تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

مردم با "امید" کنترل می شوند؛ سفر با قطار و هواپیما بدون واکسن ممنوع

روزی که علیرضا صداقت، رییس سازمان نظام پزشکی مشهد از ورود سویه جدید کرونا به کشور خبر می دهد، قرار است در ایران محدودیت ها برای رفت و آمد افراد در مترو و سفرها جدی تر کنترل شود اما آیا این سختگیری ها درست اجرا می شود؟

کد خبر: ۱۱۵۷۹۹
۱۲:۵۰ - ۱۶ آذر ۱۴۰۰

مردم با

دیدارنیوزـمحمد بدیعی: وقتی شرایط کشور در موضوع واکسیناسیون به شرایط ایده الی از نظر متخصصان و مسوولان وزارت بهداشت رسید، پیشنهاد محروم کردن افراد واکسن نزده از برخی حقوق شهروندی و خدمات اجتماعی راهکاری بود که ستاد ملی مقابله با کرونا پیشنهاد داد تا از یک سو افراد واکسن نزده را مجبور به واکسن زدن کند و از سوی دیگر به عدد ایده ال دریافت واکسن ۷۵ درصدی مردم برسد و به نظر می‌رسد محرومیت از امتیاز‌های شهری و اجتماعی تنها راه حل موجود بوده و هست.

پیشتر قرار بود این محدودیت‌ها از اول آذرماه یعنی زمانی که بیش از ۱۰۰ میلیون دز واکسن تزریق شده اعمال شود، اما به دلایلی اجرای این تصمیم به اواسط آذر موکول شد و حالا همه تصمیم گیران کشور در حوزه سلامت مصمم هستند سختگیری‌های برنامه ریزی شده را اجرایی کنند و در نخستین قدم قرار است ورود افراد واکسن نزده از طریق شارژ کارت‌های مترو کنترل شود و در صورتی که فرد واکسن نزده باشد نمی‌تواند کارت خود را شارژ و از آن استفاده کند. البته معاون بهداشت وزارت بهداشت سازکار کنترل ماجرای رفت و آمد افراد مبتلا و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مترو را وظیفه شهرداری می‌داند و می‌گوید: اجرایی شدن اهداف سامانه امید دراین بخش با شهردار است.


بیشتر بخوانید: اومیکرون هچنان ناشناخته؛ اژد‌های خفته بیدار می‌شود اگر ...



سفر برای افراد واکسن نزده ممنوع

هواپیما، قطار و اتوبوس مهمترین فضا‌هایی هستند که میزان آلودگی برای ابتلا به کرونا در آن‌ها بیش از فضا‌های دیگر است از این رو اعلام شد که از ۱۵ آذرماه خرید بلیط از هر کدام از این وسایل حمل و نقل بدون شماره ملی ثبت شده برای واکسن امکان پذیر نیست مگر اینکه تست پی سی آر با گذشت زمان ۷۲ ساعت وجود داشته باشد؛ این موضوعی است که حالا به محل مناقشه تبدیل شده است، زیرا محسن فرهادی، معاون فنی سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در گفت و گویی صراحتا اعلام کرده که بر اساس طرح محدودیت هوشمند کرونایی که از دوشنبه اجرا شده، انجام تست پی سی آر برای خطوط داخلی در دستور کار نیست و همه مسافرانی که می‌خواهند از طریق هواپیما، قطار و اتوبوس تردد داشته باشند باید واکسن زده باشند در غیر اینصورت بلیط به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد.

نکته مهمتری که مسوولان وزارت بهداشت درباره آن صحبت می کنند این است که همچنین اگر فردی واکسن تزریق کرده و بیمار باشد نیز نمی تواند بلیط تهیه کند و باید قرنطینه شود و بر اساس طرح مدیریت هوشمند محدودیت های کرونایی، سامانه وزارت بهداشت به سامانه فروش اینترنتی بلیت هواپیمایی، ناوگان برون شهری و ریلی کشور متصل شده و اعلام می کند که فرد واکسن زده است یا نه، بیمار است یا نه، این دو موضوع برای ارائه بلیت لازم و ملزوم یکدیگر هستند.

از سوی دیگر کمال حیدری، معاون بهداشت وزارت بهداشت هم درباره اعمال محدودیت ها می گوید: شرط ورود به اماکن تجمعی با این الزام همراه است که افراد واکسینه  شده باشند تا در کنار هم کمترین احتمال انتقال ویروس وجود داشته باشد و راه بعدی اجازه حضور در مراکز تجمعی، داشتن تست PCR منفی است تا افراد مطمئن باشند که یا سیستم ایمنی آنها متعاقب تزریق واکسن قوی است و یا با انجام تست مطمئن شوند ناقل ویروس نیستند.


بیشتر بخوانید: اومیکرون احتمالا واکسن‌گریز است؛ اما واکسن بزنید!


سامانه امید و اجرای پایلوتی در سه استان

از آنجاییکه راه اندازی سامانه های مختلف در دوران کرونا به مذاق دولتمردان و سیاست گذاران خوش آمده برای اجرایی کردن طرح کنترل هوشمند هم سامانه ای به نام سامانه مدیریت هوشمند کرونا یا "امید" راه اندازی شده و در اختیار سازمان‌ها و نهادها در شهرها مختلف برای اجرایی شدن قرار گرفته است.

هر چند که سر و صدا برای اجرای طرح هوشمند خیلی زیاد بود اما به گفته حیدری در نهایت قرار است اجرای این طرح به شکل پایلوت در ۳ استان قزوین، آذربایجان غربی و کردستان باشد، البته او این را هم اضافه کرد که گزارش‌های اجرای پایلوت طرح نشان داد با برقراری سامانه امید تعدادی موارد مثبت مبتلا به کرونا که برای گرفتن بلیط حمل و نقل عمومی اقدام کرده بودند، شناسایی شدند.

آنطور که مسوولان وزارت بهداشت اعلام می کنند سامانه امید قرار است همزمان چند کار را با هم انجام دهد نخست شناسایی افراد مبتلا و بعد بستری کردن آنها باشد تا هوشمندانه فعالیت‌های اجتماعی را جهت کنترل ویروس، رصد شود.

قرار است این سختگیری ها به مرور بیشتر هم شود و بزودی ارائه خدمات در دفاتر پیشخوان دولت، استخر، سینما، فروشگاه زنجیره‌ای و غیره که واکسینه شدن پذیرش مشتری در محل دارند، به افرادی که هنوز واکسن تزریق نکرده اند، هیچ خدماتی ندهند و در نهایت طرح مدیریت هوشمند یعنی محدودیت‌ها فقط برای افرادی که شیوه‌نامه‌های بهداشتی و واکسیناسیون را رعایت نمی‌کنند، اعمال می‌شود و سایر افراد که واکسن زده اند از همه خدمات شهری و اجتماعی برخوردار خواهند بود.


عادی انگاری پاشنه آشیل کنترل کرونا

یکی از مواردی که هم مسوولان وزارت بهداشت هم ستاد ملی مقابله با کرونا روی آن تاکید دارند این است که پروتکل‌های بهداشتی مانند قبل رعایت نمی‌شود و هر روز میزان درصد عدم رعایت‌ها بیشتر هم می‌شود و طبق آمار این درصد در شهر‌های بزرگ بین ۳۹ تا ۴۵ درصد است.

عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی از یک سو و ورود اومیکرون از سوی دیگر می‌تواند شهر‌های قرمز را دوباره افزایش دهد و این یعنی بالا رفتن آمار مبتلایان و حتی مرگ و میر و بازگشت به روز‌هایی که آمار فوتی‌ها به ۷۰۰ نفر در روز رسیده بود و تنها راهی که می‌توان شرایط کنونی را با ثبات و حتی رو به افول برد جدی گرفتن توصیه‌های بهداشتی است و از همه مهتمر اینکه همه باید راه زندگی مسالمت آمیز با کرونا را یاد بگیرند، زیرا آن طور که پیش بینی شده ویروس کرونا حداقل تا دو سال آینده جهانیان را درگیر خود خواهد کرد.

راه‌اندازی سامانه‌های مختلف و اعلام محدودیت‌های متعدد برای افراد واکسن نزده یک بحث است و اجرای این محدودیت‌‌ها و محرومیت‌های یک بحث دیگر. باید دید آن چنان که محدودیت‌ها به سرعت و با شدت اعلام می‌شود، آیا با همین جدیت هم اجرا خواهد شد یا خیر؟

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی