تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...
دیدار از استمرار آلودگی هوا گزارش می‌دهد

نارنجی و قرمز؛ رنگ آب و هوای تهران که به شهردار مربوط نیست

سازمان هواشناسی کشور به دلیل استمرار آلودگی هوا هشدار نارنجی و قرمز صادر می‌کند و محیط زیست دستور ممنوعیت مازوت سوزی و تردد خودرو‌های دودزا، تصمیم‌های مقطعی و ناکارآمد بدون حصول نتیجه.

کد خبر: ۱۴۱۶۹۷
۱۲:۰۷ - ۱۹ آذر ۱۴۰۱

نارنجی و قرمز؛ رنگ‌های پاشیده شده روی تنفس مردم تهران

دیدارنیوزـنسرین نیکنام: پس از بارش دو روز برف و باران در تهران این تصور وجود داشت که شهروندان تهرانی می‌توانند برای چند روزی هوای پاک تنفس کنند، اما این دلخوشی تنها برای یک روز دوام داشت و پس از آن آلودگی هوا دوباره گریبان مردم بسیاری از کلانشهر‌های کشور مانند اصفهان، اراک و حتی تبریز را هم گرفت و در نهایت مسئولان را وادار کرد که دوباره یک تصمیم ناکارآمد تکراری بگیرند؛ تعطیلی مدارس.

وخیم شدن شرایط آلودگی هوا مسئولان را برآن داشت تا روز جمعه جلسه کارگروه مواقع اضطرار آلودگی هوا تشکیل دهند و به دنبال راه حلی برای برون رفت از شرایط کنونی باشند، اما در نهایت تصمیم همانی شد که از ابتدا مشخص بود!

هر چند که قرار شده که شهرداری، فروش مجوز‌های روزانه ورود به محدوده طرح ترافیک را متوقف، پلیس راهور تهران بزرگ و پلیس راه فاتب، از تردد شبانه کامیون‌ها به جز کامیون‌های حامل سوخت، مواد غذایی و مواد فاسد شدنی و تردد همه موتور سیکلت‌ها، خودرو‌های دودزا، فاقد معاینه فنی و وسایل نقلیه دودزا دارای معاینه فنی جلوگیری کند.

اینطور که مسئولان تصمیم گرفته‌اند، ممنوعیت مصرف نفت کوره و مازوت در همه واحد‌های نیروگاهی، صنعتی، تولیدی، معدنی و خدماتی استان و فعالیت‌های واحد‌های تولید بتن آماده، شن، ماسه و آسفالت ادامه خواهد شد و در نهایت شرکت گاز استان نیز باید نسبت به تداوم تامین سوخت گاز مورد نیاز نیروگاه‌ها و سایر واحد‌های متصل به شبکه گاز رسانی که فعالیت آن‌ها در این شرایط ضروری است اقدام لازم را انجام دهد.

نارنجی و قرمز؛ رنگ‌های پاشیده شده روی تنفس مردم تهران

 

شهرداری که مسئولیت نمی‌پذیرد!

نکته قابل تامل اینجاست که در جلسه کارگروه مواقع اضطرار آلودگی هوا وظایفی که برای شهرداری تهران تعیین شد بیشتر از سایر دستگاه‌ها بود و طبق تصمیم‌های اتخاذ شده علاوه بر ممنوعیت فروش طرح ترافیک، جلوگیری از روشن ماندن اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌ها در پایانه‌های مسافربری و جلوگیری از فعالیت‌های عمرانی، پسماند سوزی، سوزاندن شاخ و برگ درختان که موجب تشدید آلودگی هوا می‌شود، از دیگر وظایف شهرداری تهران است، وظیفه‌ای که علیرضا زاکانی به دنبال فرار کردن از آن است و در قبال‌اش وظیفه خود می‌داند که شانزدهم آذر و روز دانشجو همه کار‌های خود را تعطیل کند و به دانشگاه شریف برود و با ادبیاتی عجیب پاسخ‌هایی به دانشجویان بدهد که در سطح ادبیات کوچه بازاری هم جای ندارد.

او دوم آذرماه، درباره وضعیت آلودگی هوای تهران گفته بود: ما به همراه ۲۲ دستگاه دیگر مسئول هستیم و مسئولیت مستقیم با ما نیست، اما وظیفه داریم که پیگیری کنیم و اساس حرکت خود را توسعه حمل و نقل عمومی گذاشته‌ایم تا بخش تردد خودرو‌های شخصی را با ایجاد آسایش و رفاه در حمل و نقل عمومی کاهش دهیم.

زاکانی این را هم گفته بود که میزان سهم بخش تردد خودرو‌های شخصی در تهران ۷۰ درصد است و ما باید خدماتی ارائه کنیم تا این میزان کاهش یابد. همچنین باید فضای سبز را توسعه دهیم که امثال ۱۵۰۰ هکتار فضای سبز را روز ۱۵ اسفند افتتاح می‌کنیم و امیدواریم میزان فضای سبز پیرامونی و داخل شهر را به بالای ۶۱ هزار هکتار برسانیم.

یک پرسش

مواردی که زاکانی به عنوان وظیفه شهرداری تهران بیان کرده است، نشان می‌دهد که وظیفه شهرداری برای حل معضل آلودگی هوا اگر بیشتر از دستگاه‌های دیگر نباشد کمتر هم نیست، از این روز بیان این جمله که "ما مسئول نیستیم" نشان دهنده این است که شهردار تهران فرار رو به جلو می‌کند و به جای حل مسئله به دنبال پاک کردن صورت آن است؛ و پرسش اصلی اینجاست که اگر توسعه‌ای در فضای سبز شهری و ناوگان حمل و نقل عمومی انجام شده چرا هیچ نمودی در شهر و بهبود وضعیت آلودگی هوا نداشته و اینطور که به نظر می‌آید زاکانی هم به دنبال پر کردن سیاهه‌ای برای خودش است و محقق شدن یا نشدن وعده‌ها محلی از اعراب ندارد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی