تیتر امروز

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است
ابوالقاسم جراره در گفت‌وگو با «دیدارنیوز»:

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است

یکی از نامزدها دوره دوادزهم مجلس شورای اسلامی معتقد است که با توجه به انباشت قوانین، در دوره بعدی نمایندگان باید آنها را ساماندهی کنند.
رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
گزارش دیدار از تصمیم نمایندگان درباره یکی از مهم‌ترین وزرای دولت

عین‌اللهی و چالشی به اسم «استیضاح»

پانزدهم آذر ماه بود که وزیر بهداشت از مجلسی‌ها کارت زرد گرفت و حالا معاون پارلمانی رئیس جمهور می‌گوید در تلاش‌اند مانع استیضاح وزیر شوند، اما آیا بهرام عین‌اللهی باید از دولت خداحافظی کند؟

کد خبر: ۱۴۲۱۳۴
۱۲:۵۰ - ۲۷ آذر ۱۴۰۱

بهرام عین اللهی استیضاح می‌شود؟

دیدارنیوز ـ نسرین نیکنام: وقتی بهرام عین‌اللهی نتوانست پاسخ قانع کننده‌ای به سوالات نمایندگان دهد، با کارت زرد آن‌ها مواجه شد و دوباره دو نماینده دیگر یعنی جلال محمود زاده و مسعود پزشکیان سوالات دیگری از وزیر بهداشت دارند؛ نماینده مهاباد از وزیر بهداشت در خصوص عملکرد وزارت بهداشت در مورد توسعه بیمارستان‌های خصوصی و محدود کردن خدمات بیمارستان‌های دولتی و عدم حل مشکل دارو در تمام داروخانه‌ها، درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها و سوال مسعود پزشکیان و تعداد دیگری از نمایندگان در مورد علت عدم توجه به قانون برنامه و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و استفاده از مدیران کم تجربه است.

دلایلی که دفعه پیش عین اللهی را به کارت زرد رساند به نقل از توسلی، نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ این بود که در ۴۵۴ روزی که او مسئولیت وزارت بهداشت را بر عهده دارد، ۲۷۷ تذکر کتبی و ۲۲۴ سوال از عملکرد وزارت بهداشت و همچنین ۹ فقره استیضاح و سه مورد تحقیق و تفحص در سامانه نمایندگان ثبت شده است.

اینطور که این نماینده مجلس طرح کرد وزارت بهداشت در حوزه دارو غافلگیر شد و برنامه ریزی دقیقی برای تأمین دارو نداشت، این در حالی است که از اردیبهشت ۱۴۰۱ هشدار داده شد که کارگروه سیاست گذاری و تخصیص ارز ترجیحی به وظایف خود عمل نکرده و تعامل لازم بین سازمان غذا و دارو و بانک مرکزی نیست، اما وزارت بهداشت به این هشدار توجه نکرد.

اما این‌ها تنها دلایل سبب گرفتن کارت زرد برای عین اللهی نبود، کمبود ۳۵۰ دارو که ۹۰ مورد آن پرمصرف است، به ویژه در مناطق محروم و کمبود سرم و آنتی بیوتیک‌ها در سراسر کشور از دیگر دلایلی بود که سبب شد وزیر بهداشت در رده وزیران استیضاح شوند قرار گیرد.

هر چند که محمد حسینی معاون پارلمانی معزول شده، اما سِمت‌دار در دولت ابراهیم رئیسی در گفت و گویی با ایلنا خبر داده بود که در تلاش هستیم مانع استیضاح وزیر بهداشت شویم، اما این معاون برکنار شده نگفت که قرار است این رایزنی با نمایندگان چگونه پیش برود و آیا سایر وزرای در خطر مانند صمت و کشور نیز به همین روش استیضاح نخواهند شد؟

هر چند که او رای نیاوردن استیضاح وزیر صمت را برای خود و دولت سیزدهم به فال نیک گرفته و در مورد وضعیت وزیر کشور هم گفت که ارتباط وحیدی با نمایندگان خوب است! این یعنی احتمال استیضاح وزیر صفر از ۱۰۰ است!

عین اللهی بیشترین وزیر تذکر گرفته...

کلید ماجرای استیضاح وزیر بهداشت از چند وقت پیش زده شد، چندی پیش عبدالحسین روح الامینی رئیس کمیته غذا و داروی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، در توضیح دلایل استیضاح وزیر بهداشت، گفته بود: عدم به کارگیری نیرو‌های متخصص و مجرب، عدم مدیریت به هنگام و علاج جویانه مجموعه عوامل درون و برون سازمانی وزارت بهداشت که موجب بسیاری از خسارات در زنجیره تأمین، تولید و توزیع دارو و تجهیزات پزشکی کشور، خصوصاً در ماه‌های اخیر شده است از جمله دلایل قید شده در طرح استیضاح وزیر بهداشت است.

از سوی دیگر سلمان اسحاقی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، در واکنش به جمع آوری امضا برای استیضاح وزیر بهداشت، توضیح داده بود که در مورد تأمین تجهیزات و دارو، وزیر بهداشت را مخاطب قرار می‌دهیم در حالی که ناهماهنگی‌های دستگاه‌های مربوطه و تحریم‌ها باعث شده با مشکل مواجه شویم. متأسفانه وزارتخانه‌های امور خارجه و صمت همکاری لازم را با وزارت بهداشت ندارند به گونه‌ای که مواد اولیه دارویی ۶ ماه در گمرک معطل مانده بود و از سویی سازمان برنامه و بودجه هم برای تأمین اعتبارات و تخصیص بودجه همکاری لازم را با وزارت بهداشت ندارد.

بر اساس اصل ۸۹ قانون اساسی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مواردی که لازم بدانند می‌توانند هیئت وزیران یا هریک از وزرا را استیضاح کنند. استیضاح وقتی قابل طرح است که حداقل به امضای ۱۰ نفر از نمایندگان مجلس رسیده باشد.

ناگفته نماند، موضوع استیضاح وزیر بهداشت دولت سیزدهم، یکبار دیگر در مهر ۱۴۰۱ با ۳۰ امضا کلید خورده بود که به سرانجام نرسید و شاید بتوان گفت که بهرام عین‌اللهی تنها وزیر بهداشت در دولت‌های مختلف بوده که تاکنون بیشترین تذکر را از مجلس دریافت کرده و به دفعات برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان مردم، به مجلس فراخوانده شده است.
شاید یکی از دلایل کلید خوردن استیضاح وزیر بهداشت، تغییرات پی در پی مدیریتی در سازمان غذا و دارو باشد. زیرا، این سازمان را می‌توان پاشنه آشیل وزارتخانه دانست که به شدت زیر ذره بین منتقدان وزیر بهداشت قرار دارد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی