تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.

عصبانیت ترکیه از استفاده مجدد آمریکا از واژه «نسل کشی» ارامنه

دولت ترکیه همانند سال گذشته از اظهارات روز یکشنبه جو بایدن درباره استفاده از واژه «نسل کشی» ارامنه خشمگین شد و بیانیه‌ای در این رابطه صادر کرد. در سال ۱۹۱۵، مقامات عثمانی روشنفکران و رهبران جامعه ارمنی را در قسطنطنیه (استانبول کنونی) دستگیر کردند. بیانیه بایدن به این مسئله اشاره می‌کند که این رویداد در ۲۴ آوریل آغاز نسل کشی بود.

کد خبر: ۱۲۸۱۰۲
۱۳:۲۸ - ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱

عصبانیت ترکیه از استفاده مجدد آمریکا از واژه «نسل کشی» ارامنه

دیدارنیوز: رئیس جمهور آمریکا برای دومین بار در سالگرد کشتار ارامنه توسط حکومت عثمانی در سال ۱۹۱۵، در بیانیه‌ای این کشتار را نسل کشی قلمداد کرد.

به نقل از آسوشیتدپرس، «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا یکصد و هفتمین سالگرد آغاز «نسل کشی ارامنه» را گرامی داشت و بیانیه‌ای را به یاد ۱.۵ میلیون ارمنی که توسط نیرو‌های امپراتوری عثمانی تبعید، قتل عام یا تا سرحد مرگ راه برده شدند، صادر کرد.

بایدن گفت: ما تعهد خود را برای هوشیاری در برابر تأثیر مخرب نفرت در همه اشکال آن تجدید می‌کنیم. مجدداً خودمان را متعهد می‌دانیم که با صراحت صحبت کنیم و جلوی جنایاتی را بگیریم که زخم‌های ماندگاری در جهان به جای می‌گذارند.

بایدن با عمل به وعده انتخاباتی خود از واژه «نسل کشی» برای اولین بار در سالگرد این واقعه در سال گذشته استفاده کرد. دولت‌های پیشین آمریکا به دلیل نگرانی از اینکه ممکن است به ترکیه به عنوان یکی از اعضای ناتو توهین شود، چندین دهه از به کار بردن این کلمه اجتناب کرده بودند.

در سال ۱۹۱۵، مقامات عثمانی روشنفکران و رهبران جامعه ارمنی را در قسطنطنیه (استانبول کنونی) دستگیر کردند. بیانیه بایدن به این مسئله اشاره می‌کند که این رویداد در ۲۴ آوریل آغاز نسل کشی بود.

دولت ترکیه همانند سال گذشته از اظهارات بایدن در روز یکشنبه خشمگین شد و بیانیه‌ای در این رابطه صادر کرد.

در بیانیه وزارت خارجه ترکیه آمده است: اظهاراتی که با حقایق تاریخی و حقوق بین‌الملل در رابطه با وقایع ۱۹۱۵ ناسازگار است، معتبر نیستند.

ترکیه اذعان می‌کند که بسیاری در آن دوره جان خود را از دست دادند، اما می‌گوید که تعداد کشته‌ها بسیار زیاد است و این تلفات ناشی از ناآرامی‌های داخلی بوده که طی آن ترک‌های مسلمان نیز کشته شده اند.

منبع: مهر
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی