تیتر امروز

از بدرقه تیمسار ربیعی و جهانبانی تا زورآزمایی با ژنرال‌های اصلاح‌طلب
همافر حقوقدان و سیاستمدار اقتصاد خوانده در تنگنای سی‌ام

از بدرقه تیمسار ربیعی و جهانبانی تا زورآزمایی با ژنرال‌های اصلاح‌طلب

در سی‌امین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان محمود علیزاده طباطبایی، حقوقدان و عضو شناخته‌شده حزب کارگزاران سازندگی بود و از روزهای قبل از انقلاب و ماجرای کودتای نوژه و نقش روس‌ها...

غرب: روسیه در عقب‌نشینی نظامی از اوکراین اقدام «ملموس» کند

از روز سه شنبه که روسیه از آغاز کاهش نیروهایش در مرز اوکراین خبر داد، آمریکا و متحدان اروپایی‌اش تاکنون در جدیت مسکو برای عمل به چنین تصمیمی ابراز تردید کرده‌اند.

کد خبر: ۱۲۲۲۵۷
۱۶:۵۰ - ۲۷ بهمن ۱۴۰۰

غرب: روسیه در عقب‌نشینی نظامی از اوکراین اقدام «ملموس» شد

 

دیدارنیوز: مقامات اتحادیه اروپا و ناتو در روز چهارشنبه ۱۶ فوریه (۲۷ بهمن) نیز با ابراز همین تردید از روسیه خواستند تا برای رفع تنش در مرز با همسایه غربی‌اش، اقدام واقعی و مؤثری بکند.

همزمان، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که خروج بخشی از نیروهایش از شبه جزیره الحاقی کریمه را آغاز کرده است.

بلاروس: هیچ سرباز روسی پس از رزمایش مشترک در بلاروس باقی نخواهد ماند
بلاروس روز چهارشنبه وعده داد که تمامی سربازان روسی که برای شرکت در رزمایش‌های مشترک در مقیاس بزرگ شرکت دارند، در پایان تمرین‌های نظامی که برای روز ۲۰ فوریه برنامه‌ریزی شده، این کشور را ترک خواهند کرد.

ولادیمیر ماکی وزیر امور خارجه بلاروس در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «هیچ سرباز و حتی یک قطعه تجهیزات در خاک بلاروس پس از برگزاری رزمایش با روسیه باقی نخواهد ماند».

وی برگزاری این رزمایش‌ها را با فعالیت «تهدیدآمیز» ناتو در منطقه و نیز حمایت کشور‌های غربی از اوکراین در درگیری با مسکو، توجیه کرد.

آقای ماکی گفت: «این پاسخی است به اقدامات انجام شده توسط شرکای غربی ما، وگرنه نه مسکو و نه مینسک علاقه‌ای به جنگ ندارند».

تمرین‌های نظامی مشترک روسیه و بلاروس ۱۰ فوریه آغاز شد، اما پیش از آن در ژانویه استقرار بسیار گسترده نیرو‌های روسیه به همراه خودرو‌های زرهی، سامانه‌های پدافند هوایی اس-۴۰۰ و حتی چند جنگنده خبرساز شده بود.

بریتانیا: روسیه را بر اساس «عمل» قضاوت می‌کنیم نه «حرف»
بن والاس، وزیر دفاع انگلیس روز چهارشنبه هشدار داد که بریتانیا بر اساس «اقدامات» روسیه قضاوت خواهد کرد و نه بر اساس «کلمات»، و افزود به رغم اعلام عقب‌نشینی نیرو‌های روسیه از مرز، حمله به اوکراین همچنان محتمل است.
بن والاس که روز چهارشنبه در نشستی با همتایان خود در ناتو در بروکسل شرکت کرد، به اسکای نیوز گفت که «شواهدی» مبنی بر آغاز خروج نیرو‌ها که مسکو ادعا می‌کند، دیده نشده است.

او گفت: «در واقع، ما شاهد افزایش مستمر مواردی مانند بیمارستان‌های صحرایی و سیستم‌های تسلیحات استراتژیک بوده‌ایم».

وزیر دفاع بریتانیا افزود: «تا زمانی که شاهد کاهش تنش واقعی نباشیم، فکر می‌کنم همه ما باید مراقب مسیری که کرملین در پیش گرفته است باشیم.»

او به نقل از منابع اطلاعاتی گفت که روسیه ۶۰ درصد از نیرو‌های زمینی خود را در مرز‌های اوکراین مستقر کرده است که سپاهی به استعداد «بیش از ۱۳۰ هزار سرباز» را تشکیل می‌دهد. به گفته او روس‌ها همچنین یک «ناوگروه بزرگ» در محل دارند که این امر می‌تواند «برای اوکراین خطر ایجاد کند».

بن والاس افزود: «به همین دلیل است که ما باید همزمان با آغاز گفتگو با روسیه، شاهد خروج نیرو‌ها و کاهش تنش باشیم.»

ناتو: روسیه نه در حال کاهش، که در حال افزایش نیروهایش است
ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو روز چهارشنبه اعلام کرد روسیه به تقویت حضور نظامی مهم خود در مرز‌های اوکراین ادامه می‌دهد و به رغم اعلان‌های مسکو «تا این زمان» هیچ نشانه‌ای از تنش‌زدایی دیده نشده است.
استولتنبرگ گفت: «ما در این مرحله شاهد کاهش تنش‌ها در میدان نبوده‌ایم. برعکس، به نظر می‌رسد که روسیه به تقویت حضور نظامی خود ادامه می‌دهد.»

وی که روز چهارشنبه در مراسم وزاری دفاع کشور‌های عضو ناتو سخن می‌گفت، افزود: «روسیه همچنان ممکن است بدون اطلاع قبلی به اوکراین حمله کند. برای روسیه امکانات لازم برای این کار در محل وجود دارد.»

اتحادیه اروپا: روسیه برای کاهش تنش اوکراین «گام‌های ملموس» بردارد
شارل میشل، رئیس بلژیکی شورای اروپا روز چهارشنبه ۱۶ فوریه (۲۷ بهمن) از روسیه خواست «اقداماتی عینی و ملموس» اتخاذ کند که نشان‌دهنده تنش‌زدایی در مرز اوکراین باشد، تنشی که به گفته او «صلح و امنیت در اروپا را تهدید می‌کند.»

شارل میشل که در محل پارلمان اروپا در استراسبورگ سخن می‌کفت، هشدار داد: «این شرط یک گفت‌وگوی سیاسی صادقانه است، ما نمی‌توانیم برای همیشه از یک طرف دیپلماسی کنیم در حالی که طرف دیگر در حال جمع‌آوری نیروی نظامی است.»

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی