تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
دیدار جنجال‌های اخیر درباره حجاب را بررسی می‌کند

از اعلام بیزاری از بی‌حجابی پنج دلاری تا لغو همایش کراواتی‌ها!

امام جمعه رشت می‌گوید که از دختران بی حجاب بیزار است و تسنیم هم می‌نویسد که دختران بی حجاب ساعتی ۵ دلار می‌گیرند، واقعا زیر پوست این جامعه چه خبر است؟

کد خبر: ۱۴۹۱۴۰
۱۷:۵۲ - ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲

از اعلام بیزاری تا بی حجابی پنج دلاری و همایش کراواتی ها

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: جامعه‌شناسان و تحلیلگران یک حرف مشترک دارند و آن اینکه جامعه به پیش از شهریور ۱۴۰۱ بر نمی‌گردد؛ شهریوری که مرگ مهسا امینی در پی یک حادثه فراموش نشدنی رقم خورد و بعد از آن اتفاق‌های متفاوتی در کشور رخ داد که آثار آن تاکنون ادامه دارد.

هر چند پیش از آن هم بستر جامعه به دلیل برخورد‌های قهری گشت ارشاد آبستن حادثه بود، اما ماجرای مهسا امینی مسئله "حجاب" را از دل ده‌ها مشکل دیگر بیرون کشید و به سطح آورد، گویا یک دمل چرکین سر باز کرده است.

حالا پس از گذشت چندین ماه از اعتراضات مردم، "حجاب" همچنان پاشنه آشیل کشور است و هر روز از یک نقطه کشور یک سخنران پیدا می‌شود که درباره این موضوع پر چالش اظهارنظری کند، منتقدان پیروی نکردن از "حجاب اجباری" توسط زنان را برنمی‌تابند و این سبب می‌شود که ادبیات آن‌ها در بیان نظرهایشان متفاوت‌تر از نفر قبلی شود، مانند امام جمعه رشت که به یک همایش فرهنگی دعوت می‌شود و به جای استفاده از کلمات مناسب این محافل، با جمله "من از زنان و دخترانی که حجاب ندارند بیزارم" سوژه رسانه‌ها می‌شود و واکنش‌های برخی صاحب نظران و مردم در فضای مجازی را به دنبال دارد.

مهدی فضائلی، عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در حساب توئیتری خود با نقل یک جمله از رهبر انقلاب بیان کرد و نوشت: "رهبر انقلاب: رفتار امام جمعه باید همانند رفتار پدر با فرزندان خود باشد و باید همه را بر سر سفره معنویت و دین بنشاند." محمد علی ابطحی، عضو مجمع روحانیون مبارز و رییس دفتر محمد خاتمی هم گفته امام جمعه رشت از ترس تغییر گفت از این جلسه بیزارم. او نوشت:"آقای ستاد نماز جمعه به امام جمعه رشت بگید تغییرش نمی‌دهید تا از زنان بی حجاب بیزار نباشد. می‌دانید که بیشتر دختران بی حجاب و با حجاب از من و شمای آخوند بیزارند؟"

چند می‌گیری بی‌حجاب باشی!

حالا این اظهارنظر‌های پر سر و صدا را به مطلبی که چند روز پیش خبرگزاری تسنیم با این مضمون که "دختران بی حجاب ماموریت دارند که ساعتی ۵ دلار بگیرند و جامعه را با ناهنجاری مواجه کنند" اضافه کنید آن وقت متوجه می‌شوید که مسئله حجاب از یک موضوع کاملا فرهنگی به یک چالش غیرفرهنگی تبدیل شده است - البته تسنیم این گزارش را به نقل از مراجع امنیتی و از اعترافات دستگیرشدگان منتشر کرده است تا مسئولیت مستقیمی بر گردنش نباشد- و این پایان ماجرا نیست و درست در روزی که امام جمعه رشت اعلام انزجار خود را در پشت تریبون یک همایش اعلام کرد در جنوب کشور و در خوزستان از برگزاری همایش اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران به دلیل استفاده برخی از وکلا و مدعوین از کراوات جلوگیری کرد.

نایب رییس کانون وکلای استان خوزستان این خبر را به رسانه‌ها داد که به دلیل استفاده تعدادی از وکلا از کراوات، عده‌ای مانع برگزاری مراسم شدند در حالی که کراوات نه غیرقانونی است و نه غیراخلاقی. رئیسی هم دیروز با بشار اسد که کراوات داشت دیدار کرد!
اسماعیل جویجری این را هم گفت که نیروی حراست تالار بوستان وابسته به سازمان آب و برق خوزستان که محل برگزاری مراسم افتتاحیه این همایش بود، خواستار این بودند که وکلا کراوات خود را باز کنند و به همین مراسم افتتاحیه برگزار نشد.

در نهایت کاری نداریم که اساساً آیا ادبیات امام جمعه رشت، که یک مقام رسمی و مذهبی است، باید پشت تریبون چنین باشد و آیا می‌تواند علناً از بخشی از شهروندان اعلام بیزاری کند یا نه یا اینکه دریافت ساعتی ۵ دلار برای تبلیغ بی‌حجابی اساسا گزاره درستی است یا خیر؟ اما پر واضح است که اگر حاکمیت با موضوع بی‌حجابی کنار هم بیاید، اما با زدن کراوات کنار نمی‌آید، چون کراوات یک محصول فرهنگی غربی و وارد شده از آمریکا است و بس!

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی