تیتر امروز

تغییر احکام‌ اجتماعی از منظر دین عقلایی؛ پروژه اتمام یافته یا شروع یک پروسه اصلاحی مادام العمر؟
اولین برنامه دیدار اندیشه با حضرت آیت الله ایازی

تغییر احکام‌ اجتماعی از منظر دین عقلایی؛ پروژه اتمام یافته یا شروع یک پروسه اصلاحی مادام العمر؟

در اولین برنامه «دیدار اندیشه»، حسین جعفری به شهر قم رفته و گفتگویی جالب و شنیدنی با آیت الله ایازی از مدرسین و محققین و اندیشه ورزان حوزه علمیه در قم داشته، که در ادامه می‌خوانید.
یکشنبه طوفانی در آئینه رسانه‌ها
مطبوعات جهان درباره سقوط بالگرد حامل رئیسی و همراهان چه گفتند

یکشنبه طوفانی در آئینه رسانه‌ها

سانحه سقوط منجر به درگذشت حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی و همراهان، علاوه بر انتظار حدود ده ساعته و واکنش‌های داخلی، بازخورد خبری در سطح جهان را هم به دنبال داشت
اندیشکده آمریکایی: برای پیروزی در جنگ اوکراین، باید نخست پنج مساله راهبردی را حل و فصل کرد (قسمت پایانی)
از چشم جهان (۱۵۱)

اندیشکده آمریکایی: برای پیروزی در جنگ اوکراین، باید نخست پنج مساله راهبردی را حل و فصل کرد (قسمت پایانی)

در قسمت اول مقاله «اندیشکده آمریکایی: برای شکست روسیه در جنگ اوکراین، باید نخست پنج مساله راهبردی را حل و فصل کرد» به دو مساله اشاره شد و در این مطلب، سه مساله راهبردی دیگر و پایانی را می‌خوانید.
یادداشتی به مناسبت برگزاری انتخابات اتاق‌های بازرگانی:

انتظارات از بخش خصوصی و دولت

سید ابوالفضل میرقاسمی، فعال مدنی در یادداشتی به بهانه انتخابات اتاق‌های بازرگانی ایران، جایگاه مصطلح و واقعی این نهاد اقتصادی را مورد بررسی قرار داده است.

کد خبر: ۱۴۶۵۸۹
۱۷:۳۵ - ۲۲ اسفند ۱۴۰۱

انتظارات از بخش خصوصی و دولت

 

دیدارنیوز ـ سید ابوالفضل میرقاسمی*: در متون علمی ما، واژه Governance را اکثرا " حکمرانی " ترجمه نموده اند، ولی بنظر می‌رسد که ترجمه درستی نیست، زیرا تداعی کننده نگاه بالا به پایین و رویکرد آمرانه و دستوری است و با توجه به مفهوم آن که همانا " فرآیند تصمیم سازی و تصمیم گیری و سیاستگذاری جهت تحقق اهداف مورد نظر "‌ می‌باشد، بنابراین بهتر است از ترجمه " حکمروایی " (روا بودن حکم)، استفاده شود که بارِ منفیِ کلمه حکمرانی را ندارد و مشارکت حداکثری در فرآیند تصمیم سازی و در نتیجه پذیرش راحت‌تر حکم و کاهش مقاومت در مرحله پیاده سازی و اجرایی شدن آن سیاست را تداعی می‌کند.

هر نوع  حکمروایی (حکمروایی آب، محیط زیست، جنگل، کشاورزی، ترافیک، اشتغال، بازرگانی و ...) دارای 
سه رکن اصلی است:

۱-  بخش حاکمیت (یعنی قوای سه گانه و سایر نهاد‌های حاکمیتی) که معمولا اقتدارگرا است و نگاه بالا به پایین و آمرانه دارد (البته حاکمیت بدنبال دستیابی به عدالت اجتماعی است و قصد استفاده از تمام ظرفیت‌ها بخصوص بخش خصوصی و نهاد‌های مدنی را دارد به شرط آنکه ملاحظات سیاسی و امنیتی حاکم فرصتی را فراهم کنند).

۲-  بخش خصوصی  که معمولا بدنبال دستیابی به سود و منفعت بیشتر است (خوشبختانه امروزه، بخش خصوصی به موضوع مهم مسئولیت اجتماعی بنگاه‌ها  یا Corporate Social Responsibility بیشتر توجه می‌کند)

۳-  نهاد‌های مدنی (Civil Society Organization) شامل انجمن‌ها و " تشکل‌های مردم نهاد " که بدنبال  اقدامات داوطلبانه،  غیرانتفاعی و  دستیابی به خیر و منفعت عمومی هستند لذا میتوانند نقش نظارتی، تنظیم کننده و  تعدیل کننده در بین دو بخش دیگر (حاکمیت و بخش خصوصی) را داشته باشند.

