تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
گفت‌وگوی دیدار در برنامه اصل ۲۷ با استاد دانشگاه و فعال سیاسی اصلاح‌طلب/ قسمت پایانی

ظریفیان: مسائل حل نشود، انقلاب می‌شود/ مشکل امروز جامعه، حجاب نیست/هاشمی مدیری توانمند بود

با آغاز سال ۱۴۰۲ و پررنگ شدن موضوع حجاب در کشور، دیدارنیوز بر آن شد در فصل جدید برنامه اصل ۲۷، سراغ این موضوع برود و در گفت‌و ‌گو با صاحب نظران، چالش‌های فراروی جامعه را بررسی کند.

کد خبر: ۱۵۰۹۲۴
۱۱:۱۵ - ۲۲ خرداد ۱۴۰۲

ظریفیان: مسائل کشور حل نشود، انقلاب می‌شود/ مشکل امروز جامعه، حجاب نیست/رفسنجانی مدبری توانمند بود

 

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: دکتر غلامرضا ظریفیان در بخش اول این گفت‌و‌ گو به این موضوع هم اشاره داشت که پس از اتفاق‌های سال ۱۴۰۱، ده‌ها سخنرانی و سمینار برای بررسی ابعاد این حوادث برگزار شد و جامعه‌شناسان و حتی اقتصاد‌دانان هم سعی کردند همه ابعاد این اتفاق‌ها را تحلیل و بررسی کنند تا به یک جمع بندی برسند، اما نکته اینجاست که آن حوادث زوایای پنهانی دارد که هنوز مشخص نشده است.

ظریفیان در بخش دیگر این گفت‌و‌گو به این موضوع اشاره دارد که نسل امروزی تفاوت عمده‌ای با نسل انقلاب دارد و خواسته‌های خود را بدون پیچیدگی در گفتار و ادبیات بیان می‌کند و همیشه به دنبال گرفتن حق خودش است، اما نسل انقلاب اولویت‌اش پیدا کردن ارتباط میان خود و خانواده از یک سو و خود و جامعه از سوی دیگر با کمترین خواسته بود و در نهایت می‌توان گفت که نسل جدید رودربایستی نسل ما را ندارد و این تفاوت عمده بین این دو نسل است.

قسمت دوم این گفت و گو را اینجا ببینید

 

او اعتقاد دارد که اقدامی که دولت در مورد محدود کردن فضای مجازی و اعمال فیلترینگ انجام داد، نه تنها هیچ کمکی به بهبود شرایط نکرد، بلکه جامعه را خشمگین‌تر هم کرد و نکته قابل توجه این است که نمی‌توان نسل جوان را با این محدودیت‌ها کنترل کرد.

این استاد دانشگاه به این موضوع هم اشاره دارد که جامعه امروزی با انباشت مشکلات متعدد روبرو است و تصور حاکمیت این است که مساله را جمع کرده است در حالیکه مسئله باید حل شود و نکته مهم اینکه کشور در ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی با مشکلات زیادی روبرو است و اگر این مسائل حل نشود، انقلاب می‌شود.

ظریفیان با اشاره به اینکه ایران سابقه انقلاب مشروطه، ملی کردن نفت و انقلاب اسلامی را داشته می‌گوید: همه این موضوعاتی که گفتیم یک معنا دارد و آن هم این است که جامعه اعتراض را می‌شناسد و دلیل اصلی انقلاب‌ها هم دادخواهی علیه استبداد و خودکامگی بود و این را هم بدانید که جامعه‌ای که تجربه این‌ها را داشت هویت دینی و ملی هم داشت، هر چند که این کشور در خاورمیانه دشمنان زیادی دارد خیلی‌ها نمی‌خواهند این جامعه رشد کند، اما مردم همواره با تکیه بر صبغه فرهنگی نشان دادند که قدرتمند هستند.

 

ظریفیان: مسائل کشور حل نشود، انقلاب می‌شود/ مشکل امروز جامعه، حجاب نیست/رفسنجانی مدبری توانمند بود

معاون وزیر علوم دولت خاتمی تاکید می‌کند: مهمترین انقلاب ایران انقلاب مشروطه و انقلاب سال ۵۷ بود و دلیل به سرانجام رسیدن آن هم همدلی و پشتوانه‌های فرهنگی بود نه فضای مجازی؛ به تعبیر دیگر در آن زمان آدم مذهبی و غیر مذهبی، زرتشتی و مسیحی، کرد و لر و فارس همه با هم متحد بودند و جامعه از یک همبستگی بالایی برخوردار بود و پیروزی انقلاب هم در نهایت رهبری درست این تکثر‌ها و در نهایت به رسمیت شناخته شدن همه این‌ها بود.

این استاد دانشگاه اعتقاد دارد که ما چه بخواهیم چه نخواهیم تغییر رخ می‌دهد و این تغییر هم توسط گروه‌هایی انجام می‌شود که به مسائل کشور و جامعه آگاه هستند و هم توسط گروه‌هایی که حکومت را قبول ندارند. بهترین تصمیم در چنین بحران‌هایی  این است که حکمرانی با بدنه اصلی جامعه وارد گفت‌و‌گو شود، زیرا مقاومت در برابر این تغییرات جامعه را دو قطبی می‌کند.

به گفته ظریفیان، چیزی که امروز در جامعه به صورت عینی می‌بینیم خانواده مذهبی است که مادر چادری و مقید به هیات رفتن و برگزاری مراسم شب قدر است و در عین حال فرزندانی دارد که یا کم حجاب هستند یا بی حجاب و دلیل اینکه می‌توانند در کنار هم زندگی ایده الی داشته باشند این است که آن‌ها با هم وارد گفت‌وگو شده و به تفاهم رسیده‌اند.

او در پایان این گفت‌و‌گو سید محمد خاتمی را فردی عاقل و عاشق و هاشمی رفسنجانی را فردی مدبر و توانمند خواند و ابراهیم رئیسی را فردی دانست که در جایگاه اشتباهی قرار گرفته است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۲
0
0
انقلاب ها چند لایه دارند که مهم آن لایه های مرکزی و غشای میانی و نرم انقلاب هاست و کم اهنیت ترین لایه انقلاب ها، غشای خارجی آن است، حکومت ها و جریان های حاکمیتی به سبب جاهلیت ذاتی شان، همان غشای بی ارزش خارجی را می بینند که وقتی آثار فروپاشی و از هم پاشیدگی غشای خارجی شروع می شود حاکمیت ها شروع به مقابله و جد و جهد می کنند که متاسفانه فایده ای جز آسیب و خسارت بیشتر ندارد! با کمال تاسف باید اعلام کنیم که انقلاب اصلی در کشور در بین توده مردم اتفاق افتاده است و امکان درمان هم تا حدودی ازبین رفته است و تنها لطفی که حاکمیت می تواند بکند تین است که به ظاهر هم شد به اصل جمهوری اسلامی برگردد و اجازه اداره امور کشور با آراء جمعی و رای و نظر همه مردم را بدهد و خود نیز به آرامی امور را به منتخبین و رای نردم بسپارد!
مدیر پایگاه سلام ممنون که دیدار را دنبال می کنید
سید هادی علوی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۲
0
0
سلام.خدا قوت.

انقلاب شد.شماها خواب اصحاب کهف فرو رفتید.
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی