تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.

آیا در لبنیات کم‌چرب از شیر کم‌کیفیت استفاده می‌شود؟

وحید مفید، کارشناس صنعت لبنیات در پاسخ به این سوال که آیا در ماست و شیر کم چرب از شیر کم کیفیت استفاده می‌شود؟ گفت: نمی‌توان گفت برای تولید برخی محصولات از شیر خام بی کیفیت یا کم کیفیت استفاده می‌شود بلکه دست کم در کارخانه‌های تولید محصولات لبنی، تنها شیر خام کیفی وارد می‌شود که البته از نظر کیفیت یکسان نیست.

کد خبر: ۱۲۵۵۳۰
۱۵:۳۱ - ۰۵ فروردين ۱۴۰۱

آیا در لبنیات کم‌چرب از شیر کم‌کیفیت استفاده می‌شود؟

دیدارنیوز: یک کارشناس صنعت لبنیات گفت: نمی‌توان گفت برای تولید برخی محصولات از شیر خام بی‌کیفیت یا کم کیفیت استفاده می‌شود بلکه دست‌کم در کارخانه‌های تولید محصولات لبنی، تنها شیر خام کیفی وارد می‌شود که البته از نظر کیفیت یکسان نیست، اما همه آن‌ها در رده شیرخام با کیفیت دسته بندی می‌شود.

وحید مفید، در پاسخ به این سوال که آیا در ماست و شیر کم چرب از شیر کم کیفیت استفاده می‌شود؟ گفت: به طور کلی این واقعیت وجود دارد که شیر‌های خام تحویلی به کارخانه‌ها که در دامداری‌ها تولید می‌شود، کیفیت یکسان ندارد و طبیعی است که هرکارخانه با توجه به سطح کیفی شیر‌های دریافتی دست به توزیع شیر‌ها در خطوط مختلف محصولات خود می‌زند.

وی ادامه داد: به طور مثال برای تولید شیر استریل باید از بهترین کیفیت شیرخام استفاده کرد، ولی این بدان معنی نیست که در تولید ماست از شیر بی کیفیت استفاده شود. زیرا مطابق استاندارد ملی برای شیرخام یک حداقلی از کیفیت تعریف و توصیف شده است که کارخانه‌ها نمی‌توانند اجازه ورود هر نوع شیرخام با هر سطح کیفیت را بدهند.

این کارشناس صنعت لبنیات اضافه کرد: در واقع کارخانه‌هایی که دارای پروانه ساخت و علامت استاندارد هستند، باید استاندارد‌های تعریف شده در ساخت کالا را رعایت کنند. جای تاکید است که رعایت استاندارد‌های تعریف شده در تولید صنعتی لبنیات به‌طور مدام تحت نظارت سازمان هایی، چون دامپزشکی، استاندارد و غذا و دارو قرار دارد.

عضو هیات علمی دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: در نتیجه نمی‌توان گفت برای تولید برخی محصولات از شیر خام بی کیفیت یا کم کیفیت استفاده می‌شود بلکه دست کم در کارخانه‌های تولید محصولات لبنی، تنها شیر خام کیفی وارد می‌شود که البته از نظر کیفیت یکسان نیست، اما همه آن‌ها در رده شیرخام با کیفیت دسته بندی می‌شود.

وی در ادامه گفت: واقعیتی که باید به آن توجه شود این است که در برخی موارد شیرخام غیرکیفی که توسط کارخانه‌های شیر برگشت داده می‌شود و در بسیاری از کشور‌های توسعه یافته این‌نوع شیر امحا بایستی امحا شود، متاسفانه راهی برخی واحد‌های صنفی بدون مجوز تولید لبنیات می‌شود. در بسیاری از واحد‌های بخش تولیدات صنفی برخلاف تولید صنعتی که ذیل نظارت‌های سختگیرانه‌ای قرار دارند، متاسفانه نظارت موثری بر محصول و فرآیند تولید آن وجود ندارد.

این کارشناس صنعت لبنیات با بیان اینکه درصد چربی محصولات وابسته به نوع محصول است، افزود: بر اساس استاندارد، محصولات به کم چرب، نیم چرب، پرچرب و خامه‌ای تقسیم می‌شود که چربی آن‌ها به ترتیب کمتر از ۱.۵درصد، ۱.۵ تا ۳ درصد، ۳تا ۶ درصد و در نهایت بیش از ۶ درصد است که بر اساس نوع محصول و وابسته به نیاز و سلیقه مصرف کننده تنظیم می‌شود.

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی