تیتر امروز

گردشگری وارداتی قربانی ارز صادراتی!
وقتی زور وزارت میراث فرهنگی به سازمان هواپیمایی نمی‌رسد

گردشگری وارداتی قربانی ارز صادراتی!

زمانی که عزت‌الله ضرغامی مشغول گردش در منطقه آزاد اروند در هفته گذشته بود، سازمان هواپیمایی کشور تصمیم گرفت نرخ بلیت گردشگران غیر ایرانی را با دلار محاسبه کند؛ موضوعی که واردات گردشگر را تضعیف...
پایان کاپیتانان!
شباهت‌ها و تفاوت‌های وریا و سید جلال

پایان کاپیتانان!

با توجه به اتفاقات اخیر در پیرامون دو باشگاه استقلال و پرسپولیس، به نظر می‌آید در بیست و دومین دوره لیگ برتر کاپیتان‌های قرمز و آبی یعنی سید جلال حسینی و وریا غفوری را نخواهیم دید.
باقری کنی و رابرت مالی وارد قطر شدند
لحظه به لحظه با مذاکرات هسته‌ای در دوحه

باقری کنی و رابرت مالی وارد قطر شدند

باقری کنی و رابرت مالی وارد قطر شدند و دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران و غرب وارد فاز عملیاتی تازه‌ای خواهد شد. دیدارنیوز به صورت برخط، مذاکرات مذکور را گزارش می‌کند.

خطرات ورزش در هوای گرم چیست؟

محمود روشنی، کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزشی گفت: متاسفانه گا‌ها در فصل گرما در پیست‌های دوومیدانی شاهدیم برخی ورزشکاران با تصور بهبود عملکرد اقدام به لخت کردن بالا تنه خود کرده و شروع به دویدن می‌کنند، درحالیکه این مسئله خطرات جبران ناپذیری برای آن‌ها به همراه خواهد داشت.

کد خبر: ۱۳۱۵۷۳
۱۰:۱۲ - ۲۳ خرداد ۱۴۰۱

خطرات ورزش در هوای گرم چیست؟

دیدارنیوز: یک کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزشی ساعت یازده صبح تا سه بعد از ظهر را یکی از خطرناک‌ترین زمان‌ها برای ورزش کردن در فصل گرم سال دانست و افزود: ورزش کردن در اوج گرما می‌تواند خطرات مرگباری را برای ورزشکاران به همراه داشته باشد.

به نقل از بهداشت نیوز، محمود روشنی، با اشاره به خطرات ورزش کردن در هوای گرم، اظهار کرد: ورزش کردن و دویدن در معرض تابش نور خورشید، بویژه از ساعت یازده صبح تا سه بعداز ظهر برای سلامتی ورزشکاران بسیار خطرناک است.

وی افزود: متاسفانه گا‌ها در فصل گرما در پیست‌های دوومیدانی شاهدیم برخی ورزشکاران با تصور بهبود عملکرد اقدام به لخت کردن بالا تنه خود کرده و شروع به دویدن می‌کنند، درحالیکه این مسئله خطرات جبران ناپذیری برای آن‌ها به همراه خواهد داشت.

مدیر پایگاه قهرمانی و مرکز استعدادیابی استان کرمانشاه ادامه داد: زمانی که آفتاب به صورت مستقیم به پوست برخورد می‌کند، تعریق زیاد فرد و از دست رفتن منابع آبی بدن را به دنبال دارد. پس از آن غلظت خون بدن بالا می‌رود، جریان خون به کندی صورت می‌گیرد، قلب به تپش می‌افتد و خسته می‌شود، تنفس‌های فرد سطحی می‌شود، اکسیژن رسانی به عضلات پایین می‌آید و در نهایت به سلامت مغز و سیستم ایمنی فرد آسیب وارد می‌شود.

وی یادآور شد: این دسته افراد معمولا پس از انجام تمرینات ورزشی هم ساعت‌های پراسترسی را پشت سر خواهند گذراند و از نظر روحی و روانی نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرند، بگونه‌ای که با اطرافیان با پرخاشگری و عصبانیت برخورد می‌کنند و مابقی روز هم دچار ضعف و سستی هستند و اینگونه ورزش کردن در یک ساعت نامناسب کل روز آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

روشنی افزود: تابش مستقیم نور آفتاب به پوست ورزشکاران، به مرور باعث سوختگی پوست، سوزش، خارش، التهاب و تحریک جدی آن می‌شود و در نهایت می‌تواند بیماری سرطان پوست را به دنبال داشته باشد.

روشنی با تاکید براینکه ورزشکاران باید از ورزش کردن در ساعات اوج گرمای روز پرهیز کنند، افزود: توصیه می‌شود برای ورزش کردن در این فصل حتما از پوشش لباس‌های نخی آستین دار، کلاه لبه دار و در صورت ضرورت عینک آفتابی استفاده شود.

وی تصریح کرد: این ورزشکاران باید آب خنک را مدام در دسترس داشته باشند و حین تمرینات مستمر بنوشند. توصیه می‌شود ورزشکاران به شدت از نوشیدن آب یخ در این زمان پرهیز کنند، چرا که مشکلات گوارشی جدی را برای بدنشان بوجود خواهد آورد. در شرایطی که بدن به علت ورزش گرم شده، نوشیدن آب یخ باعث می‌شود که به سرعت در معده جذب نشود و روی معده سنگینی کند.

این کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزشی با تاکید براینکه ورزشکاران پس از انجام تمرینات ورزشی هم باید از نوشیدن مواد غذایی سرد مانند بستنی پرهیز کنند، افزود: یکی دیگر از اشتباهات رایج بین برخی از ورزشکارانی که در گرمای هوا تمرین می‌کنند، گذاشتن یک تکه یخ یا کمپرس یخ روی پیشانی یا سرشان است که ممکن است خطر سکته‌های فوری را برایشان به دنبال داشته باشد.

وی ادامه داد: گذاشتن کمپرس آب یخ روی پیشانی و سر و بویژه سر که فرماندهی بدن را دارد، باعث اختلالاتی در عملکرد بدن می‌شود، بنابراین این ورزشکاران به جای استفاده از کمپرس آب یخ می‌توانند با رفتن به سایه از آب معمولی به عنوان کمپرس استفاده کنند.

روشنی تاکید کرد: ورزشکاران در این فصل باید از پوشیدن لباس‌های نایلونی و گرم به منظور تعریق و چربی سوزی بیشتر پرهیز کنند، چرا که مانع از تهویه و اکسیژن رسانی به پوست می‌شود.

وی متذکر شد: اگر ورزشکاری حین انجام تمرین متوجه اختلال در عملکرد تنفسی خود شد، بگونه‌ای که رنگ پوست و زیر ناخن هایش به سمت کبودی رفت، نشان می‌دهد که بدنش با کمبود شدید اکسیژن مواجه شده است، بنابراین این افراد باید سریعا به سایه منتقل شوند و کمپرس آب خنک و نه آب یخ روی پیشانی آن‌ها قرار گیرد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی