تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
گزارش دیدار از وضعیت ذخیره‌گاه بزرگ زیست کره

میانکاله؛ تخریب بدون توقف!

هر چند ابراهیم رئیسی سر اجرای پروژه میانکاله کوتاه آمد و دستور توقف آن را داد، اما این سودجویان هستند که کوتاه نمی‌آیند و به رغم مخالفت‌های زیاد بدون توقف، تن میانکاله را زخمی می‌کنند.

کد خبر: ۱۵۲۰۱۱
۱۴:۵۷ - ۱۱ تير ۱۴۰۲

میانکاله بدون توقف/ رئیس جمهور مصوبه را لغو کند

 

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: ماجرای ساخت پتروشیمی میانکاله را تقریبا همه مردم ایران می‌دانند. دیدارنیوز هم پیش از این درباره وضعیت میانکاله گزارش‌های متعددی را منتشر کرده (اینجا بخوانید) و همه دوست‌داران محیط زیست و حامیان جدی میانکاله هر چه در توان داشتند گذاشتند که طرح پتروشیمی که ابتدا به دستور ابراهیم رئیسی قرار بود اجرایی شود را متوقف کنند. اما این توقف حتی با دستور رئیس جمهور هم اتفاق نیفتاد هر چند به ظاهر خبری از فعالیت در این منطقه نبود، اما در نهایت این سرمایه گذار بود که توانست حرف خود را به کرسی بنشاند و بدون توقف فعالیت‌های عمرانی را ادامه دهد.

کشمکش میان موافقان و مخالفان پتروشیمی میانکاله سبب شد پای دادستانی هم به این ماجرا باز شود و حالا عباس ترکی معاون پیشگیری از وقوع جرم دادستانی می‌گوید: سرمایه‌گذار پتروشیمی میانکاله ابر بدهکار بانکی است! و حالا دادستانی برای حفاظت از محیط زیست دستور قضائی صادر کرده تا جلوی اجرای این طرح را بگیرد؛ و حالا این سوال پیش می‌آید که اگر سرمایه‌گذار پتروشیمی میانکاله ابربدهکار بانکی هم نبود باز دادستانی مانع از فعالیت آن می‌شد؟ ترکی توضیح می‌دهد: رویکرد دستگاه قضائی حمایت از تولید و اشتغال آفرینی بوده و دادستان‌های ما در سراسر کشور از این سیاست حمایت می‌کنند و به همین دلیل سال قبل از تعطیلی ۲۰۰ تولیدی جلوگیری شد.

ورود دادستانی تنها به اینجا ختم نشد و منتظری دادستان کل کشور ۴ تیر امسال درباره فنس‌کشی میانکاله گفت: بنده همین امروز با رئیس سازمان محیط زیست راجع به همین موضوع صحبت کردم و از ایشان سوال کردم شما آیا مجوزی به این آقا دادید که بتواند در آن منطقه چنین تاسیساتی را به وجود بیاورد که ایشان گفتند "خیر، ما مجوزی ندادیم" و گفتند که یک مصوبه دولت است و این مصوبه باید یا اصلاح و یا ابطال شود و ایشان قول داد که این موضوع را در دولت مطرح کند. بنا بر آنچه که ایشان اذعان داشتند گفتند که از نظر ما این مجاز نیست و ما حتماً مانع آن خواهیم شد و اگر نیاز به ابطال یا اصلاح مصوبه دولت باشد حتماً موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

میانکاله بدون توقف/ رئیس جمهور مصوبه را لغو کند

محیط زیست مخالف سرسخت تأسیس پتروشیمی در میانکاله

یکی از مخالفان همیشگی اجرای این طرح از ابتدا که تنها روی کاغذ نوشته بود تا زمانی که اقدام‌هایی در این منطقه انجام شد سازمان محیط زیست بود، سعید کریمی مدیر کل دفتر ارزیابی زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست در مصاحبه‌ای اعلام کرد که به این سرمایه‌گذار اعلام شده که حق هیچ گونه عملیات اجرایی ندارد و روز گذشته هم با دادستان کشور نامه‌نگاری لازم انجام شده تا جلوی این پروژه گرفته شود.

او این را هم اضافه کرد که از هیئت دولت خواسته‌ایم که مصوبه واگذاری زمین تالاب میانکاله ملغی شود. دیدگاه سازمان بازرسی برای بررسی این پروژه از بعد دیدگاه انرژی و نه دیدگاه محیط زیستی بوده است.

چند روز پیش تصاویر منتشر شده از این منطقه نشان می‌داد که سرمایه‌گذار پتروشیمی میانکاله طی روز‌های اخیر تمام اضلاع شمالی، جنوبی و غربی محوطه ۹۲ هکتاری مرتع حسین‌آباد و لَله‌مرز را محصور کرده و ضلع شرقی به سمت کانال قره‌تپه کمتر از ۶۰۰ متر باز مانده را هم می‌بندد این در حالی است که بار‌ها اعلام شد که هیچ خبری از فعالیت پتروشیمی در این منطقه نخواهد بود!

سلاجقه معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست هم در واکنش به ویدئوی ساخت پتروشیمی میانکاله گفته است که پروژه‌ای به نام میانکاله وجود ندارد و از لحاظ علمی، اقتصادی و نقشه آمایش استان مازندران این پروژه قابل اجرا نیست.

همه می‌دانند که میانکاله زیستگاه پرندگان درحال انقراض است. این تالاب یکی از ۱۲ مرکز ذخیرگاه زیست‌کره روی زمین است و در آن پرندگانی، چون اگرت، حواصیل، پرتینکول طوقه‌دار، قو، پلیکان دالماسی، فلامینگو، اردک سرسفید، غاز سینه قرمز، غاز لوبیا، باتلاق غربی، کوتوس و میل اشاره که جز کمیاب‌ترین پرندگان جهان هستند، یافت می‌شود و باید دید ابراهیم رئیسی چه زمانی صلاح می‌بینید که مصوبه‌ای که دولت او وسط سفره مردم منطقه گذاشت و مانند تیغ در گلوی محیط زیست فرو رفته را لغو می‌کند و این پرونده پر دردسر را می‌بندد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی