تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...
برنامه هجدهم اصل ۲۷؛ گفت‌وگو با نماینده مجلس ششم/ قسمت پایانی

فاطمه راکعی: اصولگرایان جدید به اصول اخلاقی پایبند نیستند/حسن روحانی ادعای اصلاح‌طلبی نداشت/قانون مدنی نیاز به بازنگری دارد

در برنامه هجدهم "اصل ۲۷" با فاطمه راکعی، نماینده مجلس ششم و فعال سیاسی اصلاح طلب صحبت کردیم و دیدگاه ایشان را درباره حوادث اخیر جویا شدیم؛دومین و آخرین قسمت این گفت‌وگو را بخوانید.

کد خبر: ۱۴۶۸۳۰
۱۳:۰۰ - ۰۱ فروردين ۱۴۰۲

فاطمه راکعی: اصولگرایان جدید به هیچ اصول اخلاقی پایبند نیستند/حسن روحانی ادعای اصلاح طلبی نداشت/قانون مدنی نیاز به بازنگری دارد

 

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: برنامه اصل ۲۷ چند ماهی است در قالب گفت‌وگو با استادان دانشگاه، صاحبان اندیشه و جامعه شناسان به تحلیل وقایع و حوادث اخیر می‌پردازد. در یکی دیگر از قسمت‌های پایانی فصل اول این برنامه، فاطمه راکعی نماینده مجلس ششم و فعال سیاسی اصلاح طلب مهمان ویژه ما بود؛ او در قسمت دوم و پایانی این گفت‌وگو در پاسخ به این سوال که چرا اصلاح طلبان و اصولگرایان همواره در حال تخریب یکدیگر هستند به ویژه در روز‌هایی که کشور درگیر یک بحران جدی بود و این دو طیف هیچ کمکی به بهبود شرایط نکردند، می‌گوید: نظرتان درست است و باید به عنوان اصلاح طلب پاسخگو باشیم.

او در توضیح بیشتر می‌گوید: چه در ادواری که مجلس و دولت در دست اصلاح‌طلبان بود و چه در زمان دولت روحانی ـ هر چند که او ادعا نداشت اصلاح طلب است و ما به او رای دادیم ـ اصولگریان دائم و بدون وقفه اصلاح‌طلبان را تحت فشار می‌گذاشتند. آنقدر به این روش ادامه دادند که حالا حتی به اصولگریان سنتی هم رحم نمی‌کنند. بخشی از اصول‌گرا‌ها به راحتی توهین می‌کنند، افراد را با سناریو نویسی تحقیر می‌کنند و دلیل همه این رفتار‌ها این است که آن‌ها به هیچ اصول اخلاقی پایبند نیستند.

ویدیوی این گفتگو را اینجا ببینید.

 

راکعی با اشاره به اینکه جوامع انسانی بدون اخلاق نمی‌توانند دوام بیاورند می‌گوید: پایبندی به اصول اخلاقی و اینکه به کسی ظلم نکنیم ربطی به دین و گرایشات دینی ندارد، اما برخی به نام دین و اسلام بی اخلاقی می‌کنند، اما نکته مهم این است که رعایت اصول اخلاقی کاری به اینکه دین افراد اسلام یا دین دیگری است ندارند.

او با تاکید بر اینکه جا افتادن این روش غلط باعث شده نتوانیم شرایط را کنترل کنیم، می‌گوید: این رفتار‌ها سبب شده که تمام حرکت‌های اصلاحی که قرار بود درست یا نهادینه شود درست پیش نرود و در اصل با اقبال مردم روبرو نشد و همین باعث بروز مشکلات دیگر شد.

به گفته نماینده مجلس ششم شورای اسلامی، برخی حتی پا را از از اصول اخلاقی فراتر گذاشتند و با نقد رفتار و اقدام‌ها، از امام علی (ع) گرفته تا امام خمینی (ره) و جا انداختن تفکر‌های غیر اصولی جامعه امروزی را سمتی سوق دهند که بدیهی‌ترین موضوعات را نپذیرند.

راکعی در بخش دیگری از سخنانش پیشنهادی برای بهبود شرایط کنونی و رسیدن زنان به خواسته‌هایشان داد و آن هم این بود که اگر کمیته‌ای از زنان اصولگرای دلسوز و اصلاح طلبان که همه آن‌ها متخصص و کارآمد باشند تشکیل شود و تمام نیاز‌ها در آن کمیته بررسی و راه‌های رسیدن به آن مرتفع شود می‌توان امیدوار بود که شرایط کشور و جامعه رو به بهبودی برود و تاکید بیشتر او این بود که این کمیته در سطح ملی برگزار شود و زیر نظر هیچ نهاد دولتی و حتی مجلس هم نباشد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب می‌گوید: خوشبختانه من در تمام دوران فعالیتم، مسئولیت اجرایی نداشتم و افتخارم این است که زمانی که به مجلس راه پیدا کردم به خاطر مدرس بود و شورای شهر هم با رای مردم رفتم.

او اضافه کرد: در جلسه‌ای به شمخانی گفتم آمده‌ام بگویم نه از انقلاب ۵۷ پشیمانم، نه از شعر‌هایی که برای امام و شهدا گفتم؛ ولی مطالبه‌گرم و این شرایط آن چیزی نبود که مردم می‌خواستند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی