تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...

آمریکا؛ ۲۱ سال بعد از ۱۱ سپتامبر

آمریکایی‌ها امروز (یکشنبه) مصادف با بیست و یکمین سالگرد وقوع مرگبارترین حمله تروریستی در خاک کشورشان، مراسم یادبودی را با اجرای یک دقیقه سکوت، نام بردن از قربانیان، فعالیت‌های داوطلبانه و اقدامات دیگر برگزار می‌کنند.

کد خبر: ۱۳۷۱۳۵
۱۵:۵۶ - ۲۰ شهريور ۱۴۰۱

آمریکا ۲۱ سال بعد از ۱۱ سپتامبر

دیدارنیوز ـ به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، قرار است در مراسم‌های سالگرد ۱۱ سپتامبر در آمریکا جمعی از شخصیت‌ها و بستگان قربانیان این حادثه در محل‌های سقوط هواپیما‌های ربوده شده در ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ شامل محل مرکز تجارت جهانی در نیویورک، ساختمان پنتاگون و میدانی در پنسیلوانیا گرد هم آیند.

سایر مناطق سراسر آمریکا نیز برای این سالگرد مراسم‌هایی نظیر روشن کردن شمع، مراسمات بین مذهبی و دیگر بزرگداشت‌ها برگزار می‌کنند. برخی از آمریکایی‌ها هم به مناسبت این روز که دولت فدرال کشورشان آن را هم به عنوان یک "روز میهن پرستی" و هم به عنوان "روز ملی" به رسمیت شناخته به پروژه‌های داوطلبانه می‌پیوندند.

سال گذشته میلادی مراسم‌های این سالگرد در آمریکا با عدم نظم و در هم ریختگی همراه بودند؛ مراسم‌هایی که چند هفته بعد از پایان پراغتشاش جنگ افغانستان که از سوی آمریکا در پاسخ به حملات ۱۱ سپتامبر انجام شد، برگزار شدند.

اما سالگرد ۱۱ سپتامبر امسال همچنان فرصتی برای تأمل در مورد حمله‌ای است که نزدیک به ۳۰۰۰ نفر را کشت، بهانه آمریکا برای دست زدن به "جنگ علیه تروریسم" در سراسر جهان شد و سیاست آمریکا در حوزه امنیت ملی را دستخوش پیکربندی مجدد کرد.

همچنین این حملات - برای مدتی - حس غرور و اتحاد ملی را در بسیاری از آمریکایی‌ها برانگیخت، در حالی که مسلمانان آمریکا را تا سال‌ها در معرض سوء ظن و تعصب قرار داد و تحریک کننده بحثی بر سر تعادل قائل شدن در این کشور بین امنیت و آزادی‌های مدنی شد. پیامد‌های ۱۱ سپتامبر هم به شکلی ظریف و هم آشکار، تا به امروز در سیاست و زندگی عمومی آمریکا موج می‌زند.

این حملات حتی زندگی‌های شخصی هزاران نفر از بازماندگان این حادثه، نیرو‌های پاسخ دهنده به آن و یا بستگان، دوستان و قربانیان حادثه را تحت الشعاع قرار داده است.

سکو سیبی، کسی است که بیش از ۷۰ تن از همکارانش که در رستورانی در یکی از برج‌های تجارت جهانی کار می‌کردند را در حملات ۱۱ سپتامبر از دست داد. سیبی نیز تنها به خاطر این که یک آشپز از او خواسته بود شیفتش را عوض کند نجات یافت.

او بعد از این حادثه هرگز دیگر به سراغ شغلی در رستوران نرفت، چون خاطرات بد زیادی را برای او زنده می‌کرد.

او که مهاجری اصالتا اهل ساحل عاج است خیلی فکرش درگیر چنین وحشتی در کشوری است که در جستجوی یک زندگی بهتر به آن مهاجرت کرد بود.

برای او یافتن دوباره آن دوستان صمیمی و خانوادگی که در آن رستوران موسوم به رستوران "پنجره‌های جهان" پیدا کرد دشوار بود. او فهمید چقدر وابسته شدن به مردم هنگامی که "کنترلی بر اتفاقات آینده زندگی آن‌ها نداری" دردناک است.

امروز جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا قصد دارد در پنتاگون سخنرانی کند و در محل این ساختمان تاج گل یادبود بگذارد، در حالی که جیل بایدن، بانوی اول آمریکا هم به همین مناسبت قرار است در شانکسویل پنسیلوانیا محل سقوط یکی دیگر از هواپیما‌های ربوده شده در ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ سخنرانی کند. آن هواپیما بعد از آن عازم پنسیلوانیا شد که مسافران و خدمه آن تلاش کردند به کابین خلبان حین هدایت هواپیما از سوی ربایندگان به سمت واشنگتن حمله کنند.

کامالا هریس، معاون رئیس جمهور آمریکا و داگ امهوف، همسرش قرار است در مراسمی در محل بنای یادبود ملی ۱۱ سپتامبر در نیویورک حضور یابند، اما طبق سنت، هیچ شخصیت سیاسی در مراسم برگزار شده در محل استقرار برج‌های سابق تجارت جهانی صحبت نمی‌کند. در عوض محوریت مراسم آنجا بر روی قرائت اسامی درگذشتگان توسط بستگان قربانیان است.

منبع: ایسنا
برچسب ها: 11 سپتامبر
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی