تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
کارشناس مسائل بین‌الملل مطرح کرد

چین به دلیل هدفگذاری تا ۲۰۳۵ وارد درگیری با آمریکا نمی‌شود

سیدجلال ساداتیان، کارشناس مسائل بین‌الملل معتقد است که چین به دلیل هدفگذاری تا ۲۰۳۵ وارد درگیری با آمریکا نمی‌شود و این مجادله بر سر تایوان صرفا ابعاد سیاسی و امنیتی ندارد.

کد خبر: ۱۴۷۷۹۲
۰۸:۲۱ - ۲۱ فروردين ۱۴۰۲

چین به دلیل هدفگذاری تا ۲۰۳۵ وارد درگیری با آمریکا نمی‌شود

دیدارنیوز: کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: درگیری میان آمریکا و چین بر سر تایوان و آن هم به صورت سخت دور از ذهن نیست، اما پکن فعلاً خواهان تحقق اهداف خود خصوصاً در محور اقتصادی و تجاری است.

«سیدجلال ساداتیان» کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به تشدید تنش میان چین و آمریکا بر سر تایوان در گفتگو با ایلنا اظهار کرد: در شرایط کنونی چینی‌ها به‌رغم آنکه با آمریکا زاویه دارند، اما نمی‌خواهند به صورت جدی وارد مجادله آشکار و سخت با آمریکایی‌ها شوند؛ چراکه آن‌ها می‌دانند ورود به یک تقابل تمام‌عیار آن هم با محوریت تایوان، در وضعیت کنونی نظام‌بین‌الملل می‌تواند هزینه‌زا باشد. در مقابل ایالات متحده آمریکا هم به دنبال آن است تا از هر طریقی که شده چین را در مورد تایوان به تکاپو بیندازد، اما نکته‌ای که در این میان وجود دارد، اهمیت سرمایه‌گذاری‌هایی است که پکن از سال‌ها قبل روی مسائل مختلف انجام داده است. توجه داشته باشید که چین بر روی مسائل گوناگون نظامی و سیاسی سرمایه‌گذاری‌های متعددی را صورت داده و به همین دلیل آن‌ها برای خودشان یک افق بلندمدت و مشخص را تا سال ۲۰۳۵ میلادی تبیین کرده‌اند.

وی ادامه داد: به همین جهت پکن به‌رغم آنکه آمریکایی‌ها را در لایه‌های مختلف و به خصوص بر سر مسئله تایوان تهدید می‌کند، اما مایل به شروع یک درگیری تمام‌عیار در دریای چین و حتی اطراف تایپه نیست. سرمایه‌گذاری‌هایی که به آن‌ها اشاره کردم از حیث اقتصادی می‌تواند افق توسعه و تجارت چین را مورد نظر قرار دهد و به ما این مفهوم را برساند که پکن و در رأس آن حزب کمونیست خلق چین از سالیان گذشته به دنبال هدف‌گذاری‌های مشخص در این عرصه بوده است. در این مورد البته یک تحلیل دیگر هم وجود دارد که نشان می‌دهد پکن با این اقدامات به دنبال آن است تا بتواند خود را برای نبرد آینده با آمریکا که حتی می‌تواند نظامی هم باشد آماده کند. این در حالی است که چندی پیش کوین مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا با رئیس‌جمهور تایوان دیدار داشت که این موضوع به عنوان نادیده گرفتن خط قرمز پکن از سوی چینی‌ها تلقی می‌شود.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: اینکه رئیس جمهور تایوان به لس‌آنجلس می‌رود و سپس با رئیس مجلس نمایندگان آمریکا دیدار می‌کند، صراحتاً به ما این پیام را مخابره می‌کند که هر دو حزب اصلی در آمریکا راهبرد مشترکی علیه چین در پیش گرفته‌اند؛ چراکه بر اساس استراتژی‌های کلان و همچنین راهبرد‌هایی که از گذشته در آمریکا نگاشته شده، چینی‌ها هدف اصلی ایالات متحده به حساب می‌آیند. بر همین اساس معتقدم که درگیری میان دو طرف آن هم به صورت سخت دور از ذهن نیست، اما پکن فعلاً خواهان تحقق اهداف خود خصوصاً در محور اقتصادی و تجاری است. توجه داشته باشید که آمریکایی‌ها به دنبال تحقیر چین هستند تا بتوانند این کشور را که رقیب شماره یک واشنگتن به حساب می‌آید، به عقب‌نشینی وادار کنند و در نهایت اهداف خود را در تایوان محقق کنند.

وی افزود: این در حالی است که برگزاری مانور‌های نظامی از سوی چین و آمریکا به وضوح نشان می‌دهد که دو طرف عزم و توان تقابل سخت با یکدیگر را دارند، اما فعلاً مایل به عملیاتی کردن این تقابل در حوزه سخت و میدانی نیستند. در این میان و پس از سفر رئیس جمهور تایوان به آمریکا شاهد آن بودیم که چینی‌ها برای تهدید تایپه، برگزاری یک رزمایش سه روزه را در دستور کار گذاشتند و حتی منابع رسمی ارتش و دولت چین اعلام کردند که این کشور یک شبیه‌سازی گسترده با محوریت حمله به تایوان را انجام داده است. در مقابل نمایندگان کنگره آمریکا هم به صورت شفاهی سخن از احتمال اعزام نظامیان خود به تایوان در صورت حمله چین به این شبه‌جزیره زده‌اند، ولی باز هم می‌گویم که همچنان اوضاع و احوال به سمتی نرفته که دو طرف بخواهند یکدیگر را به صورت مستقیم یا غیرمستقیم مورد هدف قرار دهند.

ساداتیان گفت: این تنش‌ها در حالی انجام می‌شود که پرونده اوکراین هم به نقاط حساس و پیچیده خود رسیده است و در این میان چینی‌ها هم به دنبال ایفای نقش خود در این پرونده هستند. نکته که در این میان باید مورد اشاره قرار بگیرد این است که تنش میان چین و آمریکا صرفاً تقابل میان این دو غول سیاسی و اقتصادی به حساب نمی‌آید؛ بلکه این تنش کشور‌های دیگر را هم درگیر میکند. به عنوان مثال کره‌شمالی و روسیه هرکدام در ائتلاف صددرصدی با چین هستند و در سوی دیگر این معادله، کره جنوبی و ژاپن هم متحد اصلی آمریکا به حساب می‌آیند که همین موضوع می‌تواند هزینه را هم برای بازیگران اصلی و هم بازیگران مکمل این سناریو بالا ببرد.

وی در پایان با تاکید بر این نکته که تقابل چین و آمریکا بر سر تایوان صرفاً یک مجادله سیاسی یا ژئوپلیتیکی نیست، خاطرنشان کرد: باید بگویم که تایوان جدی‌ترین و حیاتی‌ترین نقطه‌ای است که چین و آمریکا در آنجا با یکدیگر درگیر هستند؛ چراکه علاوه بر مسائل نظامی و سیاسی موضوعاتی از قبیل اقتصاد و تکنولوژی حرف اول را می‌زند و به همین جهت آمریکایی‌ها همانگونه که روس‌ها را علیه اوکراین ترغیب و تحریک کردند، حالا به دنبال تحریک چین علیه تایوان هستند تا بتوانند چین را در این مسیر مانند روسیه زمین‌گیر کنند؛ لذا باید بگویم که دو طرف فعلاً خواهان ایجاد درگیری در یک منطقه مشخص مانند تایوان نیستند و معتقدم که این تقابل و رویارویی را به آینده موکول خواهند کرد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی