تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

چرا با برهم‌زنندگان سخنرانی‌ها برخورد نمی‌شود؟

با حمله به سیدحسن خمینی، بار دیگر رسانه‌ها، به جای پرداختن به حضور مردم در مراسم سالگرد امام خمینی، به حواشی آن پرداختند. از طرفی نزدیکان سیدحسن خمینی با توجه به تجربه‌های مشابه، می‌گویند پیگیری برای یافتن مسببین این اتفاق، منتهی به نتیجه نمی‌شود چنانچه برای رییس مجلس زمانی که برادرش در راس قوه قضاییه بود، منتهی به نتیجه نشد.

کد خبر: ۱۳۱۲۲۷
۰۹:۱۲ - ۱۸ خرداد ۱۴۰۱

چرا با برهم‌زنندگان سخنرانی‌ها برخورد نمی‌شود؟

دیدارنیوز: روز دوشنبه، رییس قوه قضاییه با اشاره به اتفاقی که در مراسم گرامیداشت سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره) در روز چهاردهم خرداد در حرم مطهر امام راحل (هنگام سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی) رخ داد و با موضع‌گیری و نارضایتی رهبر معظم انقلاب همراه بود، گفت: با توجه به اینکه اتفاق رخ داده در روز ۱۴ خرداد در حرم مطهر امام راحل، مسبوق به سابقه است، از دستگاه اطلاعاتی می‌خواهیم تا این موضوع را دنبال کنند؛ چنانچه عده‌ای از روی غفلت مبادرت به چنین عملی می‌کنند باید متنبه شوند؛ همچنین چنانچه عده‌ای ناخواسته از ناحیه شیاطین تحریک می‌شوند، باید به این مساله توجه کنند؛ از سویی دیگر، اگر دست‌های پشت پرده‌ای نیز وجود دارد که می‌خواهند این گونه مراسم ملی و مهم ما را مخدوش کنند و سوژه به دست دشمن بدهند، باید موضوع دنبال و تعقیب شود و اقدام مقتضی و متناسب صورت بگیرد.

اشاره اژه ای، به حضور عده‌ای از افراد سازماندهی شده در مراسم سالگرد امام خمینی بود که پیش از سخنرانی سیدحسن خمینی، با شلوغ کردن و شعار‌های مرگ بر ضد ولایت فقیه، مانع سخنرانی سیدحسن خمینی شدند.

خبرگزاری فارس در گزارشی درباره اخلالگران این مراسم نوشته: «در حین سخنرانی تولیت حرم مطهر امام خمینی برخی از حضار با شعار‌های همچون «ما اهل کوفه نیستیم علی تنها بماند» و «مرگ بر ضد ولایت فقیه» حاشیه‌هایی را ایجاد کردند، اما سیدحسن خمینی به سخنرانی خود ادامه داد.» این خبرگزاری البته تاکید کرده تنها افرادی که کارت حضور داشتند، مجوز حضور در جلسه را داشتند و سایر مردم بیرون حرم ایستاده بودند. رفتاری که با عتاب و خطاب رهبر انقلاب هم مواجه شد و معظم له در انتقاد از معترضین گفت: «شنیدم برخی افراد در زمان سخنرانی حاج سید حسن خمینی شعار دادند و سر و صدا کردند، بنده کاملا با این کار مخالفم.»

این اولین‌باری نبود که سخنرانی‌های سیدحسن خمینی در حرم پدربزرگش با شعار‌های افراطیون مواجه می‌شد؛ هر چند اولین بار بود که رهبری به صراحت نسبت به این رفتار‌ها انتقاد کرد. پیش از این نیز برخی اخبار حاکی از نارضایتی بزرگان نظام از این رفتار‌ها بود و صحبت‌های شنبه گذشته، نشان داد که این اخبار درست بوده است. ۱۲ سال پیش در خرداد ۸۹، در بحبوحه بحران‌های سال ۸۸، عده‌ای تندرو علیه سیدحسن خمینی شعار دادند و مراسم ارتحال امام حمینی را به حاشیه کشیدند. پیش از آن هم ۱۶ سال قبل، در ۱۴ خرداد ۸۵، سخنرانی مرحوم هاشمی‌رفسنجانی در قم با شعار‌های افراطیون همراه شد. در این سال‌ها فهرست طولانی از سخنرانی‌هایی وجود دارد که توسط افراطیون به حاشیه کشیده شده است. از حمله به سخنرانی علی لاریجانی، رییس وقت مجلس در حرم حضرت معصومه (س) تا اخلال در سخنرانی حسن روحانی، در مقطعی که مسوولیت ریاست‌جمهوری را بر عهده داشت یا حمله به علی مطهری در شیراز.

روزگاری که علی لاریجانی رییس مجلس بود، درست در سالروز پیروزی انقلاب در سال ۹۱ وقتی مورد حمله جماعتی افراطی با مهر و نعلین قرار گرفت که آن زمان نیز با انتقاد مقام معظم رهبری همراه بود: «من مخالف هستم کسانی راه بیفتند افراد را ضد ولایت فقیه، بی‌بصیرت معرفی کنند و علیه او صحبت کنند. من با اقدامی که در قم صورت گرفت، مخالفم. من با اقدامی که در حرم امام (ره) صورت گرفت مخالفم. بار‌ها به مسوولان جهت جلوگیری از این وقایع تذکر داده‌ام. اگر این افراد واقعا حزب‌اللهی هستند و مومنند این کار را نکنند» بیش از سایرین پیگیر شناسایی عوامل حمله و اغتشاش به خود شد و پیگیری‌هایی برای شناسایی مسببین این اتفاقات شروع شد. در آن زمان گفته می‌شد رد پای اغتشاشگران، به یک هفته‌نامه تندرو در قم و یک جریان سیاسی وابسته در این شهر می‌رسد که در موازات با جبهه پایداری، فعالیت می‌کردند. بعضی از نمایندگان مجلس، بعد از بررسی، گزارشی از حوادث آن روز آماده کردند، اما این گزارش به صورت سانسور شده در صحن مجلس قرائت شد.

آنچنان که در گزارش کمیته حقیقت‌یاب آمده است «روز قبل از راهپیمایی ۲۲ بهمن ۱۳۹۱ یکی از افراد حلقه پرتو، فرد دیگر معلومی را احضار می‌نماید و از ایشان می‌خواهد نیرو‌های خود را برای نقش‌آفرینی در شبستان حرم مطهر حضرت معصومه (س) فرابخواند و همچنین خطاط و امکانات لازم را برای شب ۲۱/۱۱/۹۱ در محل دفتر هفته‌نامه مذکور آماده کند. متون و شعار‌های مدنظر توسط افرادی از حلقه پرتو ارائه شده و توسط خطاط مورد نظر به صورت دست‌نوشته آماده و تحویل وی می‌شود که برابر اعتراضات نامبرده، به ایشان ماموریت داده می‌شود که شما به عنوان فرمانده میدان مسوولیت دارید نیرو‌های خود را جمع‌آوری کرده و با در دست گرفتن دست نوشته‌ها در محل سخنرانی دکتر لاریجانی اعتراض خود را به ایشان نشان بدهید.»

هفته‌نامه پرتو سخن در سه دهه گذشته، مهم‌ترین هفته‌نامه نزدیک به مرحوم مصباح یزدی بوده و عموما متن کامل سخنرانی‌های این استاد حوزه را به صورت کامل منتشر می‌کرده است. یک روز پس از قرائت گزارش حادثه قم در مجلس، یعنی روز چهارشنبه ۱۷ مردادماه پس‌لرزه‌های قرائت گزارش حادثه قم در صحن علنی کار خود را کرد به طوری که کار حمید رسایی، نماینده تهران و علی لارجانی، رییس مجلس شورای اسلامی به درگیری لفظی کشید. اسفند ۹۲ حجت‌الاسلام قاسم روانبخش، عضو شورای مرکزی جبهه پایداری و سردبیر پرتو سخن، در گفتگو با خبرگزاری فارس، از صدور حکم دادگاه ویژه روحانیت در رابطه با سه تن از متهمان پرونده حادثه ۲۲ بهمن قم خبر داد و گفت من روز حادثه در جمع مردم تبریز بودم و بعد از راهپیمایی نیز به جلفا رفتم، اما متاسفانه آقایانی که در مجلس گزارش مربوط به آن حادثه را تهیه کردند بدون برقراری ارتباط با ما و استماع اظهارات مان ما را عاملان آن حادثه معرفی کردند و متاسفانه به‌رغم پیگیری‌های مکرر حاضر به قرائت جوابیه مدیرمسوول هفته‌نامه پرتو در صحن مجلس هم نشدند.

این جریان البته حامیان رسانه‌ای قوی هم دارد. سال ۸۹ بعد از اخلال در سخنرانی سیدحسن خمینی، کیهان، از عملیات این گروه تندرو حمایت کرده بود و نوشته بود برخلاف آنچه سایت‌های وابسته به سران فتنه و رسانه‌های بیگانه ادعا می‌کنند، اعتراض به آقای سیدحسن خمینی از سوی «یک اقلیت تحریک شده!» نبوده است، بلکه به گواهی اسناد صوتی و تصویری موجود و میلیون‌ها نفر از افراد حاضر در صحنه، اعتراض به ایشان یک خروش سراسری، خودجوش و همگانی بوده است و اگر غیر از این بود و تنها یک اقلیت به جدایی ایشان از خط مبارک حضرت امام (ره) و همراهی وی با فتنه‌گران و دشمنان تابلودار امام راحل (ره) اعتراض داشتند بایستی بقیه مردم با سر دادن آن شعار‌ها علیه نوه حضرت امام (ره) مخالفت می‌ورزیدند، اما نه فقط کمترین صدایی به مخالفت با آن شعار‌ها از کسی شنیده نشد، بلکه میلیون‌ها نفر از جمعیت حاضر در صحنه، با تمامی وجود و از ژرفای دل علیه مواضع جناب آقای سیدحسن خمینی به خروش آمده بودند. آیا غیر از این بود؟

انگشت اتهام به سمت پایداری؟
اصولگرایان نزدیک به قالیباف هم سعی کردند هوشمندانه این انتقادات را به جبهه پایداری منتسب کنند و از رفتار‌های سوپر انقلابی این جریان انتقاد کنند. محمود رضوی نوشته: «اگر مقلد حضرت آقا هستید ایشان علنا فرمودند حق ندارید این گونه اعمال را انجام بدهید.» مجتبی توانگر در توییتر نوشته: «معدود افرادی که امروز با سر و صدا می‌خواستند مانع سخنرانی آقای حسن خمینی شوند، دانسته یا نادانسته پیاده‌نظام جریانی هستند که فکر می‌کنند هرچه بیشتر فریاد بزنند سوپرانقلابی خواهند شد! اما همچنان به پشت بلندگو هم بی‌توجهند.» استفاده مشترک این افراد از کلید واژه پشت بلندگو، اشاره به منع رهبری از حضور احمدی‌نژاد در انتخابات ۹۶ است که با مخالفت احمدی‌نژاد مواجه شد. نزدیکان قالیباف به کنایه به حامیان احمدی‌نژاد و جبهه پایداری می‌گویند شما توصیه‌های رهبری را گوش نمی‌کنید تا ایشان ناچار شود پشت بلندگو به شما دستور بدهد. محسن کوهکن چهره نزدیک به لاریجانی هم می‌گوید «آن‌هایی که می‌گویند ما طرفدار ولایت هستیم، اما خلاف این ادعا رفتار می‌کنند، بدانند که اگر طرفدار واقعی ولایت هستند، باید حفظ نظام و تقویت نظام اسلامی برایشان بسیار مهم باشد و یکی از لازمه‌های حفظ و تقویت نظام هم جذب حداکثری و دفع حداقلی است؛ در حالی که ما در نیرو‌های مدعی انقلابی‌گری چنین وصفی را نمی‌بینیم.»

با حمله به سیدحسن خمینی، بار دیگر رسانه‌ها، به جای پرداختن به حضور مردم در مراسم سالگرد امام خمینی، به حواشی آن پرداختند. از طرفی نزدیکان سیدحسن خمینی با توجه به تجربه‌های مشابه، می‌گویند پیگیری برای یافتن مسببین این اتفاق، منتهی به نتیجه نمی‌شود چنانچه برای رییس مجلس زمانی که برادرش در راس قوه قضاییه بود، منتهی به نتیجه نشد. ظاهرا فضا برای راندن افراطیون باز است!

منبع: اعتماد
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی