتابهای آموزشی و تربیتی باید تکمیل کننده این آموزشها باشند.
وی با اشاره به پیگیری سیاست چندتألیفی و مرزگستری در سازمان پژوهش گفت: این سیاست بر مشارکت استانها و بخشهای غیر دولتی در تولید، تکمیل و غنی سازی مواد درسی تأکید دارد و نوید بخش مشارکت هر چه بیشتر ناشران خواهد بود.
دوراندیشاز حضور کم رنگ ناشران فنی و حرفهای در این دوره از جشنواره گلایه کرد و گفت: شاید لازم باشد جشنواره در نحوه دریافت کتاب از ناشران فنی گامهای متفاوتتری بردارد. ضمن آنکه اگر ناشران اطمینان بیشتری از حمایتهای بعدی در فروش کتابهایشان داشته باشند، مشارکت بیشتری خواهند داشت.
ضرورت حضور پررنگتر کتابهای علوم پایه در جشنواره کتاب رشد
شهناز هاشمی عضو کمیته علمی شانزدهمین جشنواره کتاب رشد نیز با اشاره به حضور کم رنگ کتابهای علوم پایه در جشنواره، در نظر گرفتن اهرمها و امتیازات تشویقی بیشتر برای ناشران و نویسندگان برگزیده را مورد تأکید قرار داد. تعداد کم کتابهای رسیده به گروههای داوری جشنواره در حوزه علوم پایه نشان میدهد ما در تولید کتابهای علمی دچار مشکل هستیم.
وی افزود: به طور مثال در حوزه شیمی، اتفاقاً دارای بیشترین مقالات علمی و پژوهشی هستیم، اما کتابهای رسیده به جشنواره به قدری اندک و در عین حال ضعیف بود که گروه داوری شیمی نتوانست کتاب مناسبی را انتخاب و معرفی کند. پس نیامدن کتاب به این معنی نیست که نویسندهای در این حوزه نداریم، بلکه ما نتوانستهایم مقالههای علمی خود را کاربردی کنیم و سیاستی در پیش بگیریم که کتابها برای پشتیبانی از برنامه درسی تولید شود.
به گفته هاشمی، توسعه و پیشرفت کشور در گرو توسعه علوم پایه است و جشنواره باید نیازهای آموزش و پرورش را به ناشران اعلام کند تا آنان بر اساس این نیازها کتاب تولید کنند.
مدیر گروه پژوهش مشارکتها و ارتباطات پژوهشگاه سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با اشاره به روند داوریها گفت: سعی شده تا داوران به طور مستقل و بدون تحت تأثیر قرار گرفتن دیگری، نظر دهند، اما من پیشنهاد می کنم حداقل در مراحل ابتدایی اسم نویسنده و ناشر را پنهان نگه داریم تا محتوا بدون تأثیر گرفتن از این عوامل داوری شود.
وی ادامه داد: برای اثرگذاری بیشتر باید محتوای بیشتری تولید شود و افزایش تولید محتوا در گرو وجود تقاضا از سوی مخاطب است. به این معنی که باید فرهنگ کتابخوانی در بین دانش آموزان افزایش یابد.
هاشمی تأکید کرد: حتی می توان ساعتهای خاصی را در مدارس برای مطالعه دانشآموزان در نظر گرفت. ظاهراً در سند برنامه درسی ملی هم به این موضوع توجه شده است. اگر این فضای مطلوب شکل بگیرد، کتابهای آموزشی و پشتیبان برنامه درسی جایگاه خود را پیدا می کنند.
به گزارش دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی، شانزدهمین جشنواره کتاب رشد، 12 آذر در تهران برگزار می شود.