نقش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران (اتاق ایران)

با توجه به بحران‌های عدیده موجود (نظیر بحران‌های محیط زیستی، بیکاری، تورم، گرانی، تحریمها، فقر، محرومیت، نابرابری، اعتیاد، طلاق، ورشکستگی صندوق‌های بازنشستگی و ...) که اکثرا ناشی از غلبه ملاحظات سیاسی،  بی ثباتی قوانین و مقررات، ضعف در شفافیت و کم توجهی به حقوق مالکیت (نا امنی)،  مهاجرت نخبگان، ضعف در شایسته سالاری،  سوء مدیریت،  غلبه نظام اقتصادی رانتی،  قاچاق سازماندهی شده کالا و فساد سیستماتیک در کشور می‌باشد، انتظار میرود که اتاق ایران بعنوان  پارلمان بخش خصوصی،  نماینده قوی و تاثیرگذاری در فرآیند حکمروایی باشد و برای حفظ منافع خود و همچنین حفظ منافع مصرف کنندگان  (بعنوان جامعه هدف و مصرف کنندگان کالا و خدمات تولید شده توسط بخش خصوصی) بیش از پیش بکوشد.

بدیهی است  تورم و  کاهش ارزش پول ملی سبب گران شدن کالا و خدمات شده و بدلیل محدودیت‌های موجود و  کاهش قدرت خرید مردم، بنگاه‌های اقتصادی هم به تدریج، دچار  رکود و ورشکستگی شده و رونق اقتصادی مدنظر در سند چشم انداز و اسناد بالادستی بوقوع نخواهد پیوست و ادامه این وضعیت نابسامان، به ضرر همه بازیگران عرصه اقتصادی کشور است.

الزامات در تقویت اتاق بازرگانی ایران

غلبه  اقتصاد رانتی در کشور سبب  وابستگی مستقیم و غیرمستقیم بخش خصوصی به منابع دولتی شده است و در نتیجه،
بخش خصوصی آن توان، ظرفیت و  قدرت چانه زنی لازم را ندارد تا بتواند حقوق حقه خویش را از دولت  مطالبه کند.

بنابراین، بخش خصوصی می‌بایست با تحلیل دقیق اوضاع کشور و شناسایی فرصت‌ها و تهدید‌ها و همچنین از طریق نوآوری و ارایه ابتکار عمل‌های جدید و فناورانه و دانش بنیان (و در صورت لزوم انتقال دانش و فناوری مورد نیاز به داخل کشور)، بتواند توانمندی‌های خویش را در حل مسایل و مشکلات موجود به حاکمیت ثابت کند تا به تدریج، سیاست‌های خصوصی سازی مدنظر حاکمیت محقق شوند و شرکت‌های دولتی و خصولتی با شرکت‌های خصوصی واقعی جایگزین شوند.

با اجرای درست اصل ۴۴ قانون اساسی، نقش اصلی دولت همانا سیاستگذاری و تنظیم گری و نظارت خواهد شد و می‌بایست از تصدیگری امور اجتناب کند و از طریق بسترسازی و بهبود فضای کسب‌وکار و حفظ حقوق مالکیت اشخاص، اجازه رشد و بلوغ سازمانی را برای بنگاه‌های اقتصادی متعلق به بخش خصوصی و یا تعاونی‌ها فراهم نماید (Enabling Environment).

این نگرانی وجود دارد که حضور نمایندگان دولت در هیات نمایندگان اتاق ایران  مانع آزادی عمل آن‌ها شده و نمایندگان بخش خصوصی حاضر در آن هیات، بنا بدلایلی و یا ملاحظاتی، خودسانسوری کنند و نتوانند نظرات شفاف و صریح خویش را مطرح کنند و در نتیجه تصمیمات اتخاذ شده چندان کارآمد و کاربردی و موثر نباشد.

بهتر است نمایندگان دولت وارد هیات نمایندگان اتاق نشوند و نظرات و دغدغه‌های خویش را با استفاده از ظرفیت " شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی " مطرح کنند.

نظرات و خروجی‌های شورای گفتگو هم در اسرع وقت به سمع و نظر اعضای هیات نمایندگان برسد تا با دغدغه‌ها و سیاست‌های دولت بیشتر آشنا شوند.

با توجه به شرائط تحریمی و محدودیت منابع مالی دولت، ضرورت دارد که از ظرفیت بخش خصوصی بیش از پیش استفاده شود و از سازوکار‌هایی نظیر پرداخت برای بهره مندی از خدمات اکوسیستمی (Payment for Ecosystem Services) و یا ظرفیت مسئولیت اجتماعی بنگاه‌ها (CSR) برای احیای محیط زیست تخریب شده استفاده شود.

انتظار می‌رود که با استفاده از تجربیات تلخ و شیرین یک قرن اخیر،   دولت و بخش خصوصی بیشتر به هم اعتماد کنند و بر اساس  شایسته سالاری و رعایت شفافیت و عدالت و پاسخگویی و دادن فرصت برابر به همه (رعایت اصول رشد فراگیر یا Inclusive Growth) بستر مناسب برای  پیشرفت، شکوفایی و کارآمدی بخش خصوصی فراهم شود.


*فعال مدنی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی