تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
دیدار از ماجرای مشروبات الکلی تقلبی گزارش می‌دهد

سریال مسمومیت، از مدارس تا منازل!

هنوز دلایل مسمومیت دانش آموزان مشخص نشده که خبر مسمومیت‌های الکلی در برخی از شهرها خبرساز شد و این شاید زنگ خطری برای جامعه ای باشد که بحران های سال گذشته را پشت سر گذاشته است.

کد خبر: ۱۵۱۸۱۳
۱۶:۲۳ - ۰۶ تير ۱۴۰۲

سریال مسمومیت دانش آموزان به مسمومیت الکل رسید

 

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: نیمه دوم سال ۱۴۰۱ سال پرفراز و نشیبی بود، پس از ماجرا‌های جنبش زن زندگی آزادی، ماجرای غیر قابل پیش بینی رقم خورد که در ابتدا خیلی جدی گرفته نشد، اما پس از مدتی به یک بحران اجتماعی جدید تبدیل شد.

ماجرا چه بود؟

بهمن ماه سال ۱۴۰۱ خبر‌های متفاوتی از مسمومیت در مدارس دخترانه در برخی از شهر‌های کشور منتشر می‌شد و برخی آن را توطئه دیگری از دشمن ترسیم می‌کردند و برخی هم آن را شیطنت آگاهانه دانش آموزان عنوان می‌کردند و این ماجرای پر فراز و نشیب تا روز‌های پایانی سال ادامه داشت و در نهایت با آغاز سال ۱۴۰۲ و تعطیلی مدارس این ماجرا هم تمام شد، اما نه از نگاه خانواده‌ها که از نگاه حاکمیت! زیرا مسئولانی که قرار بود دلیل یا دلایل این ماجرا را پیگیری کنند در انتها به همان نتیجه‌ای رسیدند که روز‌های اول گفته بودند یعنی دسیسه دشمن و شیطنت دانش آموزان!

هر چند که این پاسخ‌ها خانواده‌ها را قانع نکرد و این مشکل هم مانند بسیاری از مشکلات اجتماعی دیگر حل نشد بلکه جمع شد، بدون اینکه کسی به دنبال احقاق حق مردم باشد، و در نهایت بیستم فروردین معاون درمان وزارت بهداشت آخرین اخبار از بررسی مسمومیت سریالی در مدارس را اینگونه شرح داد:

"کمیته علمی پیش از سال جدید به دستور مقام عالی وزارت تشکیل شد و بیش از ۳۰ نفر از بهترین کارشناسان کشور شامل متخصصان ریه، سم‌شناسی، میکروب‌شناسی، عفونی، روانپزشک، بهداشت محیط و… هم در این کمیته به بررسی گزارشات و یا بازدید‌های میدانی پرداختند. این متخصصان علائم بیماران، نتایج آزمایشگاهی و…. را بررسی کردند و فعلا نتایج تحقیقات تغییری نکرده است. بررسی‌ها نشان داد در کمتر از ۱۰ درصد از دانش‌آموزان عوامل محرک تنفسی وجود داشته است که سبب بروز علائم تنفسی نظیر سرفه، تنگی نفس و علائم تحریکی شده است."

او با اشاره به اینکه در سایر دانش‌آموزان نیز عوامل هیجانی و استرسی به موضوع اضافه شده است، اظهار کرد: «بخشی از این عوامل هیجانی ناشی از این بود که دانش‌آموز دوست خود را دیده و او هم دچار اضطراب شده و بخشی دیگر هم به دلیل فضاسازی رسانه‌ای بود که برخی با یک بوی غیر اختصاصی که شاید قبلا به آن اهمیت نمی‌دادند، اکنون دچار علائم اضطرابی می‌شوند.»

شروع یک سریال دیگر؛ این بار مرگ با الکل

۲۹ خرداد/ استان البرز/ مصدومان ۱۵۵ نفر

۲۹ خرداد ۱۴۰۲، مسمومیت عده زیادی در استان البرز خبرساز شد و در اطلاعات اولیه تعداد مصدومان ۹۵ نفر و یک روز بعد این عدد به ۱۵۵ نفر رسید همان روز رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت تا روز دوشنبه ۲۹ خرداد تعداد مسموم‌شدگان به دلیل مصرف مشروبات الکلی تقلبی در استان البرز به ۱۵۵ نفر رسیده است و دست‌کم پنج نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

دوم تیر/ استان هرمزگان/ مصدومان ۱۱ نفر

ماجرا به همین جا ختم نشد دوم تیرماه محمود حسین پور رئیس اورژانس و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: شمار افراد مسموم شده با الکل تا ظهر امروز ۱۱ نفر بود که در گروه ۱۶ تا ۵۵ سال هستند. دو نفر حالشان نامساعد است و به دستگاه وصل است، یک نفر در آی سی یو بستری است و مابقی به صورت سرپایی درمان شدند.

چهارم تیر/ استان تهران/ مصدومین ۲۲ نفر
استان تهران هم از ماجرای مسمومیت الکلی بی نصیب نماند و چهارم تیرماه فرماندار شهرستان رباط‌کریم از فوت ۶ نفر و مسمومیت ۲۲ نفر بر اثر استفاده از مشروبات الکلی تقلبی در شهرستان رباط‌کریم طی چهار روز گذشته خبر داد. اینطور که امید احمدی می‌گوید: معمولا مسمومیت الکلی بین ۱۲ تا ۱۸ ساعت بروز می‌دهد، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد الکل‌هایی که باعث فوت این ۶ نفر شده در کمتر از ۶ ساعت آن‌ها را زمین‌گیر کرده است.

پنجم تیر/ استان هرمزگان/ مصدومین ۳۰ نفر
به فاصله چند روز رئیس اورژانس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اعلام کرد شمار مسمومان با الکل متانول در هرمزگان به ۳۰ نفر در شهرستان‌های حاجی آباد و بندرعباس افزایش یافت و تاکنون ۲۳ نفر در شهرستان حاجی آباد و هفت نفر در شهرستان بندرعباس با علایم مسمومیت الکلی به مراکز درمانی مراجعه کرده اند.

عوارض خطرناک متانول
کاهش سطح هوشیاری، درگیری چشمی، تاری دید از مهمترین عوارض مسمومیت با متانول است که در کمترین زمان ممکن خود را نشان می‌دهد و اینطور که متخصصان می‌گویند این مسمومیت‌ها گاهی منجر به کوری هم می‌شود از این رو حضور متخصصان چشم پزشک در چنین شرایطی می‌تواند کمک زیادی به بهبودی مصدومین کند.

رواج این چنینی مصرف الکل در کشور را می‌توان یک بحران اجتماعی دانست که تاکنون زیر سایر بحران‌ها جا خوش کرده بود و حالا با بروز این بحران و گستردگی هر روزه آن در اقصی نقاط کشور یک پیام دارد، پیامی که اگر مسئولان آن را جدی نگیرند ممکن است تبعات آن در جامعه قابل جبران نباشد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